De Vlaamse winnaars aan het woord

22 februari 2018

Ook afgelopen jaar ging sectororganisatie Febelgra op zoek naar de meest verdienstelijke studenten uit de opleidingen grafische en digitale media. Voor 2017 sleepten Kelly Berghman (AP Hogeschool) en Linde Aerts (Arteveldehogeschool) de prijs in de wacht. Grafisch Nieuws sprak met de fiere winnaars.

  • Dyadis stelt assistentiehonden ter beschikking aan personen met een ziekte of beperking.

  • Kelly Berghman voorzag de Facebookpagina van gerichte content om de naamsbekendheid te vergroten

  • De website werd volledig vernieuwd, van aangepaste structuur tot en met de codering.

  • De website werd volledig vernieuwd, van aangepaste structuur tot en met de codering.

  • De opvallende pop-up kaart van Linde Raats.

  • De opvallende pop-up kaart van Linde Raats.

Kelly Berghman behaalde een diploma marketing aan de HUB (Hogeschool-Universiteit Brussel) en heeft daarna verder gestudeerd in de richting Grafische en Digitale Media, afstudeerrichting Crossmedia-ontwerp aan de AP Hogeschool (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen). Momenteel werkt Kelly bij Digital Leader, een online marketing kantoor dat strategische concepten uitwerkt met de nadruk op sociale media.

Naambekendheid opkrikken

Kelly Berghman won de Febelgra-prijs met de redesign van de online communicatie voor Dyadis vzw. Dyadis is een Belgische vereniging die assistentiehonden ter beschikking stelt aan personen met een ziekte of beperking. “Mensen hebben al gehoord van blindengeleidehonden maar hulphonden zijn minder gekend. Het uiteindelijke doel van dit project was om de online communicatie van Dyadis op te waarderen zodat de vereniging bekender werd”, verklaart Kelly.

Van Facebookpagina tot website

Concreet heeft Kelly Berghman de Facebookpagina van nieuwe content voorzien, zelf geschikt beeldmateriaal gemaakt, animated gifs en filmpjes gemonteerd en de website volledig herdacht. “Voor de Facebookpagina heb ik een enquête afgenomen om doelgroep en interesses te definiëren. Daarna heb ik een concurrentie-analyse uitgevoerd en een overzicht opgesteld van verschillende onderwerpen die relevant konden zijn”, verduidelijkt Kelly. “Voor de filmpjes ging ik na welke stijl van toepassing was, maakte ik scenario’s en storyboards. Daarna ben ik gaan filmen en heb ik eigenhandig de filmpjes gemonteerd. De website heb ik volledig vernieuwd. Ik deed eerst een concurrentie-analyse en bekeek samen met Dyadis welke informatie er moest verschijnen. Omdat de site heel wat informatie bevat, was een goede boomstructuur noodzakelijk. Daarna maakte ik wireframes en schetste ik het design. Als laatste onderdeel codeerde ik de website in HTML, CSS, Javascript…”

Proef en ontdek

Nog een tip voor je collega’s, Kelly? “Onze branche biedt heel wat carrièremogelijkheden. Proef en ontdek wat het meest bij jouw interesses aanleunt. En genieten! Altijd blijven genieten van wat je doet!”

Linde Raats studeerde Grafische en Digitale Media aan de Arteveldehogeschool in Gent en koos daarbij voor de afstudeerrichting Crossmedia Ontwerp. “Momenteel volg ik nog een vervolgopleiding over webdesign en programmeren. In tussentijd werk ik reeds aan een aantal projecten voor klanten. Na deze opleiding wil ik uiteraard graag aan de slag bij een grafisch bureau, maar ik denk er ook over na om eventueel een eigen bedrijfje op te starten”, schetst Linde.

Opvallende pop-up

Er is geen specifiek project waarmee Linde de Febelgra-prijs won. De finalisten werden namelijk geselecteerd op basis van hun prestaties doorheen de opleiding Grafische en Digitale Media. “Toch merkte ik dat er één project was dat de aandacht trok van de jury, namelijk een pop-up kaart die ik heb ontworpen voor de SID-in-beurs. Op zo’n beurs krijgen studenten tal van brochures, flyers en uitnodigingen van verschillende hogescholen en universiteiten. Het is belangrijk dat jouw flyer of uitnodiging opvalt. Daarom heb ik ervoor geopteerd om iets te ontwerpen dat er letterlijk uitspringt, namelijk een popup kaart”, aldus Linde.

Een technische uitdaging

De grootste uitdaging bleek het technische aspect van deze uitnodiging. Het ontwerpen van het pop-up gedeelte vergde niet alleen precisie, maar ook ruimtelijk inzicht en rekenwerk. “Er zijn dan ook vele proefontwerpen en dummies voorafgegaan aan het definitieve ontwerp. Eerst werd alle tekst gepreegd met goudfolie, daarna gingen de kaarten onder de lasercutter en tenslotte werd de binnenkant van de kaart gelijmd en bevestigd aan de buitenste deel van de kaart. Het vouwen van het pop-up gedeelde nam ik voor mijn rekening”, schetst Linde.

Levenslang bijleren

Of Linde nog wat advies heeft voor andere afgestudeerde grafisch vormgevers? “Ik denk dat je als vormgever vooral nieuwsgierig en leergierig moet blijven. Het is onmogelijk om alle soorten skills tot in de puntjes te bezitten, maar zolang je open staat om af en toe eens uit je comfort-zone te stappen en je voor bepaalde projecten te verdiepen in een nieuw aspect van vormgeving, kan er niet veel fout gaan. Levenslang bijleren is nu eenmaal een must.”

Stef Verhoeven