CreAgency – decoraties voor luxemerken

30 november 2017

CreAgency, een bureau voor visuele en grafische communicatie uit Waterloo, is een expert in het versieren van etalages, pop-up boetieks en stands. Verscheidene grote namen doen een beroep op het bureau – bijvoorbeeld de ambachtelijke chocolademaker Pierre Marcolini die zijn winkels in Brussel, Parijs, Monaco en Londen door CreAgency laat versieren.

  • Twee verschillende vitrine- en decorcampagnes voor de promotie van de boetieks van Pierre Marcolini.

  • Twee verschillende vitrine- en decorcampagnes voor de promotie van de boetieks van Pierre Marcolini.

  • Twee verschillende vitrine- en decorcampagnes voor de promotie van de boetieks van Pierre Marcolini.

  • Twee verschillende vitrine- en decorcampagnes voor de promotie van de boetieks van Pierre Marcolini.

  • Grote merken doen een beroep op CreAgency om hun vitrines en etalages te versieren.

  • Grote merken doen een beroep op CreAgency om hun vitrines en etalages te versieren.

  • Grote merken doen een beroep op CreAgency om hun vitrines en etalages te versieren.

  • Stéphane Trenchant met chocolademaker Pierre Marcolini.

Een jaar na ‘Un été chez Pierre (een zomer bij Pierre)’ maakt de recentste zomercollectie ‘Les rêves de Pierre (de dromen van Pierre) van de bekende Belgische chocolademaker opnieuw furore. Niet alleen wegens de smaak van de chocolaatjes, maar ook door de verbluffende grafische versieringen die in de boetieks van Pierre Marcolini aangebracht worden.

De scenografiedromen van de chocolademaker worden concreet vorm gegeven door CreAgency, een bureau uit Waterloo dat gespecialiseerd is in het ontwerp, de productie en de installatie van etalageversieringen, signs voor beursstanden en pop-up stores. Sinds zes jaar ontwerpt het bureau, dat ook een digitale printafdeling heeft, zes keer per jaar de decors voor de boetieks van Pierre Marcolini in België, Parijs, Monaco en Londen (die laatste twee sinds 2015).

Met het hoofd in de wolken

Bij elke nieuwe campagne transformeert CreAgency het gevraagde thema in een winkelscenografie met speelse decors en accessoires. Voor ‘Les rêves de Pierre’ draaide de scenografie rond wolken en de kleur roze. Op de etalageruit werd een zelfklevende film in de vorm van een roze wolk gekleefd, terwijl in de etalage zelf chocolaatjes opgesteld stonden in een decor van roze reliëfstructuren in de vorm van … wolken. Om het 3D-effect te creëren, bedacht CreAgency een eenvoudige oplossing: een reeks van wolken uit bedrukte PVC-panelen werd op een langwerpige drager gemonteerd. In de winkel zelf worden bezoekers verwelkomd door een enorme roze wolk die aan het plafond opgehangen is. Om dat stuk te realiseren, opteerde het communicatiebedrijf voor een materiaal dat tegelijk licht en stevig was (om het te kunnen ophangen en vervoeren). Meer bepaald gaat het om composietpanelen met een kern in PVC-schuim die gecombineerd werden met een composietpaneel in spiegelend aluminium. Daarnaast werden nog andere kleine decorstukken vervaardigd om meubels, koelkasten of deuren te versieren.

Ecosolvent voor de luxesector

“Wanneer we een campagne uitwerken, denken we meteen ook aan de materialen en aan de druk. De decorstukken worden altijd vervaardigd met dezelfde producttypes, zoals zelfklevend vinyl, PVC-panelen of sandwichpanelen in composietmateriaal. We gebruiken ook verschillende speciale zelfklevende films, zoals een film met microperforaties,” vertelt Stéphane Trenchant, de directeur van CreAgency. Hoewel die materialen telkens terugkeren, gaan ze uiteindelijk toch altijd weer in het decor op en zorgen ze, dankzij de creatieve aanpak van het bureau, voor een uniek en verrassend totaalbeeld. Bij de productie van de verschillende decorstukken neemt CreAgency alle digitale prints op soepele materialen voor zijn rekening. Daarvoor beschikt het bedrijf over twee ecosolvent printers van Mutoh en een Roland Print & Cut, alsook over een applicatietafel en snijplotters. De productie van kleinere decorstukken, die op een vlakbedprinter vervaardigd worden, wordt uitbesteed. CreAgency beschikt immers alleen over printsystemen op basis van ecosolventen en volgens Trenchant is dat veeleer een kwalitatieve dan een economische keuze: “We printen voor merken die luxeproducten verkopen en die ook voor hun drukwerk een hoog kwaliteitsniveau eisen. Ze vragen een fotokwaliteit en willen een mooi beprinte, glanzende film. En dat is alleen mogelijk met ecosolventinkt en lamineerfilms. Het nadeel van ecosolvent is de droogtijd van de inkten. We denken er overigens aan om een latexprinter aan te schaffen om dringende opdrachten te kunnen afwerken.”

Daarnaast doet CreAgency ook een beroep op een netwerk gespecialiseerde vakmannen en technici, zoals glazenmakers, schrijnwerkers en smeden om bijzondere sierstukken te maken. Het bureau werkt ook geregeld samen met laserspecialisten (frezen, snijden, enz.) en met producenten van moules. Stéphane Trenchant is voortdurend in de weer om zijn netwerk uit te breiden wanneer er weer nieuwe eisen en technieken gevraagd worden. CreAgency beschikt onder tussen over een eigen team van negen creatieve en multidisciplinaire medewerkers (allemaal twintigers) die de decors ontwerpen en monteren.

Stéphane Trenchant, zelf 45, exploiteerde vroeger kledingwinkels. Zijn passie voor de grafische kunsten zette hem er echter toe aan om zich in de visuele communicatie en het grootformaatprinten om te scholen. Eerst als graficus en projectverantwoordelijke in een bedrijf dat gespecialiseerd was in het ontwerpen van etalages voor parfum- en horlogewinkels. Vervolgens door in 2011 met zijn eigen bedrijf van start te gaan. Sinds de oprichting heeft CreAgency zijn omzet kunnen verzesvoudigen.

Op het ogenblik – de kerst- en nieuwjaarsdagen komen er weer aan – legt het bedrijf de laatste hand aan het decoratiemateriaal voor zo’n 85 boetieks van Planet Parfum. Wanneer u goudkleurige films op etalageruiten, enorme verpakkingslinten met een knoop erin, kerstbomen met een gevlochten metalen structuur en een bekleding in rode stof, en duizenden ballen opmerkt … dan weet u dat dit het werk van CreAgency is.

Aurelia Ricciardi