Comink, met grootformaatprinten in de e-commerce

28 september 2017

Zeg niet langer meer Hello - Printing, maar wel Comink. Die Luikse startup die in de online grootformaatdruk gespecialiseerd is, heeft zich in mei laatstleden, na vier jaar groei in België, een nieuwe identiteit aangemeten om zijn werkgebied tot het buitenland uit te breiden.

  • Nicolas Delweye en Gilles Longtain, de oprichters van Comink.

  • Comink.be, het online verkoopplatform voor grootformaatprinten.

Comink, dat uitsluitend via het internet werkt, is een platform dat geprinte producten voor de visuele communicatie en de grootformaatsector levert. Het bedrijf dat sinds juni 2013 op de Belgische markt actief is, ging eerst door het leven als ‘HelloPrinting’ (niet te verwarren met het Nederlandse ‘Helloprint’, ook een platform voor e-commerce). De startup die op het bedrijfsterrein van Hauts-Sarts bij Luik gevestigd is, is het resultaat van een uitdaging die twee jonge ondernemers, Gilles Longtain (29) en Nicolas Delweye (33), zich gesteld hadden. “We hadden de ambitie om te bewijzen dat een 100 % Belgische en concurrerende productie mogelijk is, ondanks de druk van landen uit het oosten en het zuiden,” zegt Gilles Longtain. Gilles en Nicolas, die beiden eerder in de grafische industrie en de papiersector gewerkt hadden, bundelden hun ervaring om zich op de web-to-print toe te leggen.

Comink voert de volledige productie binnenshuis uit en komt in hoofdzaak tegemoet aan behoeften van andere mensen en bedrijven uit de sector. Gilles Longtain: “Onze niche blijft de grootformaatsector. We hebben niet de ambitie om er andere toepassingen bij te nemen. Bepaalde grootformaatprintbedrijven zouden ons als concurrenten kunnen zien, maar dat is niet onze bedoeling. We leveren alleen drukwerk, met de montage ervan houden we ons niet bezig.” Comink komt daarmee tegemoet aan de productiebehoeften van andere printbedrijven. En daardoor kunnen andere firma’s in de sector bestellingen aanvaarden die ze intern niet kunnen realiseren. “Ze zijn beter af wanneer ze bij ons tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs printwerk aankopen, dan wanneer ze in duur materiaal en personeel moeten investeren,” stelt Gilles Longtain. Om het ruime gamma dragers dat aangeboden wordt, te beprinten, beschikt Comink in zijn 1300 m2 grote vestiging over een volledig machinepark met de allernieuwste technologische snufjes: UV-printers voor soepele en stijve dragers, een snij- en freestafel, een lasinstallatie (impulstechniek) en een naaimachine voor borduurwerk.

In vier jaar tijd is Comink er met vier medewerkers in geslaagd om zijn omzet te verdrievoudigen. In 2016 bedroeg de omzet 600.000 euro. In juli 2017 had Comink sinds het begin van het jaar al meer dan 8000 bestellingen verwerkt, goed voor meer dan 100.000 verschillende producten voor 2700 klanten. Dat succes zet Comink ertoe aan om een nieuwe stap te zetten en over de Belgische grenzen heen te kijken. 2018 zal dus op de export gericht zijn en daarbij kijkt Comink in eerste instantie naar de Benelux en naar Frankrijk. Een Nederlandstalige commerciële medewerker is de Vlaamse en Nederlandse sector al aan het bewerken. Daar moeten we ook de reden voor de radicale identiteitsverandering zoeken. “Het woordje ‘Hello’ betekende een rem omdat het overal gebruikt wordt. De naam was niet krachtig genoeg om andere Europese markten aan te pakken,” legt Gilles Longtain uit. Het gevolg was dat in mei 2017 Comink – de samentrekking van ‘communication’ en ‘ink’ – officieel boven de doopvont gehouden werd. Via zijn gloednieuwe website en zijn pagina’s op Facebook en YouTube stuurt Comink een zo modern en aantrekkelijk mogelijk beeld de wereld in.

Specialiteiten

“We printen vaak in opdracht van grootformaatbedrijven en communicatiebureaus,” vertelt Gilles Longtain. Comink richt zich ook op grote bedrijven met een interne grafische afdeling, maar die voor het drukken zelf een beroep doen op een grafische leverancier.

Op de website Comink.be kunnen klanten panelen (aluminium, karton, enz.), zeilen, roll-ups, affiches in papier, vinyl en textiel (binnenkort) bestellen, per palet of in kleine hoeveelheden. Voor elk product kan de klant in de gedetailleerde technische gegevens richtlijnen vinden voor de creatie van zijn bestanden. En wie met de verschillende materialen minder goed vertrouwd is, kan terecht bij de productgegevens en bij video’s om het product te visualiseren en om er de toepassingen van te kennen. Op het internet zijn video’s overigens de belangrijkste instrumenten om de knowhow van Comink te promoten. “We beschikken over heel wat video’s waarin we onze producten uitleggen. Omdat we via het internet verkopen, moeten we de klanten geruststellen en hun bewijzen dat we de productie van onze producten volledig onder controle hebben,” legt Nicolas Delweye uit.

