Simian doet een investeringsronde van 3,5 miljoen euro
11 september 2017
Simian is het moederbedrijf van de drie drukwerksites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone. Eigenaar Wouter Haan zag afgelopen jaren weinig verandering in de online grafische wereld, maar zit zelf absoluut niet stil. Zo vertelt Haan onder meer welke machines onlangs zijn aangeschaft en worden geïnstalleerd.
“Simian voerde het afgelopen half jaar de omzet met 25 procent op tot meer dan 20 miljoen euro op jaarbasis. Om die reden gaan we onze complete productiecapaciteit uitbreiden en veel machines in ons machinepark verdubbelen. Zo hebben we weer een nieuwe 8 kleuren Komori pers (type: G-840P H-UV H met camera’s) gekocht, die in oktober wordt geïnstalleerd. Samen met andere pre- en post-press machines (waaronder 5 afwerkingsoplossingen van Horizon) gaat het om een totale investering van 3,5 miljoen euro. Zo kan Simian ook in de toekomst aan de klantvraag blijven voldoen.” Nvdr: er werd ook geïnvesteerd in een Canon Océ grootformaat vlakbedprinter van het type Arizona 2260 XT en in een Zünd-snijtafel G3 3X met een breedte van 3200 mm.
“Met alle investeringen van de afgelopen jaren, de verhuizing naar een groter pand en in 2,5 jaar tijd de uitbreiding van het personeelsbestand van 40 naar 110 medewerkers, heeft Simian een belangrijke sprong gemaakt. Zo zijn de werkprocessen volledig geautomatiseerd: van het zelf maken van een offerte op maat tot het produceren in onze productiehal”
Wouter Haan zegt zich steeds weer te laten uitdagen. “Zo gaven veel klanten aan dat zondagbereikbaarheid belangrijk voor ze is. Vandaar dat we nu ook zondag bereikbaar zijn. Dat geldt ook voor de avonden doordeweeks.”
Wouter Haan heeft ongeveer 40 man werken op kantoor en meer dan 70 in de productie in 24-uursdiensten. Het bekendste label is Reclameland, dat nu vrijwel dagelijks op RTL4 te zien is en dagelijks te horen is op radiozenders als 100%NL, SLAM! (Nederland) en HitFM (België). De onderneming startte in 2006, heeft inmiddels 300.000 bedrijven, organisaties en particulieren als klant en draait meer dan 20 miljoen euro omzet per jaar.
Onlineprinters investeert meer dan vijf miljoen euro in productie
Onlineprinters heeft de afgelopen maanden ongeveer vijf miljoen euro in de productieafdeling van de hoofdvestiging van het bedrijf in Neustadt an der Aisch in Duitsland geïnvesteerd. Het grootste deel daarvan werd besteed aan de aankoop van nieuwe drukmachines. De e-commerce-onderneming Onlineprinters-groep die die vellen papier in het formaat 3b (ongeveer 70 x 100 cm) bedrukt, presenteert zich in heel Europa onder het gelijknamige merk, in Duitsland als diedruckerei.de en in Groot-Brittannië als Solopress. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 900 medewerkers. Steeds verder stijgende aantallen orders voor de onlinedrukkerij maakten deze investeringen noodzakelijk. Dr. Michael Fries, CEO van Onlineprinters, geeft uitleg over de aankopen: „We zien twee sterke trends op het gebied van de aanschaf van zakelijk drukwerk: de behoefte aan kleine oplagen en de wens om gedrukte producten snel beschikbaar te hebben. Dat geldt zowel voor flyers als voor brochures en zelfs voor beursbenodigdheden. Daar stellen we ons op in. Veel van onze producten heeft men met de opties ‘spoeddruk’ en ‘spoedzending’ de volgende dag al in handen.” De vraag naar snelle levering stijgt jaar na jaar. Daarom wordt voor Onlineprinters het criterium snelheid bij het doen van investeringen in meer drukinstallaties steeds belangrijker.
Na de aanschaf van een nieuwe digitale drukmachine van het type HP Indigo 12000, om de capaciteiten op het gebied van kleine oplagen en spoedproductie te kunnen uitbreiden en de aankoop van diverse machines voor de verdere verwerking, werden de drukcapaciteiten op het gebied van offsetdruk uitgebreid met een Heidelberg Speedmaster XL 106-8-P 18K met simultane plaatwissel en Prinect Press Center XL 2.
De Onlineprinters-groep behoort tot de grootste onlinedrukkerijen van Europa. De groep verkoopt gedrukte producten via 17 webshops aan 700.000 klanten in 30 landen van Europa. Het productassortiment omvat 1.500 stuks drukwerk en varieert van visitekaartjes, briefpapier, flyers, catalogi en brochures tot en met grootformaat reclamesystemen. Onlineprinters-groep heeft vorig jaar meer dan 2,5 miljard gedrukte producten vervaardigd.
Agfa stopt met verderontwikkeling Eversify
Agfa Graphics stopt wereldwijd onmiddellijk met de verderontwikkeling en distributie van zijn mobiele publishing software Eversify. De beslissing werd genomen omdat de interesse in mobiele publishing projecten de laatste maanden niet de door Agfa gewenste verkoopvolumes genereerde. Ook de continue verderontwikkeling van nieuwe Eversify-functies en een brede afdekking van ePaper tot de ontwikkeling van een zuivere HTML App/Web hebben niet geleid tot betere verkoopresultaten, luidt het in een verklaring van Agfa Graphics. Een intensief wereldwijd marktonderzoek bracht bovendien aan het licht dat maar weinig bedrijven het thema digitalisering van publicaties consequent ter harte nemen en bereid zijn in de technologie daarvoor te willen investeren.