20 jaar VIGC

13 september 2018

Het VIGC bestaat 20 jaar. Reden om even terug te blikken op het verleden maar vooral om met het VIGC als kenniscentrum te kijken naar zijn huidige en toekomstige rol in de grafimediabranche.

Het VIGC-team met v.l.n.r.: Lode Vlayen, Jos Steutelings, Ils Bols, Didier Haazen, Liesbet Van Camp en Fons Put.

Een stukje geschiedenis

De eerste gesprekken over wat later het VIGC zou worden, vonden plaats in 1996. Op dat moment was de regio Turnhout door de Europese Overheid erkend als EFRO-zone (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), wat betekende dat er financiële middelen waren voor projecten die de industrie ondersteunen. En zo groeide, onder impuls van de burgemeester van Turnhout, Marcel Hendrickx, het idee om een instituut voor de grafische industrie op te richten. De grafische sector was op dat moment immers de belangrijkste werkgever in de regio Turnhout. En alle bedrijven hadden hetzelfde gevoel: de technologische evoluties gaan zo snel en de prijzen staan zo onder druk dat een interne dienst voor de opvolging van nieuwe technologie niet meer haalbaar was.

Na een hele reeks gesprekken en het aftasten van de mogelijkheden, werd in 1997 de vzw Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie opgericht door volgende bedrijven en organisaties: Belcoat, Barco (later Barco Graphics en nu Esko), Brepols, Carta Mundi, Group Joos, Drukkerij Proost, Van Genechten-Biermans, ACV, Febelgra, Fetra, Stad Turnhout en VDAB. Het project genoot de financiële steun van zowel de Europese als de Vlaamse Overheid.

In oktober 1998 ging het VIGC effectief van start, met drie medewerkers. De volgende belangrijke stap was de verhuis naar de kantoren in de voormalige kazerne Majoor Blairon, in het jaar 2000. Tot zover.

Het VIGC bestaat dit jaar dus 20 jaar. We interviewden directeur Lode Vlayen en senior innovatieadviseur Jos Steutelings naar aanleiding van het jubileum.

Over welke financieringsmiddelen beschikt het VIGC vandaag?

De financieringsmiddelen zijn divers waaronder de verhuur van gebouwen, lidgelden, bijdragen van strategische partners, opbrengsten van consultancy opdrachten en opleidingen, subsidies voor projecten die zijn goedgekeurd door het Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen). Het VIGC organiseert eveneens seminaries en twee betalende congressen, maar deze activiteiten zijn vooral een uithangbord en marketinginstrument voor het kenniscentrum. Het Vlaio keurde twee nieuwe projecten goed die lopen tot 2020: Functional Print en Connected Print. Het eerder goedgekeurde project Digitaal Printen loopt tot midden 2019.

Wie bestuurt het VIGC?

Het dagelijks bestuur wordt uitgeoefend door de leden van het directiecomité. De raad van bestuur is samengesteld uit de leden van het directiecomité en vertegenwoordigers van ondermeer leveranciers, grafimediabedrijven, federaties, organisaties en een waarnemer van de Stad Turnhout. De exacte samenstelling kan je raadplegen op onze website. De Stad Turnhout is vertegenwoordigd omdat het VIGC destijds werd opgericht om de grafische sector in de regio Turnhout te ondersteunen. Om dit project te trekken werden toen externe partners aangetrokken.

Is de missie sinds de oprichting gewijzigd?

De missie is nog steeds dezelfde en kan worden samengevat als competenties van bedrijven helpen verbeteren en steun bieden bij innovatietrajecten. Maar de manier waarop we dat doen is veranderd. Vandaag is het VIGC een kenniscentrum dat zeer nauw samenwerkt met zijn leden en partners en met beide voeten op de grond op het terrein aanwezig is. Customer centricity of het centraal stellen van de klanten bij het aanbieden van diensten en advies, staat hoog in het vaandel. De theoretische aanpak heeft de baan geruimd voor een veel meer pragmatische aanpak. We willen graag beklemtonen dat kleinere bedrijven eveneens bij ons terecht kunnen voor advies en hulp bij technologische innovatie.

Wat biedt het VIGC aan?

We delen informatie en kennis via verschillende kanalen en platformen. Wat erbij is gekomen zijn business modellen. Technologische innovatie zonder bijpassend business model biedt namelijk weinig uitzicht op zakelijk succes.

Om de informatieoverdracht zo efficiënt mogelijk te realiseren, hebben we 3 niveaus gedefinieerd. Niveau 1 zijn de evenementen, een 7-tal per jaar. Je zou het onze one-to-many communicatie kunnen noemen. Op niveau 2 vind je de trainingen van het VIGC: zowel one-to-few, open trainingen en trainingen op maat. Niveau 3 zijn de consultancyopdrachten die ons worden toevertrouwd: one-to-one en volledig op maat van de klant. In 2017 hebben we een recordaantal opdrachten uitgevoerd en ook 2018 doet het beste verhopen. De opdrachten situeren zich zowel bij kleine als grote grafische bedrijven, bij merkeneigenaars en de overheid.