Productiviteit en automatisering

Geografisch groeien kan niet zonder de productiecapaciteit uit te breiden. Logisch dus dat het bedrijf zijn intrek in een nieuw gebouw van 3000 m2 neemt – dat betekent dat de infrastructuur (kantoren en productie) haast verdrievoudigt. Nieuwe, geautomatiseerde rol- en vlakbedprintsystemen met een grotere productiviteit zullen de productiecapaciteit uitbreiden. En bij die investeringen kan het bedrijf op een particuliere investeerder rekenen die in Europa flinke groeimogelijkheden voor de startup ziet.

Om een maximaal rendement te halen, wil Comink de processen nog sterker automatiseren. Nicolas Delweye: “We zijn op weg naar een flexibel en eenvoudig productiemodel zonder operator. Een volledige geautomatiseerde productiestroom vraagt in het begin weliswaar hoge investeringen, maar garandeert ons nadien een optimaal rendement. Uiteraard zullen we altijd nog een operator nodig hebben om de dagelijkse productie en de inslagschema’s voor te bereiden en om bepaalde afwerkingen uit te voeren.” Op termijn echter ziet Comink productielijnen die in staat zijn om de bestelde producten automatisch te laden, te beprinten, te snijden en uit te voeren. “De bedoeling is om 24/24 en 7/7 zonder operator te produceren. Als we concurrerend willen blijven ten opzichte van het buitenland, moeten we zoveel mogelijk automatiseren,” geeft Gilles Longtain ons mee. Het hart van het bedrijf is dan ook een beheerprogramma dat op maat van Comink geschreven werd en waarmee alle mogelijke processen geautomatiseerd kunnen worden. “Alle stappen bij het beheer van de bestellingen, de productie en de facturatie zijn geautomatiseerd. Dat laat ons de tijd om online klanten te zoeken, om de klanten op te volgen en om de relaties met de leveranciers te beheren,” zegt Nicolas Delweye.

Kwaliteit, prijs, leveringstermijn, volume

Het succes van Comink steunt op de aanpak die ook de bekende reuzen van de web-to-print volgen: lage prijzen, grote volumes, een snelle levering en een hoge kwaliteit. En in het begin is dat niet zonder risico. “Om lage prijzen te hanteren en tegelijk een hogere kwaliteit aan te bieden, kun je niet anders dan op grote volumes mikken. Dat komt niet automatisch, maar in het begin is het wel even op de tanden bijten om nadien meer te verdienen. Met de online verkoop zijn zulke grote volumes mogelijk omdat er geen grenzen aan de markt zijn,” legt Gilles Longtain uit. De leveringen worden verzorgd door externe transportbedrijven en de termijn bedraagt maximum zes werkdagen.

Voor zijn tarieven heeft Comink zich gebaseerd op de Duitse en Italiaanse markt die een goede prijs-kwaliteitverhouding kennen. “Om tot de prijzen te komen die we op het internet hanteren, moeten we de leveranciers onder druk zetten en de concurrentie uitspelen om onze grondstoffen tegen de laagste prijs te kunnen kopen. Daarom ook kopen we onze jaarvoorraad in één keer. Daarnaast rationaliseren we ook het impositiesysteem en de organisatie van het werk,” legt Nicolas Delweye uit. “Daardoor hebben we heel wat klanten naar België kunnen terughalen, die voordien hun bestellingen in het buitenland plaatsten,” zegt Gilles Longtain. Bij zulk een aanpak is een gestandaardiseerde massaproductie absoluut noodzakelijk. “We kopen altijd dezelfde materialen in grote hoeveelheden aan, we diversifiëren niet,” preciseert Nicolas Delweye.

E-marketing

Om handel te drijven op het internet, is een aangepaste reclamecampagne een must en moet je ervoor zorgen dat je naam bij de zoekopdrachten opduikt. Op dat vlak kan je niet om Google heen. “De marketing gaat via Google, en een extern bedrijf zorgt ervoor dat onze naam in de zoekopdrachten opduikt. De telefonische marketing en de sponsoring van grote evenementen, zoals festivals, zijn andere prospectie-instrumenten waarmee we onze knowhow tonen,” legt Gilles Longtain uit. Om de nieuwe Franse, Nederlandse en Luxemburgse markten aan te pakken, is vooral toch de marketing via Google belangrijk. “Dat kost echter heel veel, vooral voor Frankrijk dat een erg groot land is. Om in Frankrijk een goede zichtbaarheid op Google te garanderen, moet je op ongeveer 30.000 € per maand rekenen. We kunnen ons dus geen vergissingen veroorloven. In een eerste fase mikken we op de helft van het Franse grondgebied, tot Parijs waar de meeste beslissingsnemers te vinden zijn. Bovendien kunnen de leveringen daar heel snel gebeuren. Wat in ons voordeel speelt, is dat Fransen graag in België bestellen. In hun ogen zijn we noorderlingen. We hebben een ernstig imago, net als de Duitsers,” zegt Gilles Longtain.