Op voorsprong door innovatie

11 september 2017

De snelle veranderingen in de label- en verpakkingsindustrie maken het vaak al tot een uitdaging om steeds bij te blijven en in ieder geval niet achterop te geraken. Met de daarom uitdagende slogan ‘Zet jezelf op voorsprong’ lokt Labelexpo nu bezoekers naar Brussel, waar van 25 tot en met 28 september de grootste editie ooit van deze vakbeurs plaatsvindt.

Maar liefst negen hallen – opnieuw een hal meer dan de voorgaande editie – van het vernieuwde en gemoderniseerde (met nu overal gratis Wi-Fi!) Brussels Expo-complex worden vier dagen lang gevuld met technologische innovaties, nieuwe vormen van toegevoegde waarde en vergaande procesautomatisering. Na de record-aflevering in 2015, toen het meer dan 35.700 bezoekers ontving, weet Labelexpo Europe dit jaar opnieuw ruim 650 exposanten aan zich te binden die samen ruim 35.000 vierkante meter in beslag nemen. Als altijd weet de beursorganisatie meer op het programma te zetten dan alleen een stand-van-zaken: het agendeert duidelijke thema’s die de ondernemer verder helpen en op voorsprong moeten zetten: “Haal meer uit je bestaande machines, vergroot je efficiency, verkort de keten!”

Geluid van machines

Labelexpo is eerst en vooral een beurs waar de bezoeker technologie in actie ziet. De organisatie is ervan overtuigd dat niets beter helpt bij het nemen van beslissingen dan een bezoek aan de beurs waar je ‘het geluid van de draaiende machines hoort, de materialen in je handen kunt houden en de drukkwaliteit zelf kunt beoordelen’: “Daar kan geen tijdschrift, website of brochure tegenop.” Omdat het toch vaak niet meevalt het overzicht te bewaren en alle benodigde informatie te vergaren, worden enkele belangrijke onderwerpen extra onder de aandacht gebracht met speciale activiteiten. Zo is er bijvoorbeeld het ‘Linerless Trail’ opgezet en wordt in Hal 11 een ‘Automation Arena’ ingericht.

Linerless Trail en Sleeve Masterclass

Met het ‘Linerless Trail’ wil de beurs aan bezoekers de ecologische voordelen van dit materiaal en de toepassing ervan tonen. Linerless labels zijn zelfklevende etiketten zonder rugpapier (‘liner’): het materiaal bevat namelijk niet alleen een lijmlaag op de achterzijde maar ook een kleefkrachtbestendige coating op de voorzijde waardoor de liner (die voorkomt dat de etiketten op de rol op elkaar kleven) overbodig wordt. Omdat op die manier materiaal en volume bespaart en afval wordt voorkomen, staan linerless labels steeds meer in de belangstelling als een duurzaam alternatief voor conventionele zelfklevende etiketten. De speciale route voert op de beursvloer langs Evonik, Henkel, Maan, Mitsubishi HiTec Paper Europe, Ritrama en Transfer Trade, waar demonstraties worden gegeven en drukvoorbeelden worden uitgereikt.

Voor wie zich ook eens wil verdiepen in een aantrekkelijk alternatief voor zelfklevende etiketten – al dan niet linerless – vormt de shrink sleeve-technologie een interessante mogelijkheid. Op woensdag 27 september vindt er van 9 tot 14 uur een ‘Label Academy Masterclass’ plaats (á 636 euro; vooraf aanmelden) onder leiding van industrie-expert Mike Fairley.

Automatiseren moet

Nieuw op de beursvloer is dit jaar de ‘Automation Arena’, waar zij-aan-zij twee volledig geautomatiseerde labelproducties worden gedemonstreerd: op een ‘digitale’ productielijn rond een Xeikon 3300-pers, en op een conventionele productielijn rond een MPS EF430 achtkleurenpers. Driemaal per dag (om 11, 13 en 15 uur) vinden er demonstraties plaats, waarbij een labelproductie van het ontwerp via de productie tot de facturatie ter plekke in beeld wordt gebracht. Met de Automation Arena (waarin wordt samengewerkt met Cerm, Esko, Xeikon, MPS, Kocher + Beck, AVT, Rotocontrol, Matho en Wasberger) wil Labelexpo laten zien dat vergaande automatisering geen toekomstmuziek is, maar vandaag al tot de mogelijkheden behoort: “Om winstgevend te blijven, zullen labeldrukkers vooruit moeten kijken. Wie automatiseert, kan beter concurreren, sneller reageren en productiever opereren – en dus betere marges behalen. In de Arena krijgen bezoekers een goed overzicht van de voordelen die automatisering aan een bedrijf biedt en bovendien een voorproefje van hoe de productie van labels en verpakkingen zich de komende vijf tot tien jaar zal kunnen gaan ontwikkelen.”

Ook rond dit onderwerp vindt een vijf uur durende ‘Label Academy Masterclass’ plaats onder leiding van Mike Fairley, waarin op dinsdag 26 september alles van management informatie systemen tot workflow-automatisering aan bod komt.

Selectie van beursnieuws

Uiteraard zijn de onderwerpen ‘innovatie’ en ‘automatisering’ ook op de beursvloer overal aanwezig. Grafisch Nieuws heeft daarom hier alvast een beknopte selectie van de belangrijkste aankondigingen voor u op een rij gezet, terwijl er eind september ongetwijfeld nog veel meer nieuws te ontdekken valt.

