Zoek in het uitgebreide archief van 21 januari 2005 tot nu

Inhoud

Grafisch Nieuws van 11/09/2017
 
GETUIGENIS
Onze allereerste uitnodiging – wat een avontuur!

26 augustus 2017 was onze Grote Dag. Een dag die we anderhalf jaar op voorhand begonnen voor te bereiden – in de hoop dat we gespaard zouden blijven van zenuwtoestanden, zoals huwelijksuit-nodigingen die te laat geleverd worden. Meteen een aanleiding om u mee op sleeptouw te nemen langs de tribulaties bij het ontwerpen en drukken van onze huwelijksuitnodiging.

27-29 JUNI 2017
Baumann Wohlenberg-Label Days

Het was een slimme zet van Baumann Maschinenbau GmbH & Co.KG om ruim vóór Labelexpo-Brussel (25-28 september 2017) opendeurdagen over etikettenafwerking te organiseren in Solms (D). Het werden de drie dagen van de ‘Baumann-Wohlenberg-Label Days’.

MARKTTRENDS EN BRANCHECIJFERS - LABELEXPO EUROPE, BRUSSEL
Labelindustrie groeit dankzij vernieuwing

In 2017 gaat er in de wereldwijde labelmarkt zo’n 29,7 miljard euro (35 miljard dollar) om, berekenden de Amerikaanse onderzoekers van Smithers Pira. En ze voorzien aanhoudende bloei: jaar-op-jaar zo’n 4,2 procent, zodat in 2022 de 36,5 miljard euro wordt bereikt bij een volume aan gedrukte etiketten dat, omgerekend, in oppervlakte maar liefst zo’n 1,33 biljoen A4-afdrukken beslaat. Vakbeurs Labelexpo Europe laat in Brussel zien waar de kansen liggen om van deze grafische groeimarkt te profiteren.

BESTE COMBINATIE VAN TECHNIEK EN TOEPASSING – LABELEXPO EUROPE, BRUSSEL
Kiezen voor een digitale labelpers

Etikettenproducenten zijn wel wat gewend als het gaat om het toepassen en combineren van verschillende druktechnieken. Flexo domineert nog altijd als de belangrijkste productiemethode in deze sector met een marktaandeel van 45 procent, maar ook offset, hoogdruk, diepdruk en zeefdruk hebben er elk hun plek en toepassing. Digitale druktechnieken voegen zich daar nu onmiskenbaar bij. Labelexpo biedt volop keuze.

TECHNOLOGIE IN ACTIE – LABELEXPO EUROPE, BRUSSEL
Op voorsprong door innovatie

De snelle veranderingen in de label- en verpakkingsindustrie maken het vaak al tot een uitdaging om steeds bij te blijven en in ieder geval niet achterop te geraken. Met de daarom uitdagende slogan ‘Zet jezelf op voorsprong’ lokt Labelexpo nu bezoekers naar Brussel, waar van 25 tot en met 28 september de grootste editie ooit van deze vakbeurs plaatsvindt.

EÉN INKJETKOP VOOR ALLE TOEPASSINGEN
Bobst in digitaal labelprinten met Mouvent

Mouvent is het nieuw bedrijf van meerderheidsaandeelhouder Bobst (50,1 %) en de ingenieurs en kernmedewerkers van Radex (49,9 %). De firma toont op Labelexpo twee digitale UV-labelpersen en een watergebaseerde labelpers. Een andere nieuwigheid is een digitale textielprinter met watergebaseerde reactieve inkten.

ONDERZOEKSPROJECT “THE LEAN FILES”
Procesverbetering bij kleine drukkerijen

De opleidingen ‘Grafische en Digitale Media’ en ‘Office Management’ van de Arteveldehogeschool werken sedert september vorig jaar samen aan het praktijkwetenschappelijk onderzoek (PWO) ‘The lean files’. Aanvankelijk werd de aanlevering en verwerking van inkomende bestanden in kleinere drukkerijen onder de loep genomen.

E-BUSINESS OP HET VIGC-SEMINARIE IN DIEGEM
Groeien met online print

“Online print als motor voor groei” was het thema van het seminarie van het VIGC dat werd georganiseerd in de lokalen van Canon in Diegem. De belangrijkste conclusie? E-business zal alleen maar blijven toenemen. In iedere sector, ook in print, waar het marktaandeel in 2015 in West-Europa afklokte op ‘nauwelijks’ 17 procent. Dat is nog steeds laag in vergelijking met bepaalde andere sectoren.

E-BUSINESS EN ONLINE DRUK
Strategieën uit de e-commerce voor de print: de basislessen

Ondanks de dominantie van de web-to-print-reuzen blijft er volgens de Duitser Bernd Zipper nog altijd plaats voor kleinere spelers op het internet. Die moeten zich echter wel eerst bewust worden van hun eigen sterke punten voor ze er profijt mee kunnen doen. Wat zijn die sterke punten en welke strategieën kun je toepassen om online te groeien? We geven u hier alvast mee wat Bernd Zipper, die zich in de nieuwe trends en technologieën van de online print specialiseert, in zijn blog ‘Beyond Print’ naar voren schuift.

MANAGEMENTBOEKEN
Get up start-up

Die Keure, al 75 jaar uitgever van boeken voor professionals, stelt nu al het start-upboek van het jaar voor: Get up start-up. Auteur Bart Vanhaeren brengt zijn kennis en inzichten voor elke startende ondernemer samen in dit alomvattend boek. Als CEO van Bolero Crowdfunding volgt hij al jaren de internationale start-upscène en ontmoet hij dagelijks entrepreneurs, investeerders en opiniemakers.

DE DISTRIBUTEUR ARCATECH PROMOOT HET AANBOD VAN RISO
Riso: nieuwe showroom in Brussel en nieuw gamma printers

Met RISO als partner huldigde de Luikse distributeur Arcatech in juni laatstleden een showroom in Brussel in, met de naam ‘RISO by Arcatech’. Die vestiging legt zich toe op de koude inkjet-productiesystemen en afwerkingsmodules van de Japanse fabrikant Riso.

PRIMEUR: PENTAWARDS 2017 OP EMPACK
Succesvolle Empack weer in Mechelen

Wegens succes geprolongeerd: de Belgische editie van Empack slaat op 11 en 12 oktober opnieuw haar tenten op in de Nekkerhal in Mechelen. Waar de Empack in Brussel vorig jaar 2800 bezoekers trok, mikt de organisatie dit jaar op 3200 belangstellenden bij zo’n 175 standhouders. Met als extra primeur dit jaar in Mechelen de tentoonstelling van de Pentawards 2017.

Interactieve routes
DIGEST
Simian doet een investeringsronde van 3,5 miljoen euroDrukkerij Favorit Printing sluit aan bij de groep Antilope De Bie Printing