Moderne digitale drukproductie van flexibele verpakkingen

19 april 2018

St-Luc toonde aan klanten en relaties op een driedaags openhuis in de vestiging in Nazareth, haar mogelijkheden op het vlak van productie van flexibele verpakkingen. Het bedrijf nam hiervoor ondermeer een tweede HP Indigo 20000 pers in gebruik.

  • Op de foto: Vivian Cohen (HP Indigo) en Jerome, Fanny en Niko Dhondt (St-Luc Labels & Packaging).

  • Comexi Nexus L20000 lamineermachine

St-Luc Labels & Packaging is het bedrijf van Jerome en de kinderen Fanny en Nico D’Hondt. Managing Director Nico D’Hondt zegt dat het ÔOpen House Flexibles’ van de firma werd georganiseerd om het folieverhaal een plaats te geven bij de ongeveer 1000 actieve klanten. De investeringen in innovatieve idee‘n op het vlak van verpakkingen en meer specifiek in de digitale productie van flexibele verpakkingen, is een investering in de toekomst.

Disruptie geeft digitale transformatie een stevige zet

St-Luc beschikt nu over twee HP Indigo 20000 digitale persen, die met een Comexi Nexus L20000 lamineermachine in een kraaknette hal staan opgesteld. De hele productievestiging is ordelijk en proper want het bedrijf werkt veel voor klanten in de voedingsindustrie.

Christophe Vossaert, Business Development Manager : “De digitale persen zijn een alternatief voor flexo en diepdruk, wanneer kleinere oplages en snelle levertijden de bovenhand krijgen. Maar drukken alleen volstaat niet. Je moet een end-to-end oplossing kunnen aanbieden. Daar hoort lamineren bij -op een manier die voldoet aan de eisen van de voedselveiligheid- om afzetten in de nabewerkingen te voorkomen. Daarvoor werd een Comexi Nexus L20000 lamineermachine geïnstalleerd die werkt met een zeer transparante (twee componenten) watergebaseerde lijm in plaats van een solventgebaseerde lijm. Er zijn geen migratiekwesties en de lamineer-films zijn compatibel met alle films die op de HP Indigo machines worden bedrukt. De HP Indigo 20000 persen beschikken over inline primermogelijheden en kunnen drukken op alle gangbare substraten: PET12, PP, OPP20, OPA15, … Er kan worden gelamineerd op PE, PP, OPP, ALU, … De 100 % voedselveilige watergebaseerde lijm heeft korte uithardingstijden: 3 uur na lamineren kunnen de beprinte rollen op de gewenste rollenbreedtes worden versneden en na 24 uur is het materiaal verwerkbaar op de verpakkingsmachines van de klant. Waar het omslagpunt ligt in vergelijking met de analoge druktechnieken die we ook in huis hebben, valt niet in een eenvoudig rekenblad te vatten. Bij digitale drukproductie komen de dure kosten van de drukvormen voor flexo of diepdruk te vervallen en alle afslagen zijn mogelijk. Digitaal drukken is voor St-Luc een zinvolle uitbreiding van de analoge productiemogelijkheden en een extra troef voor de klanten.”

Snel en efficiënt drukken

St-Luc Labels & Packaging speelt met zijn jongste investering dus in op de vraag van heel wat bedrijven om snel en efficiënt over verpakkingsdrukwerk te kunnen beschikken. Niko Dhondt: “Wij kunnen, indien nodig, al in 24 uur tijd aanleveren. Bovendien willen wij onze klanten ook ontzorgen als er verpakkingen nodig zijn voor de opstart van een nieuwe productie of voor een kleine nabestelling. Door verpakkingsdrukwerk digitaal aan te bieden kunnen wij standaard binnen de 10 dagen verpakkingen drukken, lamineren, versnijden en leveren. Die flexibiliteit is met conventioneel drukwerk veel duurder of gewoon niet haalbaar.”

De HP Indigo 20000 digitale persen kunnen tot 7 kleuren drukken (CMYK, violet, groen en oranje), waarmee tot 97 % van de Pantone-kleuren kunnen worden gereproduceerd. Bij St-Luc is wit één van de 7 kleuren. De rollenpersen hebben een printbreedte van 740 mm en halen een snelheid van 31 m/min wanneer in vierkleuren wordt gedrukt. De snelheid neemt af met de toename van het aantal kleuren. Er kan gedrukt worden op synthetische substraten en papier van 10 tot 250 micron. Toepassingen zijn: flexibele verpakkingen, drukgevoelige etiketten, krimpfolie, wikkels, IML, enz. In combinatie met de HP SmartStream Mosaic ontwerpsoftware kan het ontwerpen van unieke variabele verpakkingen worden geautomatiseerd. Klanten als Coca-Cola, Nestlé, Mondelez, Nutella, enz. maakten er voor marketingdoeleinden al uitgebreid gebruik van. Vivian Cohen van HP Indigo deed het openhuis de mogelijkheden van Mosaic voor de klanten van St-Luc uit de doeken.

Inspelen op de millennials

In de wereld van verpakkingen komt het erop aan om de klanten te verleiden maar ook met innovaties in te spelen op de verwachtingen van een nieuwe generatie consumenten. Vivian Cohen, brands & creatives manager HP Indigo op de opendeurdagen: “Een verpakking is het enige medium dat consumenten niet kunnen vermijden, en het is de laatste mogelijkheid om de consument te overtuigen jouw product te kopen. Ze biedt merken dus een uitgelezen kans om te communiceren.”

“Bovendien kan je dankzij de nieuwe HP-drukpersen innovatieve mogelijkheden aanboren. Denk maar aan unieke designs die elke verpakking anders maken. Of gepersonaliseerde verpakkingen op maat van elke individuele consument. Zo kan je als merk een sterke band uitbouwen met je klanten, werken aan brand awareness en optimaal inspelen op de generatie millennials die graag via social media communiceert”, aldus Vivian Cohen.

St-Luc Labels & Packaging is een bedrijf met meer dan 230 werknemers en een geconsolideerde omzet van 41,25 miljoen euro. Het heeft drie vestigingen en produceert in 3 landen:

St-Luc Labels & Packaging in Nazareth: labels, shrinksleeves, flexibles en linerless labels.

Microbox-Packaging in Noord-Frankrijk: vouwkarton. Werd in 2005 overgenomen. Goed voor een kwart van de omzet. Alle vouwkarton wordt geproduceerd bij deze Noord-Franse kartonnage in Bondues.

Altrif Label in Roosendaal, Nederland dat in in 2016 werd overgenomen. Altrif Label is gespecialiseerd bookletlabels en meerlaagse etiketten. St-Luc heeft bij Altrif Label een 500 mm brede Xeikon CX500 als beta-machine voor labelproductie staan.

april 2018: overname van het Nederlandse Pharmalabel.

Alain Vermeire