Onvoldoende inspiratie voor het vak

30 november 2017

Het zat er in dat we Viscom in deze vorm voor het laatst meemaakten. In januari 2019 wordt de nieuwe Viscom samen met de PSI-beurs gecombineerd in Düsseldorf.

  • 1. Viscom 2017 Superstar contest.

  • 2. Olmín display - offset op golfkarton gelamineerd.

  • 3. Black Tears shop-in-shop display - Inkjetprint, gelamineerd op golfkarton.

  • 4. Ritter Sport display - Inkjetprint, gelamineerd op golfkarton.

  • 5. Shop-in-shop display Hofer van Schoepe Display GmbH - Inkjetprint, gelamineerd op golfkarton.

  • 6. Wartner toonbankdisplay, offset gelamineerd op grijsbord en golfkarton.

  • 7. Sonax showdisplay - hout en kunststof.

  • 8. Chupa Shups - kunststof display uit Polen.

  • 9. Display-aanbod van AIR Promoltion.

  • 10. Opbouw uit golfkartonlagen.

  • 11. Zitzakmeubel van papierrijfels.

  • 12. Emaille displays van AGS-Polen.

  • 13. Flyeralarm’s stand, wervend voor carwrap-on-demand.

  • 14. Carwrapping bij Flyeralarm.

  • 15. Inapa-Complott PapierUnion met o.a. Jetrix.

  • 16. Agfa’s Anapurna voor Rost GmbH.

  • 17. Epson SureColor S40600.

  • 18. Epson SureColor SC-F9300.

  • 19. Esko’s Kongsberg C met textiel af- en oprolautomaat.

  • 20. Roland VersaUV S-Series flatbed met vacuümband.

  • 21. Signracer 1610 LED.

  • 22. ZSK’s Racer 1XL borduurmachine.

  • 23. PrintEquipment SubliDeck.

  • 24. Stand van Cerion Laser, achteraan links de C-economy.

In 2018 geen Viscom, maar wel een Fespa Global Print Expo in Berlijn. Viscom’s bezoekersaantal vertoont een gestage daling. In 2016 bezochten 9.184 bezoekers Viscom-Frankfurt. Dat was 11 % minder dan op Viscom-2015. Dit jaar trok de beurs 7.231 bezoekers, een daling met ruim 21 % ten opzichte van Viscom-2016. Deze trend, plus de matte beurssfeer, schept het vermoeden dat er wat wringt aan dit beursconcept.

Viscom: waar het schoentje wringt

Viscom streefde er steeds naar om zijn beursconcept te versterken door samen te werken met partners. Beursorganisator Reed Exhibitions heeft voor Viscom als partner Zentralverband Werbetechnik (ZVW), dat input verschaft voor de steeds terugkerende display-shows. Viscom geeft daarom veel ruimte aan POS en organiseert jaarlijks een (1) ‘Display Superstar contest’, een wedstrijd die ook nu weer met veel ernst werd gejureerd. Het levert niet minder dan 90 genomineerden op waarvan de displays samen met nog enkele prototypes te zien waren. In een verder verleden ging de aandacht voor POS zelfs tot en met het ten tonele voeren van winkelwagentjes en materialen en systemen voor winkelreclame. Hier wringt het schoentje. Viscom pretendeert een printen signbeurs te zijn maar de Display Superstar-competitie toont een display-aanbod waarvan het grootste gedeelte (80%-90%) bestaat uit opgeplakt/gelamineerd drukwerk op displays uit golfkarton. 57 % daarvan was (2) in offset geproduceerd drukwerk, gelamineerd op golfkarton. 43 % van de displays bevatte (3+4+5) gelamineerde of geplakte inkjetprints. En ook hier was de ondergrond weer veel golfkarton. Hiervoor tekenden fabrikanten als Thimm Highpack Group / Dönitz Verpackungen / Schoepe Display GmbH / Smurfit Kappa / DS Smith Packaging, bepaald geen KMO-bedrijven. Voor deze groep grote golfkarton-displaymakers komen er geen extra bezoekers naar Viscom. Viscom gaat immers in technisch opzicht niet over hun vak. Deze bedrijven exposeren eerder op Interpack en zijn daar wel relevant voor de bezoekers. Die beurs gaat immers eveneens over hun branche en over de vakkennis die ze als onderaannemer aan hun klanten kunnen aanbieden. We willen met dit voorbeeld aantonen dat de beurs Viscom niet altijd ideaal gepositioneerd is. Ook is er met ZVW en Display Superstar bij Viscom een overlap met de wereldwijd actieve ‘shopper’-marke-tingorganisatie Popai die ondermeer de Popai Awards organiseert. De beursorganisatie van Viscom is zich hiervan bewust en kiest nu eieren voor haar geld met een vlucht voowaarts, door in 2019 gelijktijdig te gaan exposeren met PSI. Of dat voor de gewenste stimuli op het vlak van bezoekersaantallen zal zorgen, valt te bezien. PSI (Promotional Product Industry) is een gesloten en alleen voor leden toegankelijke beurs. Het Viscom-bezoekerspubliek is veel meer verscheiden en is niet uitwisselbaar met PSI’s bezoekersgroep. Maar in PSI’s beursaanbod worden allerlei reclamevoorwerpen gepersonaliseerd. Indirect is textielprint, gadgetprint, tampon-druk en zeefdruk daar aan de orde. De laatste drie op desktopniveau. Het is dus goed mogelijk dat exposanten het wel zien zitten door de overlappende impact met printen.

