Reflecta Graphics: maatwerkoplossingen voor communicatie

30 november 2017

Claude Bamelis kwam in november 2011 via een relatie in contact met Reflecta Graphics in Roeselare. Hij werd er aangesteld als bedrijfsleider en zette het noodlijdende bedrijf opnieuw op de rails. Begin dit jaar nam Bamelis de aandelen van de firma over. Reflecta Graphics is alweer enkele jaren kerngezond en kent een flinke groei. We ontmoeten er tijdens ons bedrijfsbezoek ook voormalig olympisch zwemkampioen Fred Deburghgraeve. Deburghgraeve is bij Reflecta Graphics verantwoordelijk voor de externe verkoop.

  • Claude Bamelis en Fred Deburghgraeve.

  • Frame en reclamedoek tegen de tribunewand van SV Zulte Waregem.

  • Branding dugouts RSC Anderlecht.

  • Carwrap voor Recticel.

  • Project voor outlet store Gablet in Sint-Pieters-Leeuw.

  • Kantoorinrichting: één van de wanddecoraties.

  • Way Vision stickers Museum Club Brugge.

Nationale trots Fred Deburghgraeve, olympisch zwemkampioen op de 100 meter schoolslag op de spelen van Atlanta in 1996 en voormalig wereldrecordhouder in deze discipline, kwam in februari 2012 bij de firma. Claude Bamelis had in een populair Vlaams familiemagazine gelezen dat Deburghgraeve werkloos was geworden na het faillissement van zijn toenmalige werkgever, een verpakkingsbedrijf. Bamelis contacteerde Deburghgraeve. Het werd de start van een vruchtbare samenwerking. Claude Bamelis: “Reflecta Graphics had toen een viertal medewerkers in dienst maar had geen externe verkoop. Eigenlijk was daar geen geld voor maar we wilden met de zaak snel weer vooruit. Met Fred haalden we iemand in huis met commerciële maar ook sterke technische inzichten en met de ‘drive’ van de topsporter.” En Claude Bamelis weet wat het is om met sporters samen te werken. Van 1995 tot 1998 was hij in de eerste voetbalklasse commercieel manager van voetbalclub Harelbeke en voor de overstap naar Reflecta Graphics gedurende 11 jaar Sport Marketing Manager Nike Northern Europe. Motivatie, passie, gedrevenheid en perfectie lopen als een rode draad doorheen het dubbelinterview.

Reflecta Graphics is een zeer breed georiënteerd print&sign-bedrijf. Is dat het DNA van de firma?

CLAUDE. “Toepassingen met print- en snijfolie maken toch nog een derde van de omzet uit. Anderzijds hoe ruimer het aanbod, hoe meer een bedrijf ook kan gaan doen. Fred in ik delen de mening dat we best zoveel mogelijk werk in eigen huis houden. De vaardigheden van de medewerkers bepalen mee de richting waarheen een bedrijf evolueert, zoals een sportteam speelt volgens de mogelijkheden van zijn spelers. Het ruimtelijk en technisch inzicht van Fred heeft ertoe geleid dat we sterk zijn in de plaatsing van reclameborden en -frames. Fred heeft voor dit soort van toepassingen veel goede contacten en klanten in de bouw- en interieursector, ikzelf in de sportwereld (n.v.d.r.: ondermeer Club Brugge, Anderlecht, Zulte Waregem en de Voetbalbond zijn klanten). Maar uiteraard zijn er nog meer klanten uit andere sectoren. We zijn trouwens nog op zoek naar goede plaatsers, handige harry’s met creativiteit en inzicht, die op locatie zelf oplossingen voor onverwachte omstandigheden kunnen bedenken.”

FRED. “We beschikken bij Reflecta Graphics over een dynamische ploeg. Het feit dat we van het bedrijf een gezonde en grotere onderneming hebben gemaakt heeft de drive nog versterkt. Reflecta Graphics kent ook groeipijnen. We zijn zeer competitief ingesteld en in staat dingen binnen korte deadlines voor elkaar te krijgen. Daarvoor moeten we kunnen beschikken over een polyvalent, flexibel en bekwaam team van medewerkers. Het zijn alle details samen die het verschil maken. Drive is ook een onderdeel van het DNA van de firma. Reflecta Graphics verkoopt in de eerste plaats maatwerkoplossingen voor communicatie. Dat kan heel breed gaan. We overleggen met klanten wat we het meest geschikt vinden binnen het kader van een bepaald budget.”

