Succesvolle Empack weer in Mechelen

11 september 2017

Wegens succes geprolongeerd: de Belgische editie van Empack slaat op 11 en 12 oktober opnieuw haar tenten op in de Nekkerhal in Mechelen. Waar de Empack in Brussel vorig jaar 2800 bezoekers trok, mikt de organisatie dit jaar op 3200 belangstellenden bij zo’n 175 standhouders. Met als extra primeur dit jaar in Mechelen de tentoonstelling van de Pentawards 2017.

  • De beursorganisatie mikt op 3200 bezoekers.

  • Seminaries moeten zorgen voor de nodige kennisoverdacht.

Twee jaar geleden werd Empack Brussel wegens terreurdreiging naar Mechelen verplaatst. Dat bleek zo’n succes dat de organisatie besloot de beurs voortaan om het jaar in Brussel en Mechelen te organiseren. En dat maakt dat de Nekkerhal op 11 en 12 oktober het kloppend hart is van de Belgische verpakkingsindustrie, van zowel leveranciers als afnemers.

Verpakkingsdesign

Easyfairs is recent eigenaar geworden van de Pentawards. Dat bood haar de mogelijkheid van de tentoonstelling van een tiental winnaars van de 2017-editie van deze mondiale verpakkingscompetitie als extra trekpleister te presenteren op de komende Empack.

“De Pentawards wordt wereldwijd erkend als de meest prestigieuze wedstrijd gewijd aan verpakkingsdesign in al zijn vormen”, aldus organisator Easyfairs in een toelichting. “De missie van deze wedstrijd is om het bewustzijn van verpakkingsontwerpen te verhogen. De Pentawards staat open voor iedereen over de hele wereld die te maken heeft met de creatie of marketing van verpakkingen. De inzendingen worden beoordeeld door een internationale jury, bestaande uit 12 zeer gerenommeerde designers en packaging design directors van grote bedrijven.”

De winnaars van de Pentawards 2017 worden bekend gemaakt op 23 september in Barcelona en een selectie is daarna te zien tijdens Empack & Packaging Innovations.

Maar daarnaast zetten de ongeveer 175 exposanten in op ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld houdbaarheid, de verlaging van de ecologische voetafdruk en functies als monitoring en tracering en marketing en sales van verpakkingen. “Want nieuwe technologieën en materialen, een beter inzicht in bederfprocessen en bijvoorbeeld ook andere transportmethodes leiden elke dag tot innoverende verpakkingen die lichter, (kosten)efficiënter, slimmer en ecologischer zijn”, aldus Easyfairs. “Ook de verpakkingsmachines zelf en hun randapparatuur ondergaan constant optimalisaties. En ook op creatief vlak beweegt van alles, aangezien verpakkingen meer dan ooit als marketing- en verkooptool fungeren.”

“Als organisator van vakbeurzen zoeken we continu naar manieren om onze bezoekers een totaalervaring te garanderen”, vertelt Marketing Event Manager Karen Rammeloo. “Dat doen we onder meer door een brede waaier aan leveranciers een plaats te geven op Empack.” Voor de komende editie rekent Easyfairs op ongeveer 175 exposanten. “De verpakkingsprofessional kan er dus op rekenen dat hij ook nu weer een mooi overzicht krijgt van wat er in de sector beweegt. Niet alleen op technisch en technologisch vlak, maar ook qua verpakkingsdesign en -marketing. Op Empack vindt daarom ook Packaging Innovations plaats. Bezoekers krijgen zo een uitgebreid beeld van de nieuwste trends inzake innovatieve en luxeverpakkingen en -materialen, POS en displays.

Themazones

Empack & Packaging Innovations biedt de mogelijkheid aan bezoekers om hun bezoek desgewenst zo efficiënt mogelijk te plannen, zo vertelt Rammeloo verder: “Via specifieke routes doorheen de beurs ontdekken bezoekers gericht innovatieve oplossingen. We voorzien ook drie zones die zich op één bepaald thema concentreren. Zo staat de Green Village in het teken van duurzame verpakkingen, innovaties en materialen. Daarnaast focust de Machine Safety Plaza op de automatisering van verpakkingslijnen en gerelateerde veiligheidsoplossingen. Tot slot staan rond de Food Pack Terrace de bedrijven gecentraliseerd die een schakel vormen in de verpakkingsketen van de voedingsindustrie.”