Op welke geografische markten is het VIGC actief?

Voornamelijk in Vlaanderen en Brussel. We steken ondertussen ook de neus aan het venster in Nederland. Franstalig België is beslist de moeite waard maar het is een kwestie van middelen om bijvoorbeeld te investeren in specialisten die de Franse taal vlekkeloos beheersen. Dat is noodzakelijk voor consultancy opdrachten. We kijken uit naar wat er leeft en of er een draagvlak voor onze diensten bestaat. Als blijkt dat het zo is, dan zullen we naar oplossingen zoeken. Met bepaalde evenementen zoals het Benelux Online Print Event mikken we op een groter en internationaler publiek. Zodoende zijn we hiermee ook relevant voor onze Franstalige landgenoten. Het is een eerste stap.

In welke kennisdomeinen investeert het VIGC?

Online print, digitale printtechnieken, functionial en connected printing, innovatie met de erbij horende businessmodellen en onze klassiekers PDF, workflow en kleur. We richten nu ook de focus op de circulaire economie en print 4.0.

Wie doet wat binnen het VIGC?

We zijn met zes. Ils is verantwoordelijk voor HR, het beheer van de gebouwen, de boekhouding en de administratie; Liesbet neemt het brede marketinggedeelte en de organisatie van de evenementen op zich; Fons is gespecialiseerd in kleurbeheer en -kwaliteit, digitale en conventionele druktechnieken; Didier is de PDF-specialist van het VIGC en leidt een subcomité binnen de Ghent Workgroup. Wist je trouwens dat alle grote workflows van de fabrikanten op hun PDF-conformiteit bij het VIGC worden getest?; de blik van Jos is gericht op online print, businessmodellen en workflowautomatisatie; Lode is eveneens met business modellen bezig en is daarnaast zeer bedreven in business analytics, het analyseren van processen en data om de prestaties van bedrijven te verbeteren. Maar niemand zit in zijn eigen hokje gevangen. Er wordt onderling veel kennis gedeeld.

Welke belangrijke stappen heeft het VIGC de voorbije jaren gezet?

Het VIGC is de laatste 3 jaar geëvolueerd van een eertijds bijna volledig gesubsidieerde VZW naar een zelfbedruipende organisatie. Het telt nu 22 strategische partners en het aantal aanwezigen op de evenementen groeit. We hebben de indruk dat onze initiatieven de sector enthousiasmeren. Maar succes is pril en moet bestendigd worden. Het VIGC breidt eveneens zijn actieterrein uit naar verticale sectoren zoals het digitaal grootformaatprinten.

Wat is het TOP 3 prioriteitenlijstje voor grafimediabedrijven?

Automatisatie, sales en marketing en het opzetten van nieuwe businessmodellen. Bedrijven die hiervoor geen aandacht hebben, krijgen het erg moeilijk.

Hoe verloopt de samenwerking met de andere Belgische grafische organisaties?

De plannen voor een intensievere samenwerking tussen Felebgra en GRAFOC staan in de stijgers. Denis Geers, de nieuwe voorzitter van Febelgra, uitte in zijn openingsspeech al de wens om nauwer te gaan samenwerken. We bekijken nu wat we samen kunnen doen zonder dezelfde dingen te doen. Dat mag geen probleem zijn omdat de organisaties complementaire kernactiviteiten hebben. Het VIGC focust op technologie, Febelgra bezit de sociaal-economische expertise en GRAFOC de kennis van training en opleiding voor de arbeiders van de grafische industrie. De organisaties hebben een eigen en overlappend doelpubliek en eigen geografische actieterreinen: Vlaanderen, België, België en Nederland. GRAFOC, Febelgra en het VIGC zijn omwille van hun specifieke DNA onafhankelijk opererende en zelfstandige organisaties maar hebben de wil om samen te werken.

Hoe ziet het grafimediabedrijf er over 5 jaar uit?

We evolueren vermoedelijk naar twee soorten van bedrijven. De echte drukfabrieken met de nadruk op productie en nichebedrijven met nieuwe business modellen die sales & marketing als hefboom hanteren en zeer klanten service-georiënteerd zijn. Deze laatsten bieden bijvoorbeeld via bestelplatformen speciale producten en afwerkingsmogelijkheden aan die met digitale productietechnieken worden gerealiseerd: verpakkingen voor lokale handelaren en ambachtelijke producenten, gepersonaliseerde drukproducten voor speciale aangelegenheden, enz.

Over welke competenties zal de toekomstige VIGC-medewerker moeten beschikken?

Hij zal in de eerste plaats over een brede basisvorming en interesse beschikken en zich vervolgens moeten specialiseren. Hij is taalvaardig, geïnteresseerd in techniek en innovatie en in staat om zelf met verandering om te gaan. Morgen is niet anders als vandaag. De wereld is voortdurend in beweging.

Alain Vermeire