Display-lessen voor printen signmakers

Het aanbod op Viscom 2017 én de Display Superstar-competitie zijn hoe dan ook richtinggevend voor onze locale signen displaymakers. Displays maken is een vak apart en nog diverser dan print en sign. Sta alleen maar eens stil bij de hoeveelheid verschillende disciplines die er op dit gebied zijn: (6+7+8) golfkarton / mas siefkarton / kunststof / metaal / hout / textielframes / al dan niet gecombineerd met verlichting en/of (gemotoriseerd) bewegende delen. Je kunt niet in alles gespecialiseerd zijn, dus het vraagt om keuzes. Kunnen displaymarkten wat betekenen voor printproductiebedrijven met vlakbedprinters? Viscom toonde dat de bulk van de displays geproduceerd wordt in met offset bedrukt papier dat wordt gelamineerd op golfkarton. In enkele gevallen werd er geprint op papier (niet in UV) dat op zijn beurt was gelamineerd op golfkarton. In sommige displays werden kartonnen of zelfklevende elementen verwerkt die waren geprint op UV-vlakbedprinters. De grote inkjetgeprinte displays kwamen van gespecialiseerde aanbieders, waartegen KMO-printbedrijven moeilijk kunnen concurreren. De categorie geprinte displayborden die rond lantaarnpalen of ergens hangend worden bevestigd en/of in aluframes passen, worden on-demand door (UV-) printspecialisten geleverd. Zij produceren op printstraten voor kartonbedrukking voorzien van automatische in-en uitlegsystemen, printsystemen afkomstig van fabrikanten als Durst, Efi en Inca-Onset. Dat displayborden-segment biedt geen grote kansen voor KMO print- en signbedrijven. Hun aanbod is hooguit een aanvulling voor klanten die zich in de buurt van het bedrijf bevinden. Je moet in het displaysegment ook ernstig rekening houden met de internationale concurrentie: van alle Display Superstar-inzenders was 91 % Duits, 4 % Pools, 5 % Brits. We zagen ook een nieuwe exposant en displayspecialist uit Servië: Banim Reklame.

Displays: materialen, creativiteit en nostalgie

(9) Het opblaasbare display-aanbod van AIR Promoltion GmbH valt op iedere Viscom weer op door zijn onderscheidende karakter. Over beeldnauwkeurigheid kan je redetwisten, maar de afgebeelde displays laten niets te raden over. De installatie vraagt wel om wat meer ruimte en een harde wind is geen bondgenoot, maar het heen en weer bewegen bij een zacht briesje zorgt ervoor dat opblaasdisplays extra opvallen. Opdruk is ‘all-weather’ sublimatieprint. Eén zo’n afgebeelde opblaasdisplay als de Beck’s bierfles kost voor een hoogte van 2 meter 1.050 euro, een 5 meter hoog exemplaar kost 1.750 euro. Het aantal exposanten met displaymateriaal (frames, standaards, omlijstingen, enz.) was ongebruikelijk groot: Aluvision uit Deinze (B), Comhan (NL), Lunado (NL), Mouse (BG), Ourdisplays (NL), Out of the Box GmbH (D), Pixlip GmbH, Promic (NL), Ultima (PL), Vega GmbH, X-Modul (PL), naast nog een aantal Aziatische aanbieders. Sommige maakten gebruik van obligate aandachtstrekkers zoals rondhuppelende meisjes in dirndl jurkjes. Het land van herkomst van deze aanbieders zegt ook wel wat over de grote verscheidenheid en het internationale karakter van de business. (10) Haaks op het voorgaande toonde het Franse Architectures of paper ‘uit Vanves creaties uit papier en karton. Een uit lagen golfkarton opgebouwd display van een dreigende gorilla was zeer geslaagd. Dat deze Franse exposant een cradle-to-cradle-filosofie hanteert, bleek uit wel meer expostukken; (11) bijvoorbeeld een ‘zitzakmeubel’ samengesteld uit samengebonden zakken papierrijfels. Heel creatief! (12) De stand van het Poolse AGS Agnieszka Ihnatowicz uit Lazy (PL) toonde volop nostalgische emaille muurreclameborden. AGS legt uit: “Het belangrijkste element van het glazuur is poedervormig glas dat bij hoge temperatuur wordt gesmolten, gekleurd met metaaloxiden en aangebracht op het metaalsubstraat. Het resulteert in een glasachtige, duurzame en gekleurde coating, die verder wordt afgewerkt middels slijpen en polijsten.” Met wat geluk haalt zo’n emaille muurreclamebord een leeftijd van meer dan honderd jaar! Zie ook YouTube-filmpje ‘Szyldyspot’ (www.szyldy.com.pl).

