Diversificatiemogelijkheden voor handelsdrukkers

25 januari 2018

Als de conjunctuur niet meezit, kan dat voor een handelsdrukkerij aanleiding zijn om haar actieterrein uit te breiden en om nieuwe markten te verkennen. Dat kan een sleutel tot succes zijn. Maar hoe pak je die omschakeling aan? Hier vindt u alvast enkele diversificatiemogelijkheden om nieuwe groeikansen aan te boren.

  • In zijn Innovation Lab op de Campus Corda in Hassselt, test kledingketen JBC een pop-up printatelier uit. Het personaliseren van T-shirts voor de klanten zal misschien in de toekomst als nieuwe mogelijkheid worden aangeboden.

  • Neen geen beeld uit het atelier van een kunstenaar, wel een realisatie met de 3D-technologie van Massivit.

“Drukwerk alleen is niet meer genoeg,” zei Thierry Paquit van Identic in nummer 9 van Grafisch Nieuws 2017 (november). In dat nummer gaf Identic toelichting bij zijn geslaagde strategie om als drukkerij voordeel te doen met het internet (webshops creëren, campagnes op de sociale media, blogs onderhouden, enz.). En net zoals Identic hebben kleine, traditionele drukkerijen er alle belang bij – nu dat sommige toepassingen als het ware verdwijnen en de oplagen dalen – om zich een toekomst in te beelden waarin ze naast drukwerk ook andere diensten aanbieden of waarin ze nieuwe activiteiten ontwikkelen die bij het drukken aansluiten.

Web-to-print

Vandaag bestaat er op de markt een hele reeks van web-to-print-oplossingen waarmee professionele grafici in staat zijn om drukwerk aan professionele of particuliere klanten te verkopen. De online verkoop maakt het mogelijk om potentiële klanten buiten het klassieke geografische afzetgebied aan te spreken en dus om zijn klantenkring uit te breiden. In dat verband is echter een goede marketingstrategie essentieel. Die kan gericht zijn op B2B-diensten of op de verkoop aan een ruim publiek. Tegelijk is het ook nodig om genoeg personeel voor de online verkoop te voorzien. Web-to-print-systemen vereenvoudigen niet alleen de aankoop door B2C-klanten, maar bieden bedrijven die rationeler met hun drukwerk willen omspringen, ook meer comfort.

De Belgische e-commerce, ook via smartphones en andere draagbare toestellen, blijft gestaag groeien. Veeleer dan de ogen voor dit fenomeen te sluiten, kan de druksector er haar voordeel mee doen. 7,35 miljard euro, dat is het bedrag dat de Belgen in de periode van januari tot september 2017, online uitgegeven hebben. 10 % meer overigens dan in dezelfde periode van 2016. En dankzij de kerst-aankopen hoopt de e-commerce-sector dat de bestedingen in 2017 tot meer dan 10 miljard euro oplopen. Volgens BeCommerce blijven de online aankopen via smartphone of tablet populair en winnen ze aan belang. In het derde trimester heeft minimum een Belg op vijf (22%) een online aankoop gedaan met zijn smartphone – 15 % met een tablet. In dezelfde periode van 2016 had maar 16 % van de Belgen een online aankoop met zijn smartphone gedaan. Die cijfers maken niet alleen duidelijk dat men drukwerk online kan verkopen, maar onderstrepen ook hoe belangrijk marketingtechnologieën bij de omschakeling zijn om klanten aan te trekken. We denken hier aan instrumenten zoals de QR-codes (die nog altijd niet afgeschreven zijn) en de toegevoegde werkelijkheid. Bedrukte dragers hebben echt wel een rol te spelen bij de promotie van de online verkoop.

De grootformaatdruk

De visuele communicatie en de signsector zijn markten in volle expansie en bieden handelsdrukkers stevige groeikansen. Internationaal gezien zou de markt voor de grootformaatdruk van 8,73 miljard dollar in 2017 tot 10,59 miljard dollar in 2023 moeten groeien. Over die periode betekent dat een jaarlijkse groei van 4 %. Dat zijn alvast de prognoses tot 2023 voor de markt van grootformaatprinters volgens het rapport van ‘Research and Markets’. Het rapport baseert zich meer bepaald op de verkoop van een twintigtal constructeurs zoals Canon, HP, Epson, Mutoh of nog Ricoh.