Seminaries

Daarnaast wil Empack & Packaging Innovations zijn bezoekers voorzien van actuele informatie. Dat gebeurt in vier seminarieprogramma’s, verdeeld over twee locaties. Rammeloo: “In elk van de twee theaters wordt op beide beursdagen een actueel thema behandeld. Op woensdag komen Design & Branding en Industrie 4.0/Automation aan bod. Op donderdag is het de beurt aan Sustainability en Food. Gerenommeerde nationale én internationale sprekers komen er praten over trends, uitdagingen en opportuniteiten, geïllustreerd aan de hand van ‘best practices’.”

Op woensdag staat het Packaging Innovations Theatre volledig in het teken van Design & Branding. Zo komt onder andere verpakkingsgoeroe Rowland Heming spreken over ‘Sell by Design: Building a brand packaging design that sells’. Met meer dan 45 jaar ervaring in verpakkingsdesign doorheen heel Europa, is het zijn missie om marketeers en designers te helpen om meer waardering voor de kracht en effectiviteit van verpakkingsdesign te krijgen.

Jasper Scheir van Haystack praat over ‘Measuring packaging effectiveness and shelf impact’: hoe valt uw verpakking op in het schap bij de klant? In dit seminarie deelt de spreker een aantal basisprincipes over pack and shelf effectiveness en hoe marktonderzoek kan bijdragen tot het maximaliseren van de impact op het gedrag van klanten.

Op donderdag staat dit theater in het teken van Sustainability. Onder andere Patrick Gerritsen (Bio4Pack) geeft een presentatie over de verschillende mogelijkheden van duurzame verpakkingen. Patrick is een van de mensen van het eerste uur van composteerbare en sustainable verpakkingen. Bovendien geeft Willem van Veen (inDUfed) een presentatie over papier -en kartonverpakking als volledig circulaire materialen.

In het tweede theater, het Empack theater, komt op woensdag Industry 4.0 aan bod. Rik Vanhevel van Sirris maakt het publiek vertrouwd met de zes sleutelvaardigheden waarover bedrijven moeten beschikken om als factory of the future een plaats te hebben in een sterke, duurzame maakindustrie. Filip Tuypens (FANUC) richt de schijnwerpers op de trends in de industriële robotica. Staf Seurinck (ABB) deelt wat er zoal zit aan te komen op vlak van digitale oplossingen & diensten en Manfred van der Voort van ICR3ATE | Digital Makers Lab schetst een actueel & breed beeld van de techniek achter the Internet of Things.

Tot slot heeft Food ook weer een groot aandeel in het seminarieprogramma. Dit thema wordt op donderdag in het Empack theater onder de loep genomen. Mike Vanderroost van Pack4Food vertelt de bezoekers meer over ‘het internet der verpakkingen’. Hij gaat dieper in op de huidige ontwikkelingen en uitdagingen van nieuwe, responsieve verpakkingssystemen en de gestage uitrol van draadloze met specifieke focus op de voedingsindustrie.

Bart De Ketelaere van MeBioS (KULeuven) toont in zijn presentatie de belangrijkste resultaten van het grote EU-project ‘PicknPack’. Het PicknPack-concept biedt de voedingsindustrie de voordelen van automatisering in combinatie met het unieke vermogen om aan te passen aan het product en de batchgrootte bij de hand.

Om een seminarie te volgen moeten bezoekers zich registreren via www.empack.be of www.packaging-innovations.be.

Erik Kruisselbrink

Interactieve routes

Empack heeft drie routes in het leven geroepen om bezoekers gericht door het beursaanbod te loodsen. De Automation Route, de Label & Print Route en de Packaging Innovations Route met innovatieve, luxe verpakkingen en verpakkingsmaterialen en POS & displays.

Praktische informatie

Empack & Packaging Innovations Mechelen. Data en locatie: 11 en 12 oktober 2017 Nekkerhal Brussels-North

Voor meer info www.empack.be.