Klaar voor de tweede golf

19 april 2018

“De eerste golf in de beweging van conventioneel naar digitaal drukken is voorbij”, meent Charles Lissenburg. Hij staat aan het roer bij de halverwege vorig jaar opgerichte Professional Print Division van Konica Minolta in Europa. “We moeten nu zorgen voor de tweede golf, zodat nog meer drukwerk op digitale persen gemaakt kan worden.”

  • De AccurioJet KM-1 bij Rehms Druck in het Duitse Borken

  • De eerste Europese MGI JetVarnish 3D Evolution bij Druckpartner in Essen (Duitsland)

  • Personalisatie van verjaardagvouchers in lak en goud op de MGI JetVarnish 3D Evolution: “Zoiets kan alleen op deze machine.”

Konica Minolta bouwt sinds 2006 aan een productenportfolio voor de grafische industrie. Zowel de toner- en inkjetpersen als de software worden sinds Drupa 2016 – waar de fabrikant zich op de zesde plaats in de lijst van grootste standhouders nestelde – onder de naam ÔAccurioÕ uitgebracht, om ze voortaan nadrukkelijker te onderscheiden van de meer voor kantooromgevingen bestemde ÔbizhubÕ-producten. Met de Professional Print Division kiest Konica Minolta voor een strategische benadering van de markt, legt Lissenburg uit: “Het is een volwassen markt, waar de groei nu vertraagd. Daar moeten we dus anders op inspelen, door bijvoorbeeld ook te kijken naar zaken rondom de digitale pers, zoals de workflow, afwerking en veredeling.”

Mijlpaal

Lissenburg kan tevreden terugkijken op de afgelopen periode. Een klein jaar na de met succes afgesloten Europese bèta-test van de AccurioJet KM-1 inkjet-vellenpers op B2-formaat, maakt Konica Minolta bekend inmiddels wereldwijd 30 installaties van dit systeem te hebben voltooid. Maar het passeerde ondertussen ook al de mijlpaal van 100 plaatsingen (waarvan de helft in Europa) van de Accurio-Label 190, het ‘instapmodel’ van een smalbaan labelpers. Die machine maakt, in weerwil van de ook in dit segment overheersende trend richting inkjet, gebruik van de tonertechnologie. En daar is een goede reden voor, legt Edoardo Cotichini namens Konica Minolta uit.

Interessante labelmarkt

Met de AccurioLabel 190 wil Konica Minolta zich namelijk positioneren in het middensegment van de labelmarkt. Dat is een interessante markt, die in 2017 wereldwijd bijna 30 miljard euro waard was – waarvan ruim 7,5 miljard euro in Europa omging. Bijna 90 procent daarvan wordt op conventionele persen gedrukt. Op dit moment staan er zo’n 2.000 digitale labelpersen in Europa: 76 procent daarvan is tonergebaseerd en 24 procent gebruikt inkjet. Naar verwachting blijft ook de komende jaren toner nog veruit de favoriete digitale druktechniek in deze markt, denkt Cotichini: “De machines zijn relatief compact en we kunnen ermee op een breed scala aan substraten drukken.” Zo’n 80 procent van de AccurioLabel 190-machines staat bij labelproducenten, maar de andere 20 procent is geïnstalleerd bij handelsdrukkerijen die hopen zich richting de label-markt te kunnen verbreden.

Breed inzetbaar

Voor die handelsdrukkerijen is ook de AccurioJet KM-1 bestemd, de UV-inkjetvellenpers die in samenwerking met Komori werd ontwikkeld. Begin dit jaar werd er een in Polen geplaatst en onlangs volgde de aankondiging van een eerste plaatsing in Frankrijk bij realisa-print.com, een online drukkerij voor wederverkopers. Voor het eind van het jaar zal de teller op een totaal van 50 van deze machines staan, stelt Mark Hinder. Hij is bij Konica Minolta verantwoordelijk voor de KM-1 en voor business development. Volgens Hinder wordt de KM-1 breed ingezet: zo’n 40 procent van het werk dat er op vervaardigd wordt is reclamedrukwerk (folders, brochures, etc.) en 30 procent betreft direct mail. Ook boeken en boekomslagen (15 procent), visitekaartjes (10 procent) en speciale materialen en kartonnen doosjes (5 procent) behoren tot de toepassingen. “En we hebben een aantal internetdrukkers die de KM-1 gebruiken voor de productie van combinatievellen.”

‘Print Experience 2018’

In België en Nederland staat vooralsnog geen exemplaar van de KM-1. (Komori, dat een eigen versie van de machine onder de naam Impremia IS-29 op de markt brengt, heeft in beide landen overigens wel al een installatie afgerond). Daarom nodigde Konica Minolta begin dit jaar zo’n 30 drukkerijen uit beide landen uit om tijdens het ‘Print Experience 2018’ evenement een bezoek te brengen aan Rehms Druck in het Duitse Borken. Deze drukkerij installeerde in april vorig jaar de KM-1 en produceerde – boven eigen verwachting – in negen maanden tijd ruim 1,5 miljoen drukvellen.

Laatste offsetpers?

Rehms Druck is een veelzijdige drukkerij, met 115 medewerkers en een omzet van zo’n 18,5 miljoen euro. Het bedrijf beschikt over drie Heidelberg Speedmasters: een achtkleuren XL106, een vijfkleuren CX102 en een zeskleuren CX102 (ingericht om op karton te drukken). De persen draaien, van zondagavond tot zaterdagochtend, in drieploegendienst. Rehms hield er altijd de gewoonte op na om een pers na 7 tot 8 jaar te vervangen door een nieuwe, vertelt project manager Alexander Brand: “Toen we dat in 2014 deden, dachten we dat dat misschien wel eens de laatste offsetpers zou kunnen zijn die we ooit kochten. Maar in 2016 hebben we toch ook nog de XL106 geïnstalleerd en nu staan we opnieuw op het punt een pers te vervangen. Maar dit is dan waarschijnlijk echt de laatste.”

