Chili publish lanceert de Universal Graphics Engine
19 april 2018
Het Belgisch grafisch softwarebedrijf Chili publish lanceerde op 7 maart, zijn Universal Graphics Engine op een internationaal evenement voor klanten en stakeholders in Amsterdam.
“De naam ‘Universal Graphics Engine’ moet aan potentiële klanten en de klanten van onze klanten duidelijker maken wat je met Chili Publisher allemaal kan,” zei CEO Kevin Goeminne op het evenement Spicy talks. ‘Universal Graphics Engine’ is echter niet alleen een sexy ingreep, er worden ook continu nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de browser-gebaseerde editing tool van Chili publish waaronder in september een plug-in voor Adobe Illustrator naast de al bestaande plug-in voor Adobe Indesign.
De focus blijft dezelfde: de ‘Universal Graphics Engine’ is een template-gestuurde online document oplossing voor de creatie van flyers, brochures, labels, verpakkingen, fysieke posters, web-banners, enz. Het grote voordeel ervan is dat klanten en eindklanten zelf aan de knoppen zitten, design-stijlelementen voor uniformiteitsdoeleinden kunnen verankerd worden (brand uniformity) en de outputdata automatisch voor de verschillende kanalen worden gegenereerd. Binnen het uitdeinende eco-syteem van Chili publish is het mogelijk om zeer snel duizenden verschillende documenten met variabele elementen te ontwerpen en er productieklare files voor te genereren. Ook grote merkeneigenaars zoals Coca-Cola maken inmiddels gebruik van de oplossing van de Belgische softwareontwikkelaar. Een nieuwe tool is die waarbij een document automatisch kan worden omgezet naar nieuwe formaten (een 1/1 naar een ¼ verticaal, een gedrukte advertentie naar een webbanner-formaat of een geprinte poster, enz.).
Industrie 4.0. en de ermee samenhangende automatisatie, zorgen ervoor dat Chili publish de wind in de zeilen heeft. Kevin Goeminne zegt dat het bedrijf groeit met dubbele cijfers en dat de laatste 6 maanden twintig nieuwe mensen werden aangenomen. Chili publish heeft wereldwijd ongeveer 330 verschillende bedrijven als klant.
Ongeveer 200 deelnemers waren op Spicy talks aanwezig waaronder een niet onbelangrijk aantal deelnemers uit de V.S. Het evenement was een mix van algemene keynote sprekers, technische gebruikerssessies van Chili publish en technologiepartners, presentaties en inspirerende verhalen van klanten die een succesvolle business uitbouwden met software van Chili publish.
Een ‘smart’ stappenplan
In de vierde industriële revolutie is ‘smart’ het buzzwoord. Het is een containerbegrip voor: digitale technologieën ten dienste van beroepen, hobby’s, gezondheid, enz.; delen van informatie; slimme elektronica; snelle netwerken; zelflerende robots; ver doorgedreven automatisatie; algoritmes; enz. CEO Kevin Goeminne tijdens zijn uitzetting op Spicy talks: “Met Amazon is er niets nieuws onder de zon. Amazon is de grootste kopieerder van de fysieke zelfbedieningszaak maar heeft die nu overgebracht naar het internet. De fundamentals zijn echter dezelfde gebleven. Amazon hanteert voor zijn zakenmodel dezelfde argumenten als de eerste zelfbedieningswinkels. Kevin Goeminne transponeerde met Chili publish in het achterhoofd, Industrie 4.0 en de Amazon-ervaring naar een toekomstgericht bedrijfsmodel voor grafimediabedrijven. Hier is zijn vijfstappenplan:
1. bepaal vooral eerst je KPI’s (Key Performance Indicators) en bouw er vervolgens een droomteam rond. Voorbeeld van een mogelijk team: een drukspecialist, copywriter, designer en sofwareontwikkelaar.
2. zorg voor zelfbediening (self service) aan de kant van de gebruiker waarbij personalisatie en customizatie hoog in het vaandel staan.
3. automatiseer de zelfbediening en de processen erachter: hyperpersonalisatie en massa customizatie laten geen andere weg toe.
4. zet maximaal in op een uitstekende user experience: B2B = B2C.
5. haal de silo’s naar beneden. Geen datasilo’s meer. Zorg ervoor dat de output op een geautomatiseerde manier kan geoptimaliseerd worden voor andere toepassingen.
