Publi-FDM installeert Latex-printer voor werfdoeken

28 september 2017

Grootformaat reclamebedrijf Publi-FDM is het bedrijf van Franky De Meyer. ReclameOnline is dat ook. Het eerste bedrijf biedt een aanpak op maat met veel service. Bij het webplatform ReclameOnline zit de klant zelf aan de knoppen voor het uploaden van bestanden en het plaatsen van bestellingen. Nautasign installeerde in juni bij Publi-FDM een 320 cm brede HP Latex 1500 waarmee mesch-spandoeken zonder liner kunnen worden beprint.

  • Franky De Meyer en Peter Van de Vivere (Nautasign) bij de 320 cm brede HP Latex 1500.

Publi-FDM uit Sint-Lievens-Houtem is een snelgroeiend bedrijf. Franky De Meyer (34) ging er officieel in september 2013 mee van start. De firma telt inmiddels 16 medewerkers. Jonge mensen met een gemiddelde leeftijd van geen 25 jaar.

Het webplatform

Franky De Meyer is vertrouwd met online marketing. Als voormalig accountmanager bij Truvo (het moederbedrijf van de gouden gids) hielp hij bedrijven hun producten en diensten via Google Adwords te promoten. De ervaring met Google Adwords kwam van pas voor de uitbouw van het webplatform ReclameOnline, waar doorverkopers, KMO’s met eigen grafische afdelingen, drukkerijen en particulieren bestellingen plaatsen. Franky De Meyer was al eerder in 2008 in bijberoep met een webdesignfirma gestart. Die activiteiten zijn ondergebracht bij FDM-webdesign.

Service met Publi-FDM

Publi-FDM werd opgericht als reclamebedrijf en is snel uitgegroeid tot een specialist in print & sign-toepassingen. Franky de Meyer: “Print & sign maakt deel uit van de communicatiebehoeften van bedrijven. We zagen er een zakenopportuniteit in. Aanvankelijk besteedden we de printopdrachten uit, maar we waren uiteindelijk niet tevreden met de kwaliteit. Of de print was niet goed, of de gebruikte media voldeden niet aan onze eisen. Publi-FDM heeft klanten en resellers die kwaliteit willen en we maken daar zelf ook een punt van. Hier wordt enkel geprint op cast folie van ondermeer 3M - Publi FDM is 3M certified - en Oracal, op aluminium sandwichplaten van Dibond, geschuimde PVC-platen van Forex, enz. In 2013 is Publi-FDM dan van start gegaan met een swissQprint UV-vlakbedprinter die in 2016 werd vervangen door een 3,2 meter brede hybride swissQprint Nyala 2 met dubbele rij koppen en dubbel wit. In maart 2015 hebben we de firma naar dit gebouw verhuisd. We printen inmiddels ook op textiel (T-shirts, werkkledij, enz.). De vraag was er en het is een logische uitbreiding van het aanbod. Je moet bovendien geen potentiële omzet laten wegsnoepen door een ander. We doen en maken alles zelf: ontwerpen, webdesign en webhosting, printen, car wrappen, installeren, confectioneren en afwerken van vlaggen en textieldoeken, werfborden en immoborden, productie van textielframes, gevel- en lichtreclames met bijhorend onderhoud, totemzuilen, eigen transport en snelle leveringen, enz.”

Latex-printen op werfdoeken

Publi-FDM heeft met een 163 cm brede HP Latex 570 ervaring met Latex-printen. “Op de recente Fespa in Hamburg hebben we beslist om te investeren in een tweede, deze keer een 320 cm brede HP Latex 1500, voor het beprinten van ons groot volume aan werf- en spandoeken. Met de machine kan mesh zonder liner worden bedrukt. Het probleem met UV-inkt op grote werfdoeken is dat die door het klapperen durft te scheuren. En er zijn klanten die wanneer een werf voltooid is, de baches scheurvrij willen kunnen oprollen en weer uitrollen op een volgende werf. We wilden ook een printer die goede en krasvaste kwaliteit kon leveren voor verschillende toepassingen: stickers, carwrap, textiel, behangpapier, etc. Latex biedt ook veel mogelijkheden voor interieurtoepas singen. Je gaat toch geen Airtex-behang voor een kinderkamer beprinten met UV-inkten? We hebben voor de werfdoeken trouwens ook een groene lijn met PVC-vrije mesh.”

Naambekendheid groeit

Eind dit jaar komt de nieuwe FC De Kampioenenfilm uit. De finale van de film werd gefilmd op Stayen, het voetbalveld van Sint-Truiden. Publ-FDM leverde het printwerk dat in de film te zien zal zijn waaronder een spandoek van 46 m x 3 m. Dit soort van jobs vergroot de naambekendheid van Publi-FDM via de sociale mediakanalen. Franky De Meyer, Google e-commerce specialist en marketeer van opleiding, weet hoe hij dat voor mekaar moet krijgen. Op de website van het grootformaatbedrijf staat te lezen “Val op en wordt gezien.” Franky De Meyer is ook te zien in reclame van KBC waarin bedrijfsleiders de zakelijke rekening KBC-Business Pro van de bank promoten.

Tal van nieuwe initiatieven

Het zijn niet de enige activiteiten van Franky De Meyer. Fotoville is een online webshop voor fotoproducten waar iedereen, van professionelen tot particulieren, zijn weg vindt voor fotoprints op Dibond, Forex, aluminium, tegels, glas, plexi, enz. Het is een van de nevenactiviteiten die de vaardigheden van de medewerkers van Publi-FDM met digitaal printen, e-business en webshop-ontwikkeling met elkaar verbindt.

Er is ook dashirt.be. Een lijn van T-shirts, polo’s, truien, broeken, jassen en accessoires met eigen geprint design. Voor de promotie van het merk liet Franky De Meyer een commercieel videofilmpje maken zodat het lijkt dat het hier gaat om een hippe producent uit New York. Er wordt geprint op organisch (biologisch) katoen, katoen dat wordt verbouwd zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen zoals pesticiden en insecticiden. En uiteraard wordt geprint in Sint-Lievens-Houtem en wordt gemikt op verspreiding van de naamsbekendheid via de sociale mediakanalen. Een stap in de marketing van het merk was het uitdelen van gratis T-shirts op Tomorrowland in juli.

Interieurdecoratie komt eraan

En er komt nog meer aan. De vooropgestelde groeicijfers van printerfabrikanten en marktonderzoekers op het vlak van geprinte interieurdecoratie, zijn ook Franky De Meyer niet ontgaan. Domeinnamen worden geregistreerd en zoekwoorden geanalyseerd. Daarna volgt een gerichte aanpak van de decoratiemarkt met acties naar potentiële klanten en doelgroepen. “We hebben met de HP Latex printer nu toch de geschikte productiemachine voor de decoratiemarkt in huis. Het aantal compatibele materialen voor latexprinten groeit gestaag en de HP WallArt software laat toe te groeien met decoratietoepassingen op maat. Wat zal er ons dan nog van weerhouden om ook op deze markt actief te worden?”

Alain Vermeire

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info