De expo van de ideeën

28 september 2017

  • Alain Vermeire

  • Digitaal geprinte interieurdecoratie op Fespa.

Fespa Hamburg was de expo van de toepassingen. De gebeten signmaker op zoek naar interessante nieuwe printideeën en met een fotocamera in de aanslag, kon na zijn bezoek met gemak een eigen fotoalbum met honderden inspirerende printvoorbeelden samenstellen. Alleen al voor het opdoen van nieuwe zakenideeën, was een bezoek aan de beurs de moeite waard.

Er werd op de beurs geprint op alle soorten van media en met alle soorten van inkt. Ondermeer Mimaki, Mutoh, Canon, Roland DG en HP strooiden op hun stand kwistig met printvoorbeelden rond. De kleine LED UV-objectprinters bezetten op het vlak van toepassingen een aparte plaats naast de grote printsystemen. Ze zetten hun opmars voort wat mag blijken uit de mooie verkoopcijfers van Mimaki, Mutoh en Roland DG.

Een andere vaststelling is dat de buzzmarketing voor het creëren van een markt voor digitale interieurdecoratie nog in hevigheid toeneemt. Terecht want de toekomstige afzetmarkten voor printproductiebedrijven zijn voor dit soort van applicaties groot. Een reus als HP blijft geld pompen in de marktontwikkeling van interieurdecoratie en bereidt door zijn niet aflatende inspanningen de markt voor op de digitale productie ervan. En daar zal uiteindelijk de hele industrie mee van profiteren.

Efi, een andere grote fabrikant, wijst erop dat de vraag naar soft signage blijft toenemen. Het voordeel is dat niet iedere print service provider het doet, aldus nog de fabrikant. Soft signage voor reclamedoeleinden groeit nu al een aantal jaren en daaraan komt voorlopig geen einde. De fabrikant vermeldt als belangrijkste drivers voor het succes van soft signage: een upscale look, lichter gewicht, gemakkelijk installeerbeer en herbruikbaar.

Digitale textieldruk (mode, interieurdecoratie, technisch en speciaal textiel) met verschillende inkttechnologieën, was massaal aanwezig op Fespa Hamburg. Textieldruk biedt groeipotentieel voor signondernemers. Die mogen echter het minder tastbare gedeelte, het optimaliseren van de workflow met als doel het verhogen van de efficiëntie en het verbeteren van de klantenservice, niet uit het oog verliezen. De uitbreiding van de workflowtoepassingen naar web-to-print en e-commerce moet een belangrijke zorg zijn.

Digitale transformatie is noodzakelijk om te blijven groeien en nieuwe technologie heeft het potentieel om bedrijven radicaal anders te doen functioneren en geld te laten verdienen. Dat laatste blijkt uit een enquête van Trends en Trends-Tendances, in samenwerking met de softwarespecialist SAP, bij ongeveer 1100 Belgische bedrijfsleiders en andere beslissingsmakers in bedrijven of overheidsorganisaties. En die conclusie is van toepassing op alle sectoren.

Alain Vermeire