Het vijfstappenplan sloot nauw aan bij 4 verschillende applicaties waarmee de mogelijkheden van de Universal Graphics Engine tijdens Spicy talks werden verduidelijkt: automatische en data gedreven generatie van documenten; customization of individualisering van verpakkingen door middel van smart templates; geolokaal drukwerk door middel van intelligente templates voor bijvoorbeeld verkiezingsdrukwerk; allerhande marketingmateriaal voor merkeneigenaars aan de hand van voorgedefinieerde templates.
Het wondere verhaal van MyCreativeShop
Jason Frueh van MyCreativeShop uit Fargo (Noord-Dakota) is een gebruiker van Chili publish en bouwde er een rendabele business mee uit. Hij vertelde tijdens Spicy talks het wondere scheppingsverhaal van zijn bedrijf. Dit staat te lezen op de website van zijn firma. Het illustreert op perfecte manier waarmee Frueh de kaas op het brood verdient:
“MyCreativeShop maakt ontwerpen (design) gemakkelijk voor iedereen. Het maakt niet uit welk vaardigheidsniveau u bezit. U kan nu levendige, in het oog springende ontwerpen in een mum van tijd creëren. Wij bieden u de meest eenvoudige en gemakkelijk te gebruiken ontwerpsoftware op de planeet aan! En in combinatie met meer dan 20.000 premium ontwerpsjablonen die speciaal voor uw evenement, bedrijf of organisatie zijn ontworpen, zijn de resultaten gegarandeerd ongelooflijk. Een online editor die iedereen kan gebruiken…, enz.”
Jason Frueh: “Ik kocht een domeinnaam met wat traffic en oeps ik was in de print business beland. Maar 200 regelmatige klanten - wat was ik toch naïefamper 50 templates en een verschrikkelijke user interface bleken niet te volstaan om van te leven. En erger nog, ik had mijn job voor dit avontuur opgegeven. We moesten terug van nul beginnen op te bouwen. De kern van onze activiteiten zouden goede templates zijn. Printen en drukken konden we faciliteren maar klanten konden (en kunnen) ervoor opteren dat elders te laten doen. Ik leerde dan in 2010 Chili publish kennen en we begonnen te praten over skype. De rest is geschiedenis. Falen was overigens nooit een optie. Snelheid van ontwikkeling, gebruiksgemak en goede templates zijn de sleutels voor succes. Alles staat in het teken van de beste gebruikerservaring (user experience). We concentreren ons op de behoeften van de klanten die 80 % van onze omzet uitmaken en testen en meten alles. We weten hoe te groeien en herhalingsaankopen te stimuleren.”
De uitdaging van Jason Frueh
Me: een ondernemer (Jason Frueh)
Business criteria: volledig geautomatiseerd
MyCreativeShop: potentieel van miljoenen gebruikers, twee medewerkers (Frueh en zijn echtgenote)
Een goede editor interface
Traffic genereren
Manuele tussenkomst bij administratieve processen vermijden
Wat MyCreativeShop heeft geleerd
Ken het profiel van uw klanten: ondernemer, designer, student, werknemer, andere
Hou uw metrics eenvoudig: meet enkel wat je nodig hebt
Onze metrics: organische traffic, aantal bezoekers in de editor, conversiepercentage naar een abonnementsformule, aantal prints dat dagelijks wordt besteld
Verbeter continu het product (templates)
bouw een presentatiegenerator die in 3D laat zien hoe een product eruit ziet, een folder openvouwt, enz. Een goede presentatie verhoogt het engagement van de gebruiker.
integreer met bestaande diensten zoals Amazon Web Services, Cloudinary, Algolia, Zendesk, Stripe
Test en meet alles: een abonnementsmodel van 19,95 dollar/maand voor ongelimiteerde toegang, zorgde voor een omzetstijging van meer als 400 %; een 50 % discount voor de eerste maand, zorgde ervoor dat het aantal abonnementen met 40 % steeg; een uitnodiging per e-mail om over te schakelen op de abonnementsformule leverde merkelijk minder goede resultaten op dan helemaal geen e-mail versturen; enz.
Tot slot: MyCreativeShop maakte de templates niet allemaal zelf. Je kan templates ook inkopen. Of omgekeerd verkopen, wanneer je ze zelf hebt gecreëerd. En last but not least, nieuwkomer Jason Frueh is als ondernemer perfect gelukkig in de grafimediabranche.
Alain Vermeire