Zelfpromotie op Instagram door Pixartprinting
13 september 2018
Pixartprinting, een leidend bedrijf op het vlak van de online print, is heel actief op de sociale media. Het bedrijf is aanwezig op Facebook, LinkedIn, Youtube, Twitter en sinds december 2015 ook op Instagram. De Europese Instagram-account Pixarteurope telt bijna 3.000 abonnees. Grafisch Nieuws heeft Patrizia Baggio, communicatieverantwoordelijke van Pixartprinting, vier vragen gesteld over het gebruik van Instagram als instrument om een printservice te promoten.
Waarom bent u niet alleen aanwezig op belangrijke media zoals Facebook en Twitter, maar kiest u ook nog eens voor Instagram?
PATRIZIA BAGGIO. Elk sociaal medium helpt ons om op verschillende manieren over ons merk en onze producten te communiceren. Op Facebook en Twitter delen we de redactionele lijn van onze blog, registreren we momenten uit het leven binnen en buiten het agentschap, en richten we de schijnwerpers op promoties en commerciële aanbiedingen. Onze kernactiviteit is de gepersonaliseerde print, d.w.z. de mogelijkheid om producten tot in de kleinste details te personaliseren, zoals het formaat, het materiaal of nog de afwerking. Voor ons is het dus belangrijk om de kwaliteit van onze printservice duidelijk te maken. Wegens zijn eigenheid is Instagram het ideale kanaal om beelden te delen van producten die onze klanten ontworpen en gekocht hebben. Het is een natuurlijke versterker van creatieve ideeën. De aanwezigheid op Instagram kan de gebruiker beïnvloeden en inspireren, of zijn eigen verbeelding aan het werk zetten. Zelf kunnen we ons in de etalage zetten door plaats vrij te maken voor uitvoeringen van bestellingen die we via ons platform voor e-commerce binnen krijgen. Het is een uitstekend middel om te tonen wat we doen en om de talrijke mogelijkheden van onze producten duidelijk te maken.
Hoe communiceert u op Instagram? Wat is er anders dan op Facebook en Twitter?
PATRIZIA BAGGIO. Op Instagram kunnen we in alle vrijheid communiceren: we hanteren vaak een ironische benadering met woordspelingen die de gedeelde beelden in een ander perspectief plaatsen. De beelden belichten op hun beurt de leukste en nuttigste aspecten van de producten. Daarbij houden we in onze communicatie de twee volgende richtlijnen voor ogen: ontspannen en inspireren. We willen de gebruikers iets geven om naar te kijken, we willen hen doen glimlachen en hen inspireren met ons ruime aanbod en met de verschillende manieren waarop onze producten gebruikt kunnen worden. We hebben ook minivideo’s gerealiseerd waarin de producten in de vorm van een sketch met de gebruikers een interactie aangaan. Soms zijn het de klanten zelf die foto’s van producten in reële gebruiksomstandigheden met ons delen, en we zijn altijd blij om hun opnames te tonen. Het is een mooie manier om te suggereren tot wat hun creativiteit in combinatie met onze knowhow kan leiden.
Wat zijn de positieve effecten van uw Instagram-account?
PATRIZIA BAGGIO. Onze Instagram-account wordt almaar meer bezocht en leidt op een natuurlijke manier tot een hoogwaardige bezoekersstroom. We hebben bezoekers die het grafische design, de creativiteit en de toon waarmee we ons in de etalage zetten, weten te waarderen. Elk sociaal medium waarop we actief zijn, is nuttig om de nieuwsgierigheid op te wekken en om een specifiek segment van de bezoekers aan te zetten om onze diensten aan te kopen.
Wat kan Instagram aan de communicatie van een grafisch bedrijf bijdragen?
PATRIZIA BAGGIO. Instagram is het ‘etalagekanaal’ bij uitstek. Gebruikers van Instagram zijn op zoek naar mooie zaken. Als een bedrijf dat op het domein van de e-commerce actief is, besteden we veel aandacht aan de functionaliteit en schoonheid van onze producten en Instagram is een uitstekend medium om dat met enige ondeugendheid en lichtvoetigheid in de verf te zetten. Op Instagram geven we ruimte aan producten, maar ook aan evenementen waaraan we deelnemen, aan voorstellen van grafici en klanten en aan adviezen voor de aankoop. Instagram is een plek voor een gevarieerde storytelling. Een plek waar talrijke facetten aan bod komen, en waar je met beelden en berichten onmiddellijk kunt communiceren.
Aurelia Ricciardi