Flyeralarm biedt carwrap-on-demand aan

(13) Internet-retailer Flyeralarm GmbH uit Würzburg presenteerde op de beurs zijn carwrap-on-demand webshopservice. Dit in nauwe samenwerking met CFC CarFilmComponents-Germany. Flyeralarm is al behoorlijk in de sign- en print-markt aanwezig. De bijna 1 cm dikke catalogus etaleert een uitgebreide webshop-keuze met daarbovenop fysieke winkels in Rotterdam en Maastricht. Een greep uit Flyeralarms catalogus: met eigen naam bedrukte draagriemen / draagtassen / knopen / balpennen / promotiedrankblikjes en gepersonaliseerd drinkgerei / T-shirts en gepersonaliseerde vrijetijdsartikelen / gepersonaliseerde bureauartikelen plus zakelijk en/of gepersonaliseerd drukwerk / dito snoepweggevertjes, en nog veel meer. (14) En nu richt de Duitse internetreus Flyeralarm de focus op de (personen)auto. Of dat voor onze regionale carwrap-bedrijven een concurrent wordt, valt te betwijfelen. Vooralsnog werkt het internetbedrijf via www.cfc.de. Dat systeem mikt met z’n site op doe-het-zelvers. Bij FAQ vind je al snel: “We bieden een gratisdownload voor montage-instructies en installatievideos.” Een ‘Montageanleitung’ àvier A4-tjes volgt. Uploaden van eigen bedrijfsdesign en teksten/logo’s kan na hetinloggen als klant. Er zijn ook mogelijkheden om CFC-montagepartner te worden:“Bent u geïnteresseerd in deelname aanons montagenetwerk? Solliciteer dan nuvrijblijvend en kosteloos voor uw gewenste gebied. Wie zich als eerste voor een regio aanmeldt, behoudt de rechten daarop.” Vooralsnog voor Duitsland en Oostenrijk. Leveringen van kleur- of specifieke folies en/of op HP Latex 3500 geprinteen gelamineerde wrapfolies komen vanuitWürzburg naar de besteller. Voor België isde dichtstbijzijnde vestiging nu nog CFC-Luxemburg in Bertrange (www.autoglas.lu).

