Groeimotoren

30 november 2017

Alain Vermeire

We stellen regelmatig de vraag aan specialisten uit de branche hoe print &sign-bedrijven kunnen groeien. Welke volgens hen mogelijke motoren voor groei zijn? Veel van de antwoorden helpen ons nauwelijks vooruit. Ze borduren voort op het sentiment van leveranciers. We willen toch een poging ondernemen om enkele mogelijke groeitrajecten uit te stippelen, om enkele ideeën te lanceren. Denk na over de ruimere context ervan en fantaseer erop los over hetgeen je er nog meer mee zou kunnen aanvangen. Dit zijn enkele tips:

werk naast wat je zelf produceert, als voortverkoper samen met grote internetbedrijven en in productie gespecialiseerde ondernemingen. Het helpt om het eigen verkoopprogramma op een risicoloze manier uit te breiden. Opgemerkte move: internetgigant flyeralarm gaat carwrap-on-demand aanbieden waarvoor partners worden gezocht. Lees het stukje hierover op pagina 12.

ga samenwerkingsverbanden aan met grafische ontwerpers en designers - studenten en afgestudeerden. Ze bedenken een keur aan dingetjes die zouden kunnen vervaardigd worden. Ze zijn vaak naarstig op zoek naar KMO-bedrijven die dat voor hen kunnen realiseren of ze weten eenvoudigweg niet dat dit überhaupt op een economische manier kan. Op beurzen zie je nooit wat deze groep van creatievelingen in haar mars heeft. In dit soort van samenwerkingen liggen minstens evenveel kansen verscholen als in de verruiming van de eigen technische productiemogelijkheden.

interieurdecoratie is een hype maar de groeiperspectieven blijven intact. Op de komende Heimtextil (Frankfurt, 9 tot 12 januari), zullen wel weer kansen gepresenteerd worden waarmee print&sign-bedrijven wat mee aankunnen. Als je in de grote vijver van interieurdecoratie geïnteresseerd bent, overweeg dan een bezoek aan deze beurs.

zorg ervoor dat je het persoonlijk contact met de klanten niet uit het oog verliest en dit ondanks het feit dat de wereld steeds digitaler wordt. Onderschat de onderscheidende waarde van de lokale en regionale dienstverlener niet. Dat weten ook de internetaanbieders die hun marktpenetratie graag uitbreiden met lokale voortverkopers.

vraag je steeds af hoe je opgemerkt kunt worden door de aankopers van signage. Hoe je de eigen naambekendheid kunt vergroten. Heb je daarvoor het budget niet? Op het internet vind je tal van nuttige tips over manieren die weinig kosten en toch zeer effectief zijn.

Tot slot: we willen ook graag vernemen waarover jullie meer willen weten. Wat jullie bezighoudt, waarop jullie graag een antwoord zouden hebben. Laat het ons alsjeblieft weten. We gaan er in M&C mee aan de slag en zullen trachten te helpen waar we kunnen. Een eenvoudig e-mailtje volstaat: alain.vermeire@roularta.be

Alain Vermeire