Technologische innovatie

Absolute publiekstrekkers zullen de nieuwe digitale persen zijn van Xeikon (stand 5C25-28), dat met de Panther PX3000 haar eerste inkjet-labelpers lanceert; en van Bobst (3A58-59), dat kortgeleden de oprichting van Mouvent aankondigde waarmee het (in samenwerking met inkjet-experts van Radex) eigen inkjetpersen ontwikkelt. Meer informatie over beide introducties leest u in de achtergrondartikelen elders in deze editie.

Inkjet-specialist Domino (9A60) liet in 2013 voor het eerst haar K600i labelpers in Brussel zien en bouwt er sindsdien telkens op voort. Dit jaar kondigt het een zwaar gepigmenteerde witte UV-inkt aan – ‘K600i White’ – die zich kan meten met conventionele zeefdruk-kwaliteit op transparante labels. De fabrikant lanceert bovendien ook een fluorescerende inkt voor de K600i: UV80CL. Deze transparante inkt licht onder ultraviolet licht op als fluorescerend groen. In combinatie met variabele data levert dat interessante drukwerkbeveiligingsmogelijkheden op.

Ook bij HP Indigo, dat in Hal 5 opnieuw de volledige Patioruimte voor haar rekening neemt, kunnen bezoekers terecht voor inkt-innovaties, waaronder ‘ElectroInk Silver’. HP presenteert haar labelportfolio over de volle breedte, met onder andere een HP Indigo 8000, een HP Indigo WS6000 en een HP Indigo 20000 op de stand. Demo’s van haar GEM-technologie tonen de mogelijkheden van inline digitale veredeling (vernissen, folie, speciale effecten).

FFEI (stand 9C18) introduceert de ‘Printbar Uncovered’: een complete inkjetmodule die op bestaande label- en verpakkingspersen kan worden ingebouwd om er op die manier digitale print-mogelijkheden aan toe te voegen. Het concept, dat in 2015 door Xaar werd geïntroduceerd, maakt gebruik van Xaar-printkoppen en UV-inkten.

Bij Screen (9B30) debuteren twee nieuwe inkjetpersen: de TruePress Jet L350UV+ en de TruePress Jet L350UV+LM. Beide persen zijn bestemd voor de productie van labels voor voedingsmiddelen, waarbij de LM-versie (‘Low Migration’) voorziet in speciale drogingtechnologie die inktmigratie en geur voorkomt.

Na zijn debuut in 2015 keert de Labelfire 340 inkjet-labelpers van Gallus dit jaar terug in Brussel, uitgerust met de nieuwste printkoppen van Fujifilm en voorzien van extra inline afwerkapparatuur. Gallus (stand 5B28 + 5C31) pakt bovendien uit met haar vorig jaar onthulde Label-master-platform en toont nu zowel de basisversie als de Advanced-uitvoering van deze modulaire persen. Ook persenbouwer Mark Andy (4C45) belooft nieuwe technologie te onthullen, ‘zowel voor digitaal-hybride als flexo’.

Durst (8B26) breidt de Tau 330-serie verder uit en toont de 8-kleuren (CMYK + wit + OVG) Tau 330 RSC, die bij een topsnelheid van 78 meter per minuut en een resolutie van 1.200 x 1.200 dpi de concurrentie met flexo-persen aandurft.

Om de productie van speciale of gepersonaliseerde kleine oplagen betaalbaar mogelijk te maken, komt Mimaki (8A08) met een breed scala aan digitale print- en snijoplossingen naar de beurs. Ook Konica Minolta (8C51-52) mikt met haar tonergebaseerde bizhub PRESS C71cf op de vraag naar kleine oplages en korte levertijden van labels in verschillende versies. Met de JETvarnish 3D laat Konica Minolta bovendien bijzondere digitale veredelingsmogelijkheden zien.

Labelindustrie 4.0

Op het gebied van de softwarematige workflow en procesautomatisering neemt onder andere Esko (stand 3C50) het voortouw onder het motto ‘Simplified’. Met ‘WebCenter Essentials’ biedt het een direct te gebruiken softwarebundel voor project management, terwijl de ‘Automation Engine Essentials’ helpt de complete label-workflow snel te vereenvoudigen.

HP Indigo demonstreert zowel haar volledig cloud-gebaseerde workflowoplossing ‘HP Print-OS’ als de variabele data-technologie HP SmartStream Mosaic 3.0. Het Duitse EyeC (4C61) toont haar inspectiesystemen en -software die de drukkwaliteit bewaken. De kleurspecialisten van beursdebutant Colorware (7A64) demonstreren hoe zij met MeasureColor Reports de informatie-uitwisseling over kleur en kwaliteit tussen drukkers, premedia-bedrijven en merkeigenaren helder en overzichtelijk maken.

Een opvallende aankondiging op automatiseringsgebied komt nog van MPS (11C20): de Nederlandse persenbouwer gaat met haar ‘talk to me’-connectiviteitsconcept data-uitwisseling tussen haar persen en management informatie systemen mogelijk maken. Orderinformatie kan volautomatisch naar de pers worden gestuurd, terwijl de pers informatie over de order- en productiestatus terugstuurt. Deze informatiestroom is voor betrokken toegankelijk via de ‘talk to me’-app op Android of iOS smartphones en tablets. Rasterwalsen-leverancier Apex (11B20) lijkt alvast op dergelijke ontwikkelingen in te spelen en kondigt ‘Smart Aniloxes’ aan: rastercilinders die ‘automatisch statusinformatie delen met intelligente systemen’.

En daarmee zijn Labelexpo en de labelindustrie dus ook definitief aan versie ‘4.0’ begonnen.

Ed Boogaard