Tips & Tricks op LinkedIn

24 mei 2018

De basis van succes op LinkedIn is een professioneel profiel. Mensen moeten de juiste indruk van u krijgen. Van Beek: “Sommige bedrijven krijgen het gewoon niet voor elkaar, en die komen bij mij terecht. Wij generen dan de leads voor ze en zodra iemand reageert, pakken zij het weer over.”

LinkedIn promoot content die goed wordt opgepakt. Het gaat er om hoe vaak en hoe snel een bericht wordt bekeken en hoeveel likes het krijgt. Van Beek: “Zorg binnen het eerste uur voor minimaal 10 likes. Dat is eenvoudig: maak een WhatsApp-groep van alle mensen in het bedrijf voor wie uw bijdragen relevant zijn. Stuur ze het bericht dat u op LinkedIn hebt geplaatst. Het is voor hen letterlijk een kwestie van een druk op de knop om een bericht leuk te vinden.”

U bent vast nieuwsgierig wie er in u geïnteresseerd is. De functie Wie heeft mijn profiel bekeken is dan ook de populairste binnen LinkedIn. Het systeem werkt echter ook omgekeerd – anderen zien of u hun profielpagina heeft bezocht. Van Beek: “Als iemand elke dag op mijn profiel kijkt, denk ik: wat een engerd. Dan blokkeer ik hem. Beter is het om een link op te slaan naar de activiteiten van een contact, bijvoorbeeld onder favorieten in de browser. Op die manier houdt u het contact in de gaten, zonder dat u hem ermee lastig valt. U ziet dus of het contact iets heeft gedeeld of geliked, en of er iets is waar u op kunt reageren. Ik noem dat shadowing without stalking.”

Berichten bevatten vaak links naar artikelen op andere websites. LinkedIn wil graag dat iedereen zoveel mogelijk tijd op het netwerk doorbrengt en daarom komen dergelijke berichten lager in de rangorde op de tijdlijnen van uw contacten. Van Beek kent een truc waarmee u de link (voorlopig) toch probleemloos kunt plaatsen. “Deel een foto met wat tekst, benoem in het bericht een aantal contacten en gebruik een of meerdere hash-tags. Voor LinkedIn is dit een interessant bericht. Zodra u het bericht hebt geplaatst, klikt u onmiddellijk op ‘bewerken’ en plaatst u alsnog de link. Het is niet duidelijk hoe lang dit nog werkt. LinkedIn past binnenkort ongetwijfeld zijn algoritmes aan om dit te voorkomen.”

De meeste mensen werken met de gratis versie van LinkedIn. Voor wie meer functionaliteit wil, bijvoorbeeld om te zien wie uw profiel heeft bekeken, zijn er verschillende betaalde versies – gratis uit te proberen – zoals Sales Navigator. Perry van Beek: “Dat is de investering waard, mits u de stap neemt om uw profiel helemaal in orde te maken. Sommige mensen schaffen Sales Navigator aan, maar weten nauwelijks waar ze aan beginnen. Na een paar maanden zien ze het als weggegooid geld. Het is alsof u met een Ferrari in de eerste versnelling op de snelweg rijdt.”