Grafische sector moet meer marketing denken
24 mei 2018
Wat is de teneur op de markt van de mailhouses. Daniëlle Vanwesenbeeck (Mastermail): “Ik hoor twee geluiden: er zijn er veel die klagen en er zijn er die tevreden zijn, die nog vertrouwen hebben. Wij horen bij die tweede groep. Het heeft, denk ik, ook te maken met de manier waarop je je positioneert op de markt. Ik heb op een congres gehoord dat productiebedrijven in de grafische sector meer marketeer moeten worden. Je moet niet zeggen hoeveel machines je hebt en hoeveel enveloppen je kunt vullen in een uur. De klanten zijn daarin niet geïnteresseerd. Die gaan voor wat brengt dat op voor mij? Die moet je vertellen hoe belangrijk het is om een goede direct mail in elkaar te steken en hoe je daarbij kunt helpen. Dat is een heel ander verhaal naar de klant.”
Bij de klagers gaat het vooral over de prijzen. Vanwesenbeeck: “Dat gaat dikwijls over klanten die goedkoper en goedkoper willen zodat de mailhouses tegen kostprijs moeten produceren. Het is een ‘race to the bottom’. Wij richten ons niet op dergelijke klanten. Een enveloppe vullen kan iedereen, maar een goede direct mail schrijven kan niet iedereen.”