Interview met Bernd Zipper

28 juni 2018

We interviewden Bernd Zipper tijdens het Benelux Online Print Event van het VIGC, over de mogelijkheden van kleinere bedrijven met web-to-print.

Hoe kunnen kleinere bedrijven een nieuwe business online opstarten?

BERND ZIPPER. Er zijn vele pistes maar laten we het aantal beperken tot drie:

1. in onderaanneming produceren voor een grote speler. Het nadeel is dat je de laagste trap in de voedselketen bent en jouw opdrachtgever de prijs bepaalt.

2. samen met collega’s een portaal opzetten. Bijvoorbeeld drie bedrijven met een al dan niet verschillende niche investeren samen in een e-business platform.

3. zelf een team van specialisten met focus op e-business samenstellen. Heb een duidelijk plan over hetgeen je wil gaan verkopen. Een ‘me too’ product vermarkten is lastig. Doe aan ‘personas thinking’, weet aan welke gebruikers - types je wil verkopen. Denken dat je alles aan iedereen kwijt kan, is verkeerd. Denk na over wat je niche kan zijn.

Kan je enkele voorbeelden van niches geven?

BERND ZIPPER. Wonderbly.com (het vroegere Lost My Name) maakt gepersonaliseerde kinderboeken; mysocialbook.com: boeken en posters van jouw Facebook- en Instagram-berichten; limmaland.com: een startup en print personalisatie service voor de meubels van Ikea; enz. Je moet durven te zeggen ‘ik doe enkel dat’. Maak dus een duidelijk plan vooraf.

Je hoort vaak ‘we vinden niet de juiste mensen voor een team van specialisten’.

BERND ZIPPER. Klopt, maar dat komt omdat traditionele grafische bedrijven niet gewoon of bereid zijn hoge salarissen voor specialisten te betalen. E-business wordt geregeerd door de regels van het internet. Dergelijke specialisten zijn meestal jonge mensen, jongeren van de digitaal geconnecteerde generatie. Ze werken op andere momenten, hebben andere verwachtingen, willen uitdagingen en snel kunnen doorgroeien. Ze wensen in een aangename omgeving te werken en moeten zelf bereid zijn om bij jou aan de slag te gaan. Omgekeerd moeten ze zelf ook van print houden en print sexy vinden. Kan jouw organisatie met al deze aspecten om?

Heb je nog enkele aanbevelingen?

BERND ZIPPER. Transformeer, start bescheiden en laat het groeien, maar onderschat de inspanningen niet.

Tot slot, wat is het succes van een succesvolle transformatie?

BERND ZIPPER. Het laten samenwerken van een Business Ecosystem (de creatie van klantenwaarde), een Knowledge Ecosystem (focus op het generen van nieuwe kennis en technologieën) en een Innovatie Ecosystem (de integratie van exploratie/knowledge - en exploitatie/business- ecosystemen). De realisatie van die ecosystemen zijn mijn inziens de belangrijkste voorwaarden voor bedrijven die succesrijk willen transformeren.

Er is echter geen recept dat 100 % garantie biedt voor een geslaagde online printservice. Start in ieder geval met een project, slaat het niet aan gooi het dan weg en begin snel weer met iets nieuws.