Machines, materialen, mogelijkheden en markten

08 maart 2018

Heimtextil is aan het veranderen. Er was merkbaar minder aandacht voor uitrusting en meer voor leeftrends en hoe die kunnen worden toegepast. Ze werden als geweldige plekjes in zogenaamde parken op de beursvloer onder de aandacht gebracht.

  • 1. Interior & contracting textiles-park.

  • 2. Het 4 x 24 uur wereldrecord behangen.

  • 3. Verkochte Kornit Allegro.

  • 4. Allegro-prints verwerkt tot kussentjes.

  • 5. Aleph’s 320 cm brede LaForte.

  • 6. Martin Winkler, Durst.

  • 7. Sample geprint met Greentex pigmentinkt van Durst.

  • 8. Epson-Fortex-Robustelli.

  • 9. Robustelli Monna Lisa.

  • 10. PigmentInc Europe.

  • 11. HP Latex 300 Series

  • 12. Mike Horsten.

  • 13. Mimaki Heimtextil 2018.

  • 14. MS JP4, af- en opwikkeling achterzijde.

  • 15. Mutoh met Matsui-pigmentinkten.

  • 16. Xeikon’s WallPaper Suite.

  • 17. Fotoba’s grootformaat