Fespa Berlijn

19 april 2018

U moet overwegen om in mei een bezoek aan Berlijn te brengen. De stad is een citytrip waard, maar ook Fespa wordt er van 15 tot en met 18 mei georganiseerd. Een dubbele aanrader dus!

  • Signtoepassing gespot in Berlijn.

  • Het 4 x 24 uur wereldrecord behangen.

  • Xeikon’s Wallpaper Suite.

  • Eén van de circa 400 designstands.

  • Latexprint op Endutex’ Skinprint-materiaal.

  • PostCouture-Collection, ontworpen in samenwerking met 5 ontwerpers van de Antwerpse Academie.

De beursorganisatoren lanceren in het kader van de Fespa Global Print Expo een hele rist initiatieven, die in de campagnebeelden worden voorgesteld als vliegtuigjes. Fespa wil de vlucht van printproductiebedrijven helpen sturen en obstakels helpen overwinnen.

Onderzoeksbureau Smithers Pira waarmee de organisatoren van Fespa nauw samenwerken, heeft vastgesteld dat de totale markt voor geprinte display signage (billboards, buiding wraps, soft signage, POS/POP, de voor de signondernemer belangrijke markt van zelfklevende toepassingen is niet in de trendcijfers opgenomen, nvdr) niet meer significant groeit. Er is eerder sprake van een langzame groei. Combineer de matige groeiperspectieven met de nieuwste en snellere digitale printers die in de bedrijven worden geïnstalleerd, en je kan niet omheen de vaststelling dat dit een ideale voedingsbodem is voor hardere concurrentie en meer prijsdruk. Groei met nieuwe toepassingen is dan volgens Fespa en Smithers Pira de uitweg (consolidatie is een andere mogelijkheid, nvdr). Fespa wil expo-bezoekers alvast gidsen op hun groeipad met beursinitiatieven als:

Fespa Print Make Wear: een live end-to-end productieomgeving voor kledingtextiel (van creatie tot presentatie), inclusief live catwalk.

Printeriors (interieurdecoratie): de luchthaven lounge van het jaar 2030 als case in de ingangsruimte van de beurs.

Digital Corrugated Experience: seminaries en showcases omtrent de voordelen van digitaal printen op golfkarton en voor displaytoepassingen.

Trends Theatre: dagelijkse informatiesessies rond 5 groeidomeinen: decoratie, digitaal textiel, de toekomstige markten voor geprinte signage, industrieel, digitaal printen voor verpakkingen.

Ondernemers moeten veel kunnen, in een succesvolle toekomst geloven, kansen zien en risico’s berekenen. Een bezoek aan Fespa in Berlijn is een mooie gelegenheid om nieuwe grenzen te verkennen en klanten naderhand met nieuwe toepassingen te begeesteren. Afspraak in Berlijn?

Heimtextil

Ondernemers konden voor Fespa al kennis maken met groeimarkten. Onder meer op Heimtextil, de beurs voor woontextiel die van 9 tot 12 januari in Frankfurt werd georganiseerd. Er was aandacht voor leeftrends en hoe die kunnen worden toegepast. Digitale printtechnieken kunnen hier beslist een rol opeisen. Nieuwe decoratiemogelijkheden en markten moeten daarvoor gaan zorgen. Voor interieur- en comfortarchitectuur was op Heimtextil een ‘interior & contracting textiles’-park neergezet. En het ‘wereldrecord behangen’ bleek een 4 x 24 uurs beursevenement met de bedoeling om zoveel mogelijk behangmeters te plakken op een honderdmeterslange wand, voor het Guinness Book of Records.

Textiel, behang en glicée-print

Op deze beurseditie werden geen textielprinters geëxposeerd door Durst, Efi-Reggiani, (nauwelijks) door HP, SPGPrints, Stork en Zimmer. Wel hadden Efi, Stork en Zimmer stands waarop veel textielsamples waren te zien. Echte highend op de beursvloer producerende textielprinters waren er van Aleph, Kornit, MS en Robustelli. Andere printers werden gedemonstreerd door Epson, GoTx, Mimaki en Mutoh. Eerder en ook nu waren er op de beurs geen softsignageprinters van fabrikanten zoals Agfa, ATP Color, DGI, Gandy, MTEX en Roland DG. Het grootste Heimtextilnieuws kwam van Kornit en Xeikon die verrassende verkopen op de beurs konden melden. Bovenop Kornit’s Allegro 180 cm brede roll2roll singlepass zevenkleuren-textielprinter viel op een hard magenta schildje te lezen Sold to: V. (name confidential). Kornit liet op de stand uitlekken dat V. voor Vriesco International Fabrics in Leeuwarden-NL stond. Daaronder huist de gordijnenwebwinkel A House of Happiness - Gordijnen speciaal voor jou gemaakt’; YouTube: A House Of Happiness - Gordijnen (NL)’. Na de beurs zou de Allegro naar Leeuwarden verhuizen.

