Meet het succes van uw webshop

13 september 2018

Een webshop biedt heel wat voordelen om uw producten te verkopen, maar dat is geen garantie op success. Hubspot, een specialist in software voor marketing, verkoop en klantendienst, geeft enkele tips om snel de prestatie van uw webshop te beoordelen.

Meet het totale aantal klanten.

Het is eenvoudig om te zeggen: “Deze maand heb ik x-duizend euro omzet gedraaid”. Maar hoeveel klanten hebt u echt? Gaat het om drie kopers die geregeld terugkeren of gaat het om een groot netwerk? U moet onderzoeken hoe uw klantenbestand zich ontwikkelt, welke precieze initiatieven tot een stroom nieuwe klanten geleid hebben, enz.

Hoe zijn ze bij u terechtgekomen?

Gebruik een tracking tool (Google Analytics, Hitslink, Clicktale) om te achterhalen hoe uw klanten op uw website gekomen zijn. Komen ze via Twitter? Heeft iemand u aanbevolen? En hoe doorlopen ze nadien uw site?

Controleer hoeveel mensen de aankoopprocedure onderbroken hebben.

Als u vaststelt dat heel wat bezoekers hun winkelwagentje vol laden, maar de aankoopprocedure onderbreken, is er een probleem met uw site. Bekijk in welk stadium de aankoop geannuleerd werd. Is de aankoopprocedure duidelijk genoeg? Kregen ze opeens bijkomende kosten aangerekend? Omdat u precies weet wat die bezoekers zochten, kunt u hun een mail sturen om hen alsnog te overtuigen om de aankoop uit te voeren.