CLAUDE. “Visuele communicatie zal blijven bestaan. We willen groeien maar alleen met tevreden klanten. We zijn nog steeds enthousiast na ieder gerealiseerd project. Reflecta Graphics telt inmiddels 11 medewerkers. Fred heeft de topsportersmentaliteit in de firma gebracht. Het is niet altijd gemakkelijk om dat te kanaliseren maar ik ben het gewoon omdat ik regelmatig met topatleten heb gewerkt.”

Kenden jullie de sector al voor Reflecta Graphics?

CLAUDE. “Neen, maar ik had er wel zijdelings mee te maken bij de organisatie van sportevenementen in vroegere functies.”

FRED. “Ik heb gedurende zes jaar schoenen voor Ambiorix verkocht. Ik heb er graag gewerkt maar was op de job uitgekeken. De print&sign-branche kende ik niet maar de sector ligt mij wonderwel. Eén van mijn hobby’s is klussen wat een goede basis is voor de verschillende vaardigheden die vereist zijn in deze industrie. Voor ik destijds definitief voor de zwemsport koos, volgde ik op school een bedrijfseconomische richting met veel aandacht voor informatica. Oplossingsgericht denken en werken, verkoop en informatica, al deze aspecten zijn in de branche aanwezig en zorgen ervoor dat ik graag in de sector werk.”

Wat soort van medewerkers past bij Reflecta Graphics?

FRED. “Medewerkers die zelf een actieve rol kunnen spelen en nadenken over hetgeen waarmee ze bezig zijn. Flexibiliteit en snelheid van handelen zijn belangrijke maatstaven. Medewerkers moeten ook fier zijn over hetgeen ze hebben gerealiseerd. Het is een element van intrinsieke motivatie.”

CLAUDE. “We willen een team van medewerkers dat bereid is mee te groeien en mee te denken en dat gepassioneerd is door de activiteiten van de firma. Onze werknemers zijn evenzeer de ambassadeurs van het bedrijf. Er is geen plaats voor meelopers.”

Hoe ziet een werkdag eruit?

FRED. “Een werkdag start om 6 uur. Iedere dag is weer een verrassing en zeer gevarieerd: briefing van de medewerkers, offertes maken, afspraken vastleggen, helpen bij de uitvoering van een bestelling, ter plaatse opmeten van projecten, materialen bestellen, enz. Het is geen 9-tot-5ritme. Wanneer je zegt flexibel te zijn, dan mag je niet te beroerd zijn om een klant te helpen die om 17 uur belt.”

CLAUDE. “Ik start rond 8 uur met het neerschrijven van mijn prioriteitenlijstje. Wat erop staat zijn overwegend verkoop gerelateerde en operationele taken. Er is te weinig ruimte voor organisatorische zaken. Ik besef dat daarvoor meer tijd moet worden vrij gemaakt, maar door de groeispurt van de firma is me dat tot nu toe niet vergund. Reflecta Graphics is vandaag een relatief klein en informeel bedrijf met een platte organisatie waarin iedereen elkaars sterke punten kent en daar naar handelt.”

Welke van de gerealiseerde projecten vinden jullie bijzonder?

CLAUDE. “Persoonlijk haal ik het meest voldoening uit de gepersonaliseerde projecten op maat: zo hebben we bij RSC Anderlecht voor Proximus, BWIN, Engie, Coca-Cola, Geberit, DHL en nog anderen de loges volledig ingericht, echte totaalprojecten op interieurgebied: leggen van tapijt of laminaat, schilderen, maken van de tafels, kleven van naadloos behang, installeren van de verlichting, … Daarnaast herinner ik me ook nog een project op Club Brugge, waarbij we in 4 dagen tijd een neutrale container dienden om te bouwen tot een eye-catcher van koekjesfabrikant Lotus. Ik streef er ook meer en meer naar om structurele projecten binnen te halen: zo zijn we sinds jaren vaste leverancier van de World Cup Trial Bike in Aalter en Antwerpen georganiseerd door Enter Bike, het bedrijf achter Kenny Belaey, en van de Croky Cup, waarbij we naast de vaste aankleding bij de kwalificatierondes ook de podiumceremonie na de finale verzorgen met 25 medewerkers. Initieel had ik me voorgenomen om in het verlengde van mijn vorige job bij Nike ook aan sportconsulting te doen en nog sportevents te organiseren, maar daar kom ik voorlopig niet (meer) aan toe. Maar de deur staat hiervoor nog altijd open, want ik ben overtuigd dat ik op basis van mijn ervaring een meerwaarde kan bieden.”

