“My Future in Printing”

28 juni 2018

Met de nieuwe campagne “My Future in Printing” richt GO! Talentenschool Turnhout zich tot nieuw grafisch talent voor de knelpuntberoepen drukken en drukafwerking in de regio. Het initiatief wordt mee gedragen door bedrijven en sectororganisaties. De campagne komt niet alleen niets te vroeg, ook de buren in binnen- en buitenland kijken mee naar de resultaten.

  • Directrice Talentenschool Turnhout Saskia Michielsen

  • Vlnr.: Hans De Koninck, Coördinerend Directeur Scholengroep Fluxus, Gunther Melis, Technisch Adviseur Coördinator Talentenschool Turnhout, Alex Joos van Group Joos, Minister Kris Peeters, Burgemeester Eric Vos en Directrice Saskia Michielsen van Talentenschool Turnhout

Dinsdag 15 mei werd in de Talentenschool Turnhout in aanwezigheid van tal van prominenten, waaronder Minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters en Burgemeester Erik Vos, het officiële startschot gegeven van de nieuwe promocampagne “My Future in Printing”. Het is niet alleen promotie voor de opleidingen drukken en drukafwerking, vooral de samenwerking met bedrijven en sectororganisaties moet de sleutel tot het succes zijn van dit 3-jarige project.

Op zoek naar talent

“De grafische sector in Turnhout (en de rest van Vlaanderen, nvdr.) is op zoek naar talent. Dat merkten we ook in onze school, waar steeds meer bedrijven kwamen aankloppen met stageplaatsen en zelfs jobaanbiedingen. Ook de vraag naar werkplekleren steeg de laatste jaren,” licht directrice Saskia Michielsen toe. “Samen met onze partners kwamen we tot de conclusie dat de opleiding wel kwaliteitsvol is, maar dat we nog meer moeten inzetten op het innovatieve karakter van de sector dankzij robotica, VR/AR en de nieuwste printtechnieken. Maar ook vergrijzing in de bedrijven is aan de orde, wat de nood aan nieuw talent alleen maar groter maakt.”

De oplossing? My Future in Printing!

Initiatiefnemer Talentenschool Turnhout start daarom de komende drie jaar met een nieuwe campagne in samenwerking met 8 bedrijven waaronder Grafische Groep Daneels, Autajon Labels, Koninklijke Drukkerij De Jong, Grafix, Impressa, Group Joos, Grafische Groep Matthijs en Solidus Solutions. Daarnaast wordt ook een structureel ondersteunend partnership aangegaan met Sectorfonds GRAFOC.

“De partnerships hebben diverse doelstellingen,” zegt Saskia Michielsen. “Vooral inhoudelijk samenwerken, met GRAFOC bekijken wat de mogelijkheden zijn rond Duaal Leren en de nieuwe leerplannen afstemmen op de noden van zowel onderwijs als ondernemingen.

Daarnaast willen we met deze campagne het imago van de sector verder opkrikken door de innovatieve en boeiende carrièremogelijkheden in de sector naar jongeren en hun ouders te brengen. Daarnaast is een concrete doelstelling ook het leerlingenaantal in de grafische afdeling van de school te verdubbelen. Zo willen we de vacatures in de regio vlotter ingevuld krijgen.”

Kick-off op 15 mei

In haar openingstoespraak schetst directrice Saskia Michielsen het ontstaan van het project. “De vraag vanuit de bedrijven naar meer stagiairs en naar nieuwe instroom om de vergrijzing op te vangen, het succes van de blog van leerling 6 Drukken-afwerken Brent en de nood om het beroep en imago aantrekkelijk te maken. De regio is klaar voor de toekomst en om het grafische terug op de kaart te zetten. Dit door samen te werken, door leerplannen aan te passen waar nodig en ook de mogelijkheden van duaal leren te bekijken binnen de sector samen met o.a. GRAFOC.”

Alex Joos van Group Joos heeft het over “Our Future in Print”. “De regio Turnhout is uniek in die zin dat alle technieken en producten aanwezig zijn. Van speelkaarten over flexo en diepdruk, tot de nieuwste inkjettechnologie. Maar de instroom van jonge mensen in het vak is al jaren een bezorgdheid. De bedrijven uit de regio en de grafische sector in het algemeen hebben nood aan gepassioneerde en gedreven vakmensen die kunnen omgaan met de continu en snel veranderende technologische sector. Bovendien is de sector nog steeds een goed betalende werkgever.

Een campagne die op een positieve manier alle beroepen, de sector en de toekomst van onze industrie benadrukt is essentieel. De ouders van deze jongeren moeten weten dat er een toekomst is in deze creatieve industrie met toegevoegde waarde, ook in een zeer gedigitaliseerde wereld.

Het grafisch product blijf alom tegenwoordig in het straatbeeld: in verpakking, geschreven communicatie, en dit gestroomlijnd met en als startpunt voor de digitale media. Vandaar het belang jongeren op te leiden met een oog voor grafische vormgeving, kleur en leesbaarheid.”

Eco footprint

De grafische sector en de papiersector in het bijzonder hebben hun footprint perfect onder controle en zullen terug als een relevant en milieubewust ‘green label’ opgevist worden.

Alex Joos roept dan ook media en politiek op het bashen van papier te stoppen. “Zowel plastiek als digitaal hebben een behoorlijk grote footprint die te vaak onder de waterlijn blijft.”

“Print is not dead!”

Minister Kris Peeters nam eveneens het woord: “Ondanks de digitalisering heeft de sector de uitdaging van digitalisering weten om te buigen in opportuniteiten, toekomst en jobs waarbij de juiste profielen vinden de grootste uitdaging is. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het moeilijk ondanks de paradox van een lagere werkzaamheidsgraad in Vlaanderen t.o.v. het EU-gemiddelde. Vooral jongeren, laaggeschoolden en ouderen zijn nog te weinig aan de slag, waarbij meteen duidelijk is waar de uitdagingen liggen.” Voor Minister Peeters kan Duaal Leren een van de pistes zijn die het onderwijs, de leerlingen en de bedrijven versterken en een opstap zijn naar de toekomst, waarbij hij alle betrokken partijen feliciteerde waaronder de scholen, GRAFOC, …, voor de reeds geleverde inspanningen.

Ter info: het traject Operator Digitaal Drukken is inmiddels goedgekeurd, voor 2019-2020 zijn de trajecten Rotatie- en Flexodrukker in voorbereiding. Daarnaast dient er ook nog duidelijkheid te komen aangaande de verloning bij Duaal Leren.

My Future in Printing is een schitterend initiatief dat op interesse kan rekenen van andere scholen, het GOC (NL) en dat daardoor hopelijk gekopieerd zal worden.

Na ondertekening van het samenwerkingsconvenant door alle partijen, werd met een druk op de knop de eerste promofolder op de vierkleurenpers gedrukt. Hiermee ging de campagne officieel van start!

www.myfutureinprinting.be

David Benoit, GRAFOC