De Franstalige laureaat

22 februari 2018

De Febelgra-prijzen bekronen de meest verdienstelijke, jonge grafische talenten uit de grafische scholen. Meer dan een duwtje in de rug voor de jongeren is de overhandiging van de jaarlijkse prijs ook een manier om de banden tussen onderwijs en arbeidswereld te versterken.

  • Rudi Miseur, secretaris van Febelgra, overhandigt de prijs aan Karol Cepowicz.

Langs Franstalige kant komt de enige laureaat van een Febelgra-prijs uit de Haute École Francisco Ferrer in Brussel, waar hij de afdeling ‘grafische technieken in de uitgeverswereld’ volgde. De gelukkige is de 25-jarige Karol Cepowicz die in juni 2016 afstudeerde. De bekroning kreeg hij voor zijn opmerkelijk eindwerk dat een origineel grafisch concept voor het tatoeagewereldje vormde. “Karol Cepowicz ontwikkelde een volledig grafisch stijlboek en zijn weergave was technisch gesproken het beste,” geeft Febelgra als rechtvaardiging. Karol Cepowicz zelf zegt “heel blij en verrast” te zijn met de prijs. “De prijs krijgen was erg leuk. Hij motiveerde me om voort te doen met wat ik bezig ben en maakt me duidelijk dat ik niet zo slecht ben als ik dacht,” gaat hij met enige bescheidenheid voort. Vandaag werkt Karol Cepowicz bij het Brussels All Printing Services als digitale printoperator voor kleine en grote formaten. In dat bedrijf bewees hij overigens als jobstudent al gedurende vier jaar zijn waarde.

Black Ink Tattoo Convention

Voor zijn eindwerk ontwierp Karol Cepowicz een volledig grafisch stijlboek voor het fictieve evenement ‘Black Ink Tattoo Convention’ dat zich in het Poolse Warschau zou afspelen. Het vertrekpunt was de creatie van het logo, waarna de grafische stijl, de typografie, het kleurenpalet en ten slotte de opmaak volgden. Vervolgens werden allerlei dragers op basis van dat stijlboek vervaardigd: affiches, flyers, uitnodigingen, tickets en administratieve documenten (naamkaartjes, briefpapier, enveloppes). “In eerste instantie heb ik heel wat tekeningen met de hand gemaakt, net zoals tatoeagekunstenaars. De tekeningen werden vervolgens gescand en met Photoshop gecorrigeerd,” zegt Karol Cepowicz. De graficus mengde vintage- en moderne stijlen zoals het pointillisme, geometrische lijnen en vormen. Dat leidde tot illustraties in zwart en rood, in zwart en groen en in zwart en een heel eigen geel die als basis dienden voor de opmaak van de affiches, flyers en ander drukwerk. De verschillende kleurcombinaties werden uiteindelijk gecombineerd met een specifieke taal (Frans, Nederlands of Engels). “Ik hou ervan om met weinig kleur in een gemoderniseerde vintage-stijl te werken. Voor ik de definitieve grafische stijl gevonden had, ben ik alles vijf of zes keer herbegonnen om het technisch realiseerbaar te maken,” legt Karol Cepowiczuit. Zijn verbeelding de vrijeteugels laten, akkoord, maar nietzonder rekening te houden metde technische haalbaarheid. Ka-rol heeft misschien maar overéén aspect spijt: dat hij geenfluorescerende kleuren kon gebruiken. “In offset of zeefdrukkan dat wel, maar voor kleinehoeveelheden is het veel teduur.” Van het overige drukwerkdat de student bedacht had, werden enkele exemplaren op eendigitale printer vervaardigd. Ka-rol heeft niet alleen aan de klassieke dragers gedacht, maarheeft ook illustraties gemaaktvoor promotievoorwerpen zoalsT-shirts, bekers en potjes voorverzorgingscrèmes.

Aurelia Ricciardi