Tussen toner en offset

Bij Rehms hebben ze al 12 jaar ervaring met digitaal drukwerk op tonergebaseerde systemen. Met de keuze voor de KM-1 inkjetpers beschikt het bedrijf nu over een machine die het gat tussen toner en offset overbrugt, stelt Brand. Dat blijkt in de praktijk bijna letterlijk: de machine bevindt zich in de ruimte waar ook de tonersystemen staan, maar wordt bediend door twee ervaren offsetdrukkers.

De KM-1 kwam als favoriet naar voren na een uitgebreide vergelijking met andere beschikbare B2-systemen, vertelt Brand. De JetPress van Fujifilm viel bijvoorbeeld af omdat die pers niet tweezijdig in een doorgang kan drukken, en HP Indigo vanwege de kostenstructuur. De UV-inkten van de KM-1 maken bovendien het bedrukken van alle standaard papiersoorten mogelijk evenals substraten met oppervlaktestructuren en kunststoffen.

Variabel drukken

Rehms Druck ziet goede kansen voor onder andere het variabel drukken van telefoon- of cadeaukaarten op kunststof. De KM-1 wordt ook ingezet om in offset voorgedrukte omslagen van magazines in full colour te personaliseren met bijvoorbeeld een logo en adresgegevens. Brand: “We maken op die manier ook voor een grote keten een tijdschrift in een oplage van 100.000 exemplaren met 8.000 lokale versies van het omslag.”

De KM-1 biedt Rehms allerlei nieuwe mogelijkheden. De UV inkjet-inkten zijn direct droog na het drukken, en daarmee kunnen kleine oplages nog sneller worden uitgeleverd. Konica Minolta ontwikkelde bovendien met het Britse Rollem een ‘bridge’ unit, waarmee de drukvellen vanuit de uitleg van de KM-1 pers rechtstreeks naar inline afwerkapparatuur kan worden getransporteerd voor verdere verwerking. Brand kan desgevraagd eigenlijk maar een nadeel ontdekken: “Je kunt geen UV lak op UV-inkten zetten, en dus ook niet op het drukwerk van de KM-1. Omdat verpakkingen vaak gebruik maken van UV lak, zetten we de KM-1 daar dus niet voor in.”

Personaliseren in lak en goud

De deelnemers aan het ‘Print Experience 2018’-evenement brachten ook een bezoek aan Druckpartners in Essen (D). Daar zorgt sinds een jaar de Jet-Varnish 3D Evolution van MGI (een dochteronderneming van Konica Minolta) voor nieuwe mogelijkheden op het gebied van digitale en variabele veredeling met lak en folie. Druckpartners telt 150 medewerkers en beschikt over drie achtkleuren en een vijfkleuren Speedmasters op B1 formaat van Heidelberg. Met de MGI-machine – de eerste in Europa van deze versie – ziet het bedrijf kans ‘new business’ te ontwikkelen.

De JetVarnish 3D brengt met inkjetkoppen UV-lak aan in verschillende laagdiktes (tot maximaal 100 mu). De machine scant elk voorbedrukt vel, herkent het drukbeeld via de database en brengt dan de gewenste lakvorm aan. Afhankelijk van de lakvorm gebeurt dat bij een snelheid van 1.000 tot 1.500 vel per uur. In de tweede unit kan de aangebrachte lak ook als lijm-vorm dienen, waar dan folie op wordt aangebracht. Bij Druck-partners draait de machine inmiddels 16 uur per dag. Er worden onder andere magazineomslagen mee veredeld, maar bijvoorbeeld ook een wekelijkse mailing van zo’n 5.000 drukvellen met daarop in lak en goud gepersonaliseerde verjaardagvouchers voor de in totaal ruim 840.000 klantkaarthouders van een grote warenhuisketen (zie afbeelding): “Zoiets kan alleen op deze machine.”

Volgende golf

Met de AccurioLabel 190, de AccurioJet KM-1 en de MGI JetVarnish bereidt Konica Minolta zich voor op de door Charles Lissenburg voorziene ‘tweede golf in digitaal drukken’. Maar er zit nog meer in het vat: “Offset heeft zich de laatste jaren ook snel ontwikkeld. Digitaal drukken bevindt zich daardoor vooral in het volumesegment tot zo’n 3.000 vel. Maar bij handelsdrukwerk gaat het vaak om oplages tussen de 3.000 en 10.000 vel, dus daar moeten we ook op zien te mikken. Dat kan bijvoorbeeld door snellere machines te bouwen, en door van B2 naar B1-formaat te gaan.” Tijdens Drupa 2016 was al even een prototype van de KM-C te zien, een B1 pers voor kartonnen verpakkingen. Volgens Mark Hinder wordt er nog altijd aan datproject gewerkt: “We onderzoeken voortdurend wat de gewenste specificaties in de verschillende markten zijn: volstaat het formaat, hebben we wellicht andereinkten nodig voor bijvoorbeeldvoedselverpakkingen? Mogelijkmoeten we daar onze strategieop aanpassen.” Voor vragen overeen mogelijke ‘KM-2’ is het inieder geval nog te vroeg: “Latenwe nu eerst de KM-1 goed onderweg krijgen. Maar het B1formaat staat zeker op onze radar. Misschien weten we op devolgende Drupa meer.”

Ed Boogaard