Grootformaatapparatuur

Viscom ziet steeds minder kans om grote smaakmakende exposanten te strikken. Hoewel Viscom zich profileert als internationale beurs zijn er steeds minder grote stands zoals van Epson, Gröner, HP en Igepa. Hun producten waren nu te zien op bescheidener dealerstands. (15) Bijvoorbeeld op de nu grootste stand van Inapa/Complott-PapierUnion met een omvangrijk printer- en machineaanbod van grote merken als BubbleFree, HP, Jetrix, Kala, Roland-DG en Summa. En ook nog eens voor ‘Messe-Jubelpreisen’. Bijvoorbeeld ‘Messepreis’ voor de Jetrix KX7 à 99.990 euro of 48 maanden aan 1.990 euro. (16) Agfa verkocht de succesvolle Anapurna H3200i LED aan het reclamedruk/print- en standenbouwbedrijf Rost in Berlijn. Rost werkt al met printers van Dyss, Kuendo, Sublitex en met een paar zeefdrukmachines. In Agfa’s stand pikten we de informatie op over Agfa’s plan om op Fespa 2018 met een ‘grote inkjetprintmachine’ te komen. Afgaande op de lichaamstaal van een van de mensen die we spraken, viel af te leiden dat het een opvolger zou kunnen worden van de M-Press, die op veel plaatsen nog succesvol blijft produceren. (17) Bij Epson vielen twee printers op: een 162 cm brede solventprinter SureColor S40600 en de SureColor SC-F9300. Eerstgenoemde als echte me-too-reactie op OKI’s, kleine ColorPainter M-64s. OKI zegt dat haar printer een antwoord is op vragen vanuit de markt naar een kleinere ecosolventprinter. De 162 cm brede ColorPainter M-64s is leverbaar vanaf 12.990 euro in zes- of zevenkleurenuitvoering, plus ingebouwde pre- en postheater. Inderdaad een printer voor carwrappingfilm voor het KMO-bedrijf. Voor de 162 cm brede solventprinter SureColor S40600 geldt hetzelfde. Lijstprijs 14.515 euro. Epson noemt haar nieuwe Thermo-sublimatieprinter (18) SureColor SC-F9300, de opvolger van de SureColor SC-F9200. Deze nieuwe Epson is fractioneel sneller dan z’n voorganger en heeft een geoptimaliseerd substraattransport met beveiliging tegen printkopbeschadiging als gevolg van golving van het versgeprinte transferpapier. De nieuwe printer heeft een max. output van 108,6 m2/u, het dunst beprintbare transferpapier is 40 g/m2. De max. printkwaliteit bedraagt 720 x 1440 dpi met een 4 picoliter druppelgrootte. Prijs 19.995 euro. (19) Esko demonstreerde zelf haar Kongsberg-C snij/freestafel in Düsseldorf. Bijzonder daaraan waren de afrol- èn oprolinrichting voor textiel-snijverwerking, een extra uitrusting aan de buitenzijden van de snijtafel. Het oprollen van de stripping/overblijvende randen werd voor het eerst op deze Viscom-beurs getoond. De afgebeelde combinatie kost ongeveer 200.000 euro. (20) Roland DG demonstreerde bij twee verschillende dealers op Viscom: Tech-noPlot en Baumann. Bij eerstgenoemde troffen we de Roland VersaUV S-Series LEC-330 zeskleuren vlakbed UV-printer met vacuümtransportband in een tafelformaat van 76,2 x 215,5 cm. Maximale objecthoogte is 20 cm. TechnoPlot bouwt voor Roland meerdere uitvoeringsvarianten. De demomachine kost compleet 55.000 euro, inclusief tafels voor- en achter de printerband. (21) Bij Farben Frikell uit Berlijn werd een Signracer 1610 LED gedemonstreerd. Deze vlakbed UV-printer met vacuümtafelformaat van 160 x 100 cm kan max. 10 cm (max. 50 kg/m2) substraatdikte aan. De 1610 LED print max. acht kleuren greyscale met Ricoh Gen5 in 7-21 picoliter droplets. Max. output is 12-23 m2/u. Een model als op Viscom kost 69.900 euro. In Benelux leverbaar door Maegis/SignTop in Enschede (NL)

Desktopapparatuur en lasersnijden

(22) ZSK demonstreerde op haar ‘desk-top-borduurmachine Racer 1XL een schilderijreproductie van Blaue Reiter-kunstenaar Frans Marc, luisterend naar de naam ‘Blaue Pferd-I’. De knappe digitalisering voor borduurreproductie leverde een fraai resultaat op. De Racer-1XL is een enkel-kops stik/borduurmachine à 24 naalden met een 65 x 70 cm groot borduurvlak. Aanvankelijk speciaal gebouwd op verzoek van klanten, zit de machine voor de prijs van 26.500 euro nu in het verkoopprogramma van ZSK Stickmaschinen (www.zsk.de) in Krefeld (D). (23) Print Equipment uit Ottersweier (wwwprintequipment.de) demonstreerde voor KMO-bedrijven zoals gebruikelijk veel items voor sublimatietransferprint. Nu trok de ‘Sublideck 3D Plus Presse’ alle aandacht. Een ideaal keukentafelsysteem om op iPhone-hoesjes krasvaste beelden te sublimeren. Het starterspakket ‘Subli Case 3D Plus Presse’ kost 3.699 euro, verkrijgbaar in de webwinkel van Print Equipment.de. Zie YouTubefilmpje ‘Sublideck phone case 3D sublimation - printequipment.de’ (24) Cerion Laser GmbH uit Minden (D) was een nieuwe exposant op de beurs. Cerion biedt drie type lasersystemen; de C-Jet, C-Professional en Industrial (www.ce-rionlaser.com). Op de beurs demonstreerde Cerion voor het eerst haar nieuwe C-economy, een lasersnijtafel met een werk-bereik van 230 x 83,5 x 10 cm (L x B x H). De C-economy biedt mogelijkheden tot graveren, snijden of boren van metalen, kunststoffen, acryl, hout, glas, leer, papier/karton, keramiek, spiegels, lacobel, verven, etiketten enz. Deze nieuwe laser-bewerkingsmachine kreeg een beursprijs mee van 67.000 euro. Verkoop en leveringen in de Benelux gebeuren rechtstreeks.

Jan Vroegop