Startschot voor de 27e editie van de Fespa Awards

30 november 2017

Printbedrijven uit de hele wereld kunnen tot 26 januari 2018 werk inzenden om deel te nemen aan de internationale Fespa Awards 2018. Er zijn in totaal 16 awards voor de best geslaagde inzendingen op het vlak van de grootformaatdruk.

  • De gouden medaille in de categorie ‘Point of Purchase Products - Paper & Board’ in 2017. Realisatie: Augustus Martin, Verenigd Koninkrijk.

  • In de categorie ‘People’s Choice Award 2017’, een pop-up store van Louis Vuitton. Door Omus vervaardigd in Australië met de 3D-printer Massivit 1800.

  • Zilveren medaille 2017, ‘Point of Purchase Products – Paper & Board’. Realisatie: McGowans, Ierland.

De Fespa Awards, die realisaties in zeefdruk en digitaal printen op groot formaat bekronen, werden voor het eerst in 1991 toegekend. De competitie staat open voor alle dienstverleners op het vlak van print en signs uit de hele wereld. De 13 categorieën die de competitie bekroont, dekken de hele sector. De toepassingen die aan bod komen, zijn daarom ook bijzonder divers: POS-materiaal, het bedrukken van uiteenlopende materialen – T-shirts en andere kledij, 3D-voorwerpen, glas, ceramiek, metaal, hout, of nog rollen stof – affiches, signs. De inzendingen mogen met de digitale druk of de zeefdruk vervaardigd zijn, verschillende technieken combineren (offset en digitale druk, digitale druk en zeefdruk, enz.), of crossmedia toepassen

16 awards

Uiteindelijk worden 16 laureaten aangeduid. Naast de 13 awards voor specifieke toepassingen, zijn er nog drie andere awards: ‘Best in Show’, ‘People’s Choice’ en ‘Young Star’. De ‘Best in Show Award’, de meest begeerde prijs in de competitie, wordt door een jury gekozen uit alle werken die de voorselectie overleefd hebben. Daarbij belonen ze de opmerkelijkste productie. De ‘People’s Choice Award’, de publieksprijs zeg maar, wordt toegekend aan de laureaat die online door de printers-community van Fespa naar voren geschoven is. De ‘Young Star Award ten slotte plaatst de jongeren in de schijnwerpers. Die award gaat naar een kandidaat in de leeftijdscategorie van 12 tot 25 jaar.

De realisaties worden beoordeeld op 100 punten, volgens twee grote invalshoeken. De eerste invalshoek kijkt naar de excellentie in uitvoering en de drukkwaliteit (beeldscherpte, precisie, kleurweergave). In de tweede fase houdt de jury ook rekening met de volgende criteria: aangepast gebruik van de technieken; het ontwerp en de dragers; creativiteit van de toepassing; de doeltreffendheid bij de verkoop en de ROI voor de gebruiker.

Maar waarom zou u aan de competitie deelnemen? “Een Fespa Award winnen, bezorgt een printbedrijf een sterke geloofwaardigheid. Het is immers het ideale platform om de knowhow en ervaring van het bedrijf te tonen,” zegt Duncan MacOwan, eventdirecteur Fespa. Alle inzendingen worden overigens automatisch online gepubliceerd in de twee categorieën ‘People’s Choice Award’ en ‘Best in Show Award’. En dat betekent op zich al een mooie zichtbaarheid bij de internetgemeenschap. En alle werken die door de voorselectie geraken, worden tentoongesteld op de Fespa 2018 in Berlin, waar 20.000 bezoekers verwacht worden.

Praktische informatie

Kandidaten kunnen zich tot vrijdag 26 januari online inschrijven op fespa.awards-platform.com. De jureringen vinden plaats op 28 februari en 2 maart. De laureaten worden bekendgemaakt op woensdag 16 mei 2018, tijdens de beurs FESPA 2018 die van dinsdag 15 tot vrijdag 18 mei loopt in Berlijn (Duitsland). Meer informatie: www.fespaawards.com

Aurelia Ricciardi