Print4All: ‘Meer dan de som der delen’

28 juni 2018

Volgens de laatste Intergraf-cijfers is de grafische industrie van Italië in omzet de derde van Europa (na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) en in aantal bedrijven komt ze zelfs op een tweede plaats (na Frankrijk). De Italiaanse drukkerijen moesten het al sinds 2013 zonder hun nationale vakbeurs Grafitalia stellen. Tot afgelopen mei: toen vond in Milaan de nieuwe ‘Print4All’-beurs plaats, als onderdeel van een veel groter evenement voor de maakindustrie dat in totaal 150.000 bezoekers op de been bracht.

In 2013 trok het vijfdaagse ‘Grafitalia’-evenement samen met ‘Converflex’, de vakbeurs voor de verpakkingsindustrie, nog zo’n 18.000 bezoekers. Maar in 2014 besloot de beursorganisatie, omwille van de slechte situatie in de branche en de onzekere vooruitzichten, de editie van 2015 uit de agenda te schrappen en liever over Drupa heen te tillen – naar 2017. Dat uitstel leidt er uiteindelijk toe dat er een nieuw initiatief ontstaat onder de naam ‘The Innovation Alliance’, dat vijf vakbeurzen in de 17 hallen tellende Fiere Milano combineert tot ‘Europa’s grootste evenement voor de maakindustrie’. Twee hallen worden gereserveerd voor ‘Print4All’, dat op haar beurt onder het motto ‘Meer dan de som der delen’ weer een krachtenbundeling is van Grafitalia, Converflex en InPrinting.

Kijken naar de keten

Print4All bevindt zich onder de vlag van The Innovation Alliance in gezelschap van de vakbeurzen Plast (voor de plastics- en rubberindustrie), Meat-Tech (voor de vleesverwerkende en -verpakkende industrie), Ipack-Ima (productie- en verpakkingstechnologie) en Intralogistica Italia (voor logistieke en voorraadbeheersystemen). Op het oog is dit wellicht een wat merkwaardige combinatie, maar de organisatie benadrukt de gemeenschappelijke focus: het optimaliseren van de logistieke en productieketen is de rode draad die verschillende onderdelen met elkaar verbindt. (En inderdaad: voor de geïnteresseerde beursbezoeker bleek het in de praktijk heel goed mogelijk om in de ene hal te zien hoe spaghetti op industriële wijze wordt vervaardigd en verpakt, in de andere hoe die verpakkingen worden gedrukt en in de volgende hoe gerobotiseerde systemen zulke verpakkingen dan slim op pallets stapelen en in plastic folies wikkelen – klaar voor opslag of vervoer.)

Grafische industrie in Italië

Het zijn bovendien belangrijke industrieën voor Italië. Gemiddeld bedraagt het exportaandeel zo’n 70 procent – met Duitsland, Spanje en Frankrijk als grootste afnemers. “Italië is ’s werelds op een-na-grootste producent van industriële machines”, aldus de organisatie. Volgens de overkoepelende grafische branchevereniging Federazione Carta e Grafica behaalden papierfabrikanten, machineleveranciers, drukkerijen en verpakkingsbedrijven vorig jaar een gezamenlijke omzet van 24,3 miljard euro. Binnen die vier branchesectoren vormen de drukkerijen in omvang veruit het grootste onderdeel, met ruim 14.000 bedrijven (op een totaal van iets meer dan 18.000) en 80.000 medewerkers (op een totaal van bijna 170.000). Toch staat ze qua omzet met 6,6 miljard euro pas op een derde plaats, na de verpakkingsindustrie (7,5 miljard) en de papierfabrikanten (7,4 miljard). Bovendien blijken voor de drukkerijen, als enige sector binnen dit verband, alle indicatoren op rood te staan: de omzet daalde in 2017 met 3,5 % ten opzichte van een jaar eerder, het productievolume liep met 7,1 % terug, het exportvolume kromp met 9 % en de exportwaarde met 7 %.

De Federazione spant zich in om de sector te ondersteunen. In 2017 werd in Italië bijvoorbeeld een wet aangenomen die advertentiecampagnes in de gedrukte pers vrijstelt van belastingen. Ook werd de ‘cultuur bonus’ voor 18-jarigen voortgezet in 2018. Met die regeling worden jongeren onder andere aangemoedigd om boeken aan te schaffen – en de Federatie zou dit graag uitbreiden richting kranten en tijdschriften. Om het lezen te stimuleren pleit de koepelorganisatie er verder voor om de aankoop van boeken en het nemen van een abonnement op kranten en tijdschriften aftrekbaar te maken voor de inkomstenbelasting.

Onderzoek naar trends

Ter gelegenheid van Print4All deed Keypoint Intelligence/Infotrends onderzoek naar de belangrijkste trends in de Europese, en vooral de Italiaanse, grafische industrie. Zoals verwacht, vormt de veranderende klantvraag naar kleinere oplages en meer maatwerk de belangrijkste aanjager voor innovatie. De productie van die kleinere oplages vormen voor conventionele drukkerijen namelijk veruit de grootste uitdaging, en dan met name ook het onder controle krijgen van de orderwissels op de pers en het terugdringen van de hoeveelheid inschiet. Voor handelsdrukkerijen vormt offset nog altijd de belangrijkste bron van omzet (gemiddeld goed voor 44%) maar dat neemt de komende twee jaar geleidelijk af (naar nog zo’n 38%), terwijl digitaal drukken groei laat zien (van 28 % van de huidige omzet, naar 31 % in 2020).