Toepassingen voor verkooppunten vormen een van de beste middelen om een voet aan de grond te krijgen op de markt voor de grootformaatdruk. Onder die toepassingen vallen affiches (eventueel met achtergrondverlichting), banners, vensterklevers en grafische vloer- en muurbekledingen. Een toepassing in de lift is het combineren van gedrukte affiches op groot formaat met digitale technologieën (interactiviteit, videoschermen, enz.).

Financieel gezien vergt een basisuitrusting om zich op de markt van de grootformaatdruk te begeven, een kleinere investering dan die voor de handelsdruk. Men moet echter wel voor ogen hebben welke positie men wil innemen: alleen maar de printaspecten voor zijn rekening nemen of ook een montagedienst aanbieden.

Decoratie

Onderzoeksbureau Smithers Pira wijst op de mogelijkheden met interieurdecoratie en ook de fabrikanten sparen de marketinginspanningen niet om deze trein in beweging te krijgen.

Bij deze toepassingen gaat het om met print versierde meubels en vloer- en muurbekledingen. Veel lopende meters van hetzelfde motief worden doorgaans op papier in diepdruk gedrukt, dat vervolgens al dan niet op een drukdrager wordt gelijmd en een nabewerking krijgt. Bij projecten op maat vindt inkjet echter hoe langer hoe meer ingang. Een recent onderzoek van Smithers Pira geeft aan dat de markt voor decoratie en gelamineerde producten met ongeveer 4 % per jaar in waarde groeit zodat die markt in 2022 19,6 miljard dollar waard zal zijn. Smithers Pira wijst op kansen in een nichemarkt zoals de horeca. Nu klanten het heel normaal vinden om hun oordeel online te plaatsen (bijv. TripAdvisor), proberen hotels de klanten telkens weer een nieuwe belevenis aan te bieden. Om dat waar te maken, willen hotels zich regelmatiger in een nieuw kleedje steken. Maar ook de gegoede consument is een doelgroep. En bedrijven en instellingen die geprinte decoratie-op-maat aanwenden om een merkimago aan op te hangen.

Textieldruk

Nog volgens Smithers Pira wordt er elk jaar over de hele wereld meer dan 32 miljard m2 textiel bedrukt. Een nieuw gegeven in de modewereld is ‘fast fashion’– concreet wil dat zeggen dat men de nieuwe collecties zo snel mogelijk produceert en distribueert. Vandaag worden er meer dan twee collecties op de markt gebracht, om ononderbroken vernieuwing van de garderobe in stand te houden. Dat veronderstelt dat merken bijzonder snel reageren, dat ze op flexibele productieprocessen kunnen rekenen en dat de logistiek snel en foutloos moet verlopen. Parallel met die evolutie wint de inkjet aan belang, omdat het een techniek is die de bevoorradingsketens een grotere soepelheid kan bezorgen. Een modeketen als Zara dat beschikt over digitale printateliers, maakt dankbaar van deze mogelijkheden gebruik.

Op de markt zien we ook hoe langer hoe meer diensten opduiken die het mogelijk maken om gepersonaliseerde T-shirts online te creëren. Sinds 2012 is de markt voor digitaal bedrukt textiel met 351 % gegroeid tot meer dan 1,1 miljard dollar in 2017. En tot 2022 verwacht Smithers Pira een groei van 14,3 % per jaar, zodat die markt goed zou zijn voor 2,1 miljard dollar. De digitale textieldruk doet de personalisatie van stoffen, kleding en eenvoudige T-shirts ingang vinden zodat een productie in kleine hoeveelheden mogelijk is geworden.