FRED. “Voor de Matexi-groep hebben we een buitenframe in kubusopstelling geplaatst met een hoogte van 12 m en een breedte van 6 m, dat rondom was bekleed met spandoeken met een hoogte van 6 meter. Reflecta Graphics heeft meerdere Matexi-kantoren gedecoreerd: mooie raambelettering, magnetische folie op fliesbehang, enz. Mooi en esthetisch, goede corporate branding maar niet spectaculair. De plaatsing van een frame op een hoogte van 60 m voor een andere klant was dat wel.”

Gaan jullie naar beurzen en wat pikken jullie ervan mee?

CLAUDE. “Ja, naar Fespa, Viscom, de Grafische Vakbeurs in Gorinchem en naar Sign2Com. We bezoeken leveranciers en bekijken nieuwe materialen. We zijn steeds op zoek naar het ei van Colombus maar dat is niet gemakkelijk te vinden.”

FRED. “Het is sowieso interessant en noodzakelijk om uit de comfortzone te treden, nieuwe dingen te ontdekken en te doen. Beurzen lenen zich daar uitstekend toe. We starten met nieuwe dingen als we geloven dat we het aankunnen.”

Waar kan u zich in de branche nog over verwonderen?

FRED. “Over toepassingen die ‘top’ zijn uitgevoerd maar evenzeer over dingen die dat niet zijn. Vier frames die samen schots en scheef aan de muur hangen, een reclamepaneel in de grond waarvan ik me afvraag of de plaatser wel een waterpas bij zich had. Dat heeft te maken met betrokkenheid en hoe hoog de lat van de uitvoerder ligt. Je moet kritisch voor eigen werk blijven, aanpassen en bijsturen. Wanneer reclamepanelen door storm aan zee uit balans of beschadigd raken, wil je dat toch zo snel mogelijk gaan verhelpen? Een beschadigde installatie is negatieve reclame voor zowel uitvoerder als opdrachtgever. Je kan daar als bedrijf uit leren en je moet oplossingen bedenken om dit de volgende keer te voorkomen. Reclame-installaties volgens de regels van de kust, zeg maar. Een bedrijf kan ook veel werkzaamheden uitbesteden maar we doen het hier toch allemaal liever zelf. Kwestie van de uniformiteit te bewaren en bewaken. Niet de ene keer zus en de andere keer zo.”

CLAUDE. “Dat is de instelling van de topsporter. Het houdt me scherp. Met concurrentie is niets mis en producten en diensten hebben een prijs. Maar het verwondert me toch nog steeds dat in onze branche de prijs naar beneden wordt bijgesteld door te werken met goedkope en voor de toepassing niet geschikte media. De klant is achteraf de dupe want die wist het niet toen hij eraan begon. Daarom blijft persoonlijk contact en advies zo belangrijk. Je kan dan uitleggen waarom buizenframes met een bepaalde diameter worden gebruikt, welke folie het meest geschikt is voor een kortlopende of langlopende toepassing, een textielframe met LED-verlichting een esthetische oplossing is, enz.”

Tot slot, wat zijn de toekomstplannen van Reflecta Graphics?

CLAUDE. “Er is nood aan meer structuur en af en toe meer rust. Maar we blijven groeien. Stilstaan is geen optie. Achteruitgaan heeft te maken met onkunde of een gebrek aan motivatie. In de toekomst gaan we beslist investeren maar vandaag letten we op de uitgaven. Er liggen nog een aantal ideeën op de plank waar we momenteel niet aan toe komen. Reflecta Graphics is nationaal actief. De richting waarin we evolueren zal ondermeer te maken hebben met de competenties van toekomstige medewerkers naar waar we dringend op zoek zijn.”

Alain Vermeire