Die trend vertaalt zich ook in de investeringsplannen van drukkerijen voor de komende twaalf maanden: een digitale kleurenpers staat bovenaan het verlanglijstje (61%), gevolgd door een grootformaat printer (36%). Een nieuwe vellenoffsetpers staat (met 30%) op de derde plek. Keypoint-researcher Bob Leahey lichtte in Milaan toe: “De meeste drukkerijen willen een mix van offset en digitaal. Met digitale persen kunnen ze capaciteit op hun offsetpersen vrij maken die ze liever aan grotere oplages besteden.” De markt van verpakkingsdrukwerk biedt perspectief, aldus Leahy: “Verpakkingen zijn overal en deze markt krimpt niet.” Nog altijd wordt 99 procent van al het verpakkingsdrukwerk op conventionele persen gedrukt: “Deze persen zijn de afgelopen jaren enorm verbeterd en daardoor ook in staat steeds kleinere oplages te drukken. Tegelijkertijd worden digitale persen steeds beter in het produceren van grotere oplages. Ook in deze industrie zullen we beide technieken dus naast elkaar, maar ook geïntegreerd met elkaar, zien.”

Digitale persen

Op de beursvloer in de twee hallen die Print4All met ruim 350 exposanten besloeg, waren het vooral de digitale persen die de toon zetten: er was geen offset-pers te bekennen – tenzij de bezoeker genoegen nam met een virtuele versie, zoals bij KBA en ook bij Komori, dat via VR-brillen een tour door haar Europese showroom in Utrecht mogelijk maakte. Heidelberg toonde evenmin offset, maar pakte uit met een Gallus Labelmaster-pers inclusief folie-unit, een Scodix Ultra Pro Foil2 (die in Italië tot het portfolio behoort), een Stahlfolder, een Polar Digicut en de nieuwe vijfkleuren Versafire EV toner-pers. Die laatste is gebaseerd op de Pro C7200X van Ricoh, die het pas gelanceerde systeem zelf ook demonstreerde naast de hoogvolume Pro C9210 en de nieuwe flatbed grootformaatprinter Pro T7210. Terwijl Kodak afwezig was en FujiFilm geen apparatuur liet zien, installeerde bijvoorbeeld HP een Indigo 12000 op de stand. Konica Minolta bracht een MGI JetVarnisch 3D Evo mee voor digitale veredeling en een AccurioLabel 190 tonergebaseerde rotatiepers voor etiketten. Canon ruimde een prominente plek in voor de Océ i300 vellen inkjetpers die onder andere in Nederland en Duitsland populair is (met elk zo’n 17 installaties) maar in Italië nog moet doorbreken. Xeikon liet een 3500-pers zien, uitgerust met een inline coating systeem en een vellensnijder. Agfa bracht, na een volledig virtuele machinepark tijdens Fespa in Berlijn, nu toch een Jeti Tauro H2500 LED grootformaat systeem mee naar Milaan. Bij Uteco kwam de vorig jaar tijdens Labelexpo geïntroduceerde rotatieve inkjet-pers ‘Gaia’ meerdere malen per dag in actie voor een demo.

Podium voor primeurs

Print4All vormde bovendien het podium voor enkele premières. Xerox toonde bijvoorbeeld voor het eerst de vlak voor de beurs aangekondigde Iridesse Production Press. Deze zeskleuren toner-pers maakt gebruik van zilver plus CMYK en een transparante ‘clear toner’ om metallic-effecten te produceren. Interessant was ook het aanbod, op dezelfde stand, van de Italiaanse Xerox-partner BiancoDigitale: dat bedrijf ontwikkelde een vervangende toner-unit waarmee het mogelijk is om een Xerox C60 of C70-printer zo aan te passen dat ook printen met zilver, goud en wit mogelijk wordt. Op de beurs toonde ze zelfs een prototype van een Xerox Versant, met daarin tweemaal goud plus zilver, wit en clear toner. Dit aantrekkelijke alternatief (dat aan alle Xerox-normen voldoet) is al in enkele Europese landen via Xerox-concessionaires verkrijgbaar, maar vooralsnog niet in België of Nederland.

De Italiaanse persenbouwer Omet greep de vakbeurs in Milaan aan om het publiek te verrassen met de primeur van de nog maar onlangs aangekondigde hybride labelpers Omet Xjet – een inline combinatie van Omet’s X6 flexopers en een Tau 330 RSC inkjet-unit van Durst. In Hal 18 telde de rol-naar-rol opstelling twee flexo-units, gevolgd door acht kleuren inkjet, met daarna nog weer folie-units. Binnenkort wordt de eerste Xjet geïnstalleerd bij Italgrafica Sistemi in Castelgomberto, waar de nieuwe hybride machine twee (van in totaal achttien) flexo-productielijnen zal vervangen.

Succesvolle eerste editie

De beursorganisatoren kunnen terugkijken op een succesvolle eerste editie. De Innovation Alliance, die ruimte bood aan in totaal 3.500 exposanten, wist in vier dagen tijd 150.000 bezoekers naar Milaan te halen. Daarvan kwamen er ruim 30.000 ook naar Print4All. Van die grafische bezoekers kwam 21 procent van buiten Italië, en dan vooral uit landen die ook de komende jaren belangrijk zijn voor de export, zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Turkije en Rusland.

Het Innovation Alliance evenement staat voor 2021 opnieuw in de agenda.

Ed Boogaard