Goedgeluimd van start
25 januari 2018
Genoeg even, over de krimpende markt, dalende tewerkstelling of tanende concurrentiekracht. Er gebeurt ook zoveel moois in onze branche – als je er maar oog voor hebt. Daarom stellen we, als aftrap voor 2018, hier eens scherp op goed nieuws uit onze sector dat anders wellicht aan de aandacht zou zijn ontsnapt.
Europese top Fraaie vormgeving
Jarige De Tijd pakt 15 prijzen
De ‘European Newspaper Award’ bekroont elk jaar de beste vormgeving van Europese kranten. Opnieuw behoort De Tijd tot de grote winnaars. De krant, die dit jaar haar 50-jarig bestaan viert, mag in mei liefst 15 awards in ontvangst nemen tijdens het European Newspaper Congress in Wenen. De Tijd wordt beloond voor onder andere enkele bijzondere covers van de nieuwskaternen en stelt tevreden vast dat zijn design nog altijd op waardering kan rekenen van de internationale vakjury: “Ook de voorpagina van 17 juni, over de geflopte eerste beursdag van tapijtproducent Balta, viel in de smaak.” Aan de competitie namen ditmaal 185 kranten uit 27 landen deel.
Publiekstitel Standaard Boekhandel
Beste Winkelketen van België
Standaard Boekhandel mag de titel ‘Beste Winkelketen van België 2017-2018’ op haar palmares zetten. Nadat de keten (met 178 boekwinkels en een omzet van bijna 270 miljoen euro) eerder al door het winkelpubliek werd aangewezen als winnaar in de categorie ‘Leeswaren’, kreeg ze ook in de finale competitieronde tussen alle categoriewinnaars de meeste stemmen. Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, beschouwt deze prijs als een erkenning voor alle inspanningen op vlak van service en advies. De verkiezingen, een initiatief van Q&A en Qrf City Retail, werden dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd. Ruim 187.000 consumenten beoordeelden meer dan 70 retailers in 25 verschillende categorieën.
Tarief Gelijke belasting e-books
Uitgevers willen btw-maatregel EU
De boekindustrie in Europa dringt aan op de mogelijkheid van een gelijk (laag) btw-tarief voor alle boeken, ongeacht het medium. Nu geldt in bijvoorbeeld ons land voor gedrukte boeken een btw van 6 % maar voor e-books 21 %. Nadat een voorstel van de Europese Commissie in die richting vorig jaar sneuvelde, lijkt het onderwerp nu helemaal van de Europese agenda verdwenen, constateert de Federation of European Publishers (FEP) met spijt: “Dit is nochtans een positieve, toekomstgerichte maatregel, die als doel heeft het lezen te bevorderen en de e-commerce te doen groeien.” Ook de Vlaamse uitgevers hebben Minister Van Overtveldt gevraagd het thema dringend weer ter sprake te brengen op de Europese Raad van de Ministers van Financiën.
Werkgelegenheid Strategische transformatie
Overheid steunt Sappi Lanaken
De papierfabriek van Sappi in Lanaken kan rekenen op een stevige subsidie van de Vlaamse Regering. De eigen investeringen van zo’n 140 miljoen euro in de omvorming richting een duurzamer productieproces van houtvrij gecoat papier, worden aangevuld met een uitzonderlijke 4 miljoen euro strategische transformatiesteun. Met innovatieve technologie denkt Sappi straks in Lanaken in staat te zijn liefst 90 procent van een boom te kunnen gebruiken voor de productie van papier, terwijl dat momenteel zo’n 44 procent bedraagt. Volgens Philippe Muyters, Vlaams minister van Economie en Innovatie zal het project “een enorme impact hebben op de economie en werkgelegenheid in de regio”. Hij verwacht meer dan 150 nieuwe jobs.