Een dubbel Belgisch succes werd geboekt op de stand van Xeikon. Twee klanten tekenden ‘op de beurs’ voor de aankoop van Xeikon’s WallPaper Suite, die op de stand werd gedemonstreerd op de snelle (30 m/min) 52 cm brede CX500 digitale drukpers die 150 g/m2 LahnPaper éenzijdig in fullcolour beprintte. Zowel K&L Wall Art GmbH als PPS Imaging GmbH, -beiden gevestigd in Berlijn- kozen voor een 51,2 cm brede simplex Xeikon 8500 à 12 m/min voor hun WallPaper Suite. Dus een langzamere en ook goedkopere versie dan de op Heimtextil getoonde CX500. De aansturing van de pers gebeurt met de Xeikon X-800 workflowoplossing. Prijs van de democonfiguratie met inlijn randsnij- en oprolsysteem bedraagt ongeveer 835.000 euro. Cruse demonstreerde weer haar ‘DC SynchroLight 3D-TableScanner’; zeg maar een verticale digitale camera met een YX-bewegende modeltafel. Steeds meer blijken 3D-scans voor (museale) giclée-prints van zo’n scanner te komen. Die scans geven mooie en nèt echte reliëf-schaduwrandjes in de geprinte reproducties. Fotorama in Wevelgem zegt als enige in België over een ‘Cruse Large Format Scanner’ te beschikken. Cruse’s grootste scantafelformaat is 150 x 250 cm. Prijsniveau is afhankelijk van het formaat en de bijkomende uitrusting en varieert van 50.000 euro tot 250.000 euro. Verkoop: rechtstreeks via Cruse in Wachtberg (D).

Heimtextil’s beste en meest uitgebreide presentatie van substraten kwam van HP. HP’s focus voor decoratie was helemaal gericht op interieurtoepassingen, vormgegeven in verschillende huisonderdelen zoals de slaapkamer, huiskamer, badkamer, het bureau, de vestibule, bar, zithoek. Van vloeren tot en met wanden, gordijnen, meubelstoffen. Alles met Latex-inkten geprint en voorzien van een uitstekend sample book.

Veel aandacht voor creatieven

Heimtextil bood creatieven veel mogelijkheden om zich te verdiepen in textielprintdesigns. Verschillende bookshops op de beursvloer reikten veel ideeën aan. Opvallend veel meertalige boeken met cd’s met copyrightvrije designfiles. Beeldresolutie is voor textielprint niet zo kritisch als voor drukwerk. Een tapijtprint-ondernemer vertelde dat hij 30 dpi al toereikend vindt voor laagpolige on demand tapijtprint. Voor het prikkelen van de fantasie was het goed toeven in Heimtextil’s hal 4.2. Daar werden op de ongeveer 400 designstands van ontwerpers, kleine ondernemers, designcollectieven, enz., kleurrijk geprinte ontwerpen getoond. Veel jonge standbezoekers maakten overwegingen hoe ze die ontwerpen konden vertalen naar de eigen textiel-, behang- en tapijtproducties.

Heimtextil’s themapark ‘The Future is Urban’ toonde de Post-Couture-Collection van kleding en huishoudelijke goederen, vervaardigd uit gerecycled PET. Dat is omgevormd tot een zacht aanvoelende viltachtige stof. Die PostCouture-Collectie is ontworpen in samenwerking met vijf getalenteerde ontwerpers van de Antwerpse Academie: Sofie Nieuwborg, Emmanuel Ryngaert, Sofie Gaudaen, Kjell de Meersman en Marie-Sophie Beinke. De herkenbare assemblagetechniek via lasercut geeft een extra dimensie aan de collectie, zowel esthetisch als conceptueel. Alle items uit de PostCouture Antwerp-Collection kunnen als digitale ontwerpbestanden worden gedownload, waarmee gebruikers naar een lokale ‘Makerspace’ (uitgerust met een lasersnijtafel zoals in de sign-branche) gaan om hun eigen kleding of goederen te maken.

Enkele Marktcijfers

Tijdens de drukte van Heimtextil op de beursvloer, werd WTin’s ‘European Digital Textile Conference’ onder leiding van Tansy Fall, WTiN’s editor Industry Digitalisation, georganiseerd. WTiN’s analyst digital innovation, Mutlu Chaouch Orozco, zette relevante ontwikkelingen in de wereldmarkt voor digitaal geprint textiel in de kijker. Enkele vaststellingen zijn:

digitaal printen vertegenwoordigt volgens WTiN nog maar 4,6 % van de totale textieldrukmarkt. Dat percentage stijgt maar langzaam via ‘nieuwe business’ en een stijgende output wanneer bestaande machines worden vervangen.

momenteel bedienen 75 printerfabrikanten de digitale printermarkt en er zijn nog een paar grote leveranciers ‘onderweg’.

Tot de eerste helft van 2017 werd wereldwijd op meer dan 37.486 printers textiel digitaal beprint, samen goed voor 1,57 miljard m2 digitaal beprint textiel. 2016 vertoonde een stijging van 29 % ten opzichte van 2015. Prognose voor 2020: 47.000 digitale textielprinters die circa 2,5 miljard m2 textiel digitaal zullen beprinten.

wereldwijd verloopt ongeveer 60 % van alle textielprint volgens het sublimatietransfer- en 40 % volgens het directe fixatieproces, behoudens Zuid-Amerika. Daar ligt de verhouding andersom.

De totale textielprintproductie gebeurt voor 37 % in Azië (China en India), 38,5 % in Europa (incl. Turkije en heel Rusland), 9,6 % in Noord-Amerika, 5,0 % in Zuid-Amerika, 3,5 % in Afrika, 4,4 % in Arabië en Iran en 2 % in Australazië. 50 % van alle printtextiel komt uit de top-5 regio’s: China, India, Italië, Turkije en VS.

Alain Vermeire, Bijdrage Heimtextil: Jan Vroegop