Drukkerij Favorit Printing sluit aan bij de groep Antilope De Bie Printing
11 september 2017
Favorit Printing uit Hoboken vervoegt de groep Antilope De Bie Printing uit Duffel en Lier.
Voor Drukkerij Favorit Printing en haar ambitieuze bedrijfsleiding is dit een logische stap, luidt het in het persbericht. De grafische wereld is een sector waar consolidatie, gekoppeld aan duurzaamheid én diversificatie van het product- en dienstenaanbod cruciaal zijn, om de toekomst te waarborgen voor de bedrijven en haar medewerkers.
Bart De Bie (Antilope De Bie): “Grafische bedrijven zoals Favorit Printing zijn een zeer mooie aanvulling voor onze groep Antilope De Bie. Schaalgrootte is bovendien noodzakelijk om als drukkerijgroep verzekerd te zijn van een toekomst in de grafische sector. Het bundelen van de krachten met Antilope De Bie Printing is dus een strategische keuze. Antilope De Bie Printing versterkt haar positie nog meer als één van de leidende spelers in de Benelux in de vellendrukmarkt. De grafische sector heeft nood aan sterke spelers. Om deel uit te maken van de bedrijven die de volgende jaren het beste antwoord kunnen geven op de noden van klanten, is continu investeren een absolute noodzaak. De schaalgrootte binnen een groep zoals Antilope De Bie laat dit zonder meer toe.”
Luc Van de Vijver (Favorit Printing): “We stonden met Favorit voor een grote investeringsronde die elke 7 jaar in onze sector noodzakelijk is. In de groep Antilope De Bie heb ik de perfecte partner met duidelijke toekomstvisie gevonden. Samen staan we sterker dan ooit. Voor de klanten van Favorit betekent dit bovendien dat we vanaf nu beroep doen op de sterke organisatorische structuur van Antilope De Bie en we nog meer variatie kunnen aanbieden.”
Bij Favorit Printing werken 11 mensen. Het bedrijf realiseert een omzet van 3,2 miljoen euro. Luc Van de Vijver blijft aan het hoofd van het bedrijf en voor de klanten verandert er niets. Voorlopig wordt verder in Hoboken geproduceerd maar op middellange termijn wordt een verhuis naar Duffel overwogen.
Groep Antilope De Bie ontstond begin juli door het samengaan van De Bie Printing uit Duffel en Antilope Printing uit Lier. Eerder dit jaar werd ook Drukkerij Van Goethem uit Mortsel overgenomen. Ondertussen is er een investeringsprogramma van ruim 8 miljoen euro gestart binnen de groep Antilope De Bie. De geconsolideerde omzet van de groep komt uit op ongeveer 21 miljoen euro. Bart De Bie wil op middellange termijn een omzet van 25 miljoen euro gaan realiseren. De groep stelt ongeveer 100 mensen tewerk.
De commerciële vellendrukkerijen Antilope Printing uit Lier en overnemer de groep De Bie Printing uit Duffel vormen vanaf 1 juli 2017 één grafische groep onder de naam Antilope De Bie Printing. Vanaf 1 maart volgend jaar wordt de productie in Duffel gecentraliseerd.
Het investeringsplan van 8 miljoen euro omhelst de aankoop van enkele Heidelberg-persen van de nieuwe generatie, investeringen in prepress en afwerking en een uitbreiding van het huidige bedrijfspand. Alle werknemers van Antilope Printing gaan over naar Antilope De Bie Printing en zullen worden gehuisvest in de vernieuwde en uitgebreide vestiging in Duffel met een gevelbreedte van 122 m, een diepte van 60 m en een hoogte van 7 tot 11 m. De 8-kleuren en 5-kleuren + lak KBA-vellenpersen van Antilope Printing worden niet mee verhuisd. Antilope De Bie Printing investeert in nieuwe Heidelberg-persen in het 70/100 formaat. In Duffel wordt tot nu toe op persen in het 50/70 formaat geproduceerd. «Maar de nieuwe generatie 70/100 persen die op Drupa werden gepresenteerd, zetten door hun automatisatie de formaatklasse 50/70 verder onder druk, « zegt Bart De Bie.
Drukkerij Moderna installeert sterk geautomatiseerde garenloze bindstraat van Kolbus
Optimax, het afwerkingsbedrijf van Drukkerij Moderna, heeft geïnvesteerd in een Kolbus KM 412 E garenloze bindstraat met 15 stations.
De volledige lijn met robotpalletizer aan het eind is 140 m lang. Het gaat om een totale investering van ongeveer 2,5 miljoen euro. De garenloze bindstraat heeft 15 stations en beschikt over een bookblockfeeder waardoor tot meer dan 40 katernen in verschillende machinedoorgangen kunnen verzameld worden. Via de stations is het mogelijk om 3 losse inserts in te voeren. De bindlijn heeft ook nog 2 kaartenklevers/gadgetfeeders.
De bindstraat haalt een snelheid van 18.000 cycli per uur en heeft stangeninvoer via streamfeeders. Er kan worden verpakt onder krimpfolie of met strapbandjes.
Eric Bongaerts van Drukkerij Moderna: “70 % van onze drukopdrachten verlaat afgewerkt de drukkerij. Drukkerij Moderna is sterk in garenloze publicaties maar om competitief te blijven moet blijvend geïnvesteerd worden in sterk geautomatiseerde productiemiddelen. Met de nieuwe garenloze bindstraat met hotmelt- of pur-belijming die begin augustus werd geplaatst, moet een verdubbeling van de outputcapaciteit mogelijk zijn ten opzichte van machine die ze vervangt. De nieuwe garenloze bindlijn laat zich de helft sneller instellen dan de vorige machine. We beschikken in Paal-Beringen nu over 2 garenloze bindstraten waarmee in 2 ploegen wordt gedraaid.”
Cimpress maakt kapitaal vrij met verkoop Albelli
Cimpress, het moederbedrijf van Vistaprint en Printdeal.be, neemt na een reeks overnames nu eens afscheid van een dochteronderneming. Het doet fotoboeken-specialist Albelli over aan het zittende management en de Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners. Robert Keane, CEO van Cimpress, blijft geloven in het succes van Albelli, maar wil het vrijgekomen kapitaal – volgens berichtgeving gaat het om zo’n 79 miljoen euro – liever elders investeren.
Albelli ging oorspronkelijk van start als Albumprinter, een portal waar consumenten hun fotoboeken online konden samenstellen en laten afdrukken. Na een geldinjectie door investeerders in 2007 richtte het bedrijf de pijlen ook op de groeiende Europese fotoproducten-markt. In 2009 wijzigde de naam in Albelli, waarna het in 2011 door Vistaprint (nu Cimpress) werd ingelijfd.
Ook na de nu aangekondigde verzelfstandiging zal Cimpress, dat zich anders dan Albelli vooral op (klein)zakelijke gebruikers richt en niet op zozeer op consumenten, gebruik blijven maken van de diensten van Albelli op het gebied van fotoproducten. De investeerders van Gilde zien gunstig groeipotentieel voor hun nieuwe aanwinst. Het fonds stak sinds haar oprichting in 1982 al zo’n 3 miljard euro in meer dan 250 bedrijven. Ook de grafische industrie is daarbij geen onbekende sector: zo behoorde de Nederlandse Janssen/Pers diepdrukkerij tot 2003 tot het portfolio en bijvoorbeeld in 2013 leek Gilde nog geïnteresseerd in een overname van Xeikon.