Live beleven Experience Center
Online drukwerk in het echt
Online drukker Drukwerkdeal, onderdeel van Vistaprint, heeft eind vorig jaar in Nederland een eerste ‘Experience Center’ geopend. Klanten kunnen er terecht om papiersoorten, relatiegeschenken en promotiematerialen ‘live’ te beleven. Ook is er een loungeruimte beschikbaar voor evenementen en presentaties. Het Center bevindt zich in Dodewaard, nabij Arnhem. Drukwerkdeal ziet toekomst in deze offline aanpak en belooft dat er in 2018 tenminste nog één Experience Center bij komt op een andere plek in Nederland. Eerder opende moederbedrijf Vistaprint al een eerste fysieke drukwerkwinkel in Canada.
Nieuwe collectie Smurfzegels
Tomorrowland en biercultuur
De postvolumes mogen dan teruglopen, toch brengt Bpost ook in 2018 weer een nieuwe postzegelcollectie uit. Zo verschijnen eind januari bijvoorbeeld al de Smurfen, vanwege hun 60-jarig bestaan, op een (typo)grafisch interessant postzegelblaadje. Tegelijkertijd wordt een serie rond de Belgische biercultuur gepresenteerd: “België telt meer dan 200 brouwerijen die zowat 1850 verschillende bieren produceren. Deze know-how werd in 2016 erkend als immaterieel Unesco-erfgoed, een mooie aanleiding voor deze uitgifte.” Uiteraard ontbreekt een zegel rond de Wereldbeker in Rusland evenmin. Opvallend is ook de Tomorrowland-zegel: “Eén van de bekendste festivals ter wereld krijgt in 2018 een eigen en unieke postzegel. Uiteraard kan hun slogan “Live today, Love tomorrow, Unite forever” op het postzegelblaadje, met speciaal verguld effect, niet ontbreken.”
Impact Folder blijft hip
Sterk in de marketingmix
Negen op de tien Belgen lezen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. Gemiddeld spenderen ze daar maar liefst 20 minuten aan. Dat blijkt uit de jaarlijkse “Door to Door Impact Survey” in opdracht van BD my-Shopi. Hoewel digitale reclamefolders in opmars zijn, blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36 % van de bevraagden leest enkel papieren folders. Slechts 5 % geeft aan enkel digitaal te lezen. Ook millennials, de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar, tonen volgens het onderzoek een niet-aflatende interesse voor folders: “Ook in deze leeftijdscategorie leest 9 op de 10 regelmatig reclamefolders”.
Eind vorig jaar bekroonde BD myShopi voor de vijfde maal ‘de beste folders van het jaar’. Naast publieksprijzen voor Delhaize, Gamma, MediaMarkt en Kruidvat, was er ook de vakjuryprijs voor de folder van JBC uit waardering voor “de consistente merkidentiteit, kwalitatieve fotografie en slimme activerende elementen”.
Stimulans Trump’s taks-traktatie
Amerikaanse drukkers blij
De belastinghervorming van president Trump kan op bijval en instemming rekenen van grafische ondernemers in de VS. De NPES, de associatie van toeleveranciers aan de grafische industrie, ziet de mogelijkheid om investeringen in kapitaalgoederen de komende vijf jaar direct volledig fiscaal af te mogen schrijven als een belangrijke stimulans voor meer investeringen, economische groei en banengroei. Ook voorziet de NPES dat bedrijven in 2018 flink zullen kunnen besparen op belastingen. Branchevereniging PIA (Printing Industries of America) wijst bovendien tevreden op het voortzetten vande volledige aftrekbaarheid van kosten die bedrijven maken om hunproducten en diensten te promoten: ook het plaatsen van advertenties in kranten en tijdschriften en de productie van bijvoorbeeld visitekaartjes, brochures en direct mail vallen onder deze maatregel. PIAnoemt ook de naar 10 miljoen dollar verhoogde ondergrens voor erfbelasting ‘goed nieuws’ voor 99 procent van de honderden grafischefamiliebedrijven.
Ed Boogaard