De 3D-druk

In de Verenigde Staten, Frankrijk of nog Australië hebben enkele communicatie- en reclamespecialisten oog gekregen voor de mogelijkheden die 3D-druk te bieden heeft. Het systeem Massivit 3D lijkt het best op de behoeften van de sector in te spelen. Met zijn systeem mikt de Israëlische producent direct op de sign- en displaysector, de markt van de POS-producten, de evenementen- en de affichesector. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld aantrekkelijke etalages creëren, of nog displays voor verkooppunten - en dat alles op maat en in andere vormen dan die met een traditionele productie mogelijk zijn. De voorwerpen die in 3D vervaardigd zijn, kunnen een volume tot 3 m3 hebben. CEO Avne Israeli ziet een onbenut potentieel in het POS-domein: “De 3D-branding is een aanpak die interieurdesign combineert met merkpositionering. De displays in golfkarton die je in verkooppunten aantreft, worden vooral gebruikt om de aandacht van de klant op merken te vestigen. De 3D echter kan dat nog veel sterker door een multidimensionale ervaring te bieden die nog meer op de zintuigen van de consument inspeelt dan een gewone grafische drager.”

Kortom, het rapport van Smithers Pira met als titel The Future of functional and industrial print to 2022 maakt duidelijk dat de textieldruk (met inkjet) en de 3D-druk de marktsegmenten zijn die de snelste groei kennen.

Zelfklevende dragers

De markt van zelfklevende etiketten in kleine en middelgrote oplagen vertegenwoordigt een andere diversificatiemogelijkheid voor de handelsdrukker. Dankzij specifieke digitale oplossingen is het zelfklevende etiket niet meer het exclusieve speelterrein van specialisten die over complexe technieken, zoals de flexo, beschikken. De ontwikkeling van inkjetrotatiepersen en van afwerkingssystemen in lijn voor de productie van zelfklevende etiketten opent deze groeimarkt voor de handelsdrukkers. Volgens een recente studie van Finat, de internationale vereniging van de etikettenindustrie, zijn 76 % van de 2000 digitale etikettenpersen die in Europa opgesteld staan, tonerpersen. De overige 24 % zijn inkjet- of hybride persen. Uit de verwachte groeicurve tot 2022 blijkt dat de jaarlijkse toename van inkjetpersen procentueel sterker zal zijn dan die van tonersystemen.

Gedrukte elektronica

RFID-etiketten, NFC, printplaten, ledverlichtingen, biomedische sensoren, … Drukkers zetten nog maar zelden de stap van handelsdrukwerk naar op industriële schaal gedrukte elektronische producten. Wat het tegenhoudt, is wellicht de vrees om in een compleet nieuwe wereld terecht te komen. Toch hebben drukkers de technische vaardigheden om die stap te zetten en om bijvoorbeeld voor industriële bedrijven het printgedeelte van het productieproces te beheren. Smithers Pira ziet mogelijkheden in de opkomst van gedrukte toepassingen bij het ontwerpen van toestellen en onderdelen voor elektronische producten. Volgens het studiebureau was dat marktsegment in 2017 goed voor 28,8 miljard dollar en zou dat bedrag in 2022 tot 47 miljard dollar opgelopen zijn. De markt voor gedrukte elektronica vinden we hoofdzakelijk in Azië, met grote bedrijven in Japan, Zuid-Korea, Taiwan en China. Heel wat grote, innoverende elektronicabedrijven die smartphones, televisies en schermen, of nog zonnepanelen vervaardigen, passen print in hun productieprocessen toe.

Daarnaast is er het intelligente (connected) papier dat met een NFC-chip uitgerust is. In Frankrijk heeft Impressions Modernes bewezen dat er reële mogelijkheden zijn om markten met een grote toegevoegde waarde te ontwikkelen (Grafisch Nieuws 5, 2017, p, 24). De Drupa ziet dan weer mogelijkheden in de gedrukte elektronica voor intelligente verpakkingen. “Met de komst van de gedrukte elektronica in de drukkerswereld wordt de intelligente verpakking de nieuwe norm voor verpakkingen die meteen in de verkooppunten opgesteld worden,” stelt de Drupa. NFC bijvoorbeeld zal gebruikt worden om de echtheid van de producten te garanderen of om direct met de klant te communiceren.

Samengevat, goed gekozen strategische mogelijkheden geven drukkers de kans om zich te diversifiëren, om opnieuw met goede moed voort te gaan en om nieuwe markten te veroveren.

Aurelia Ricciardi

Grafisch Nieuwsquiz

Correcte antwoorden:

1) c 2) b 3) b 4) a 5) c 6) c 7) a 8) b 9) b 10) c 11) a 12) c 13) c 14) a 15) b 16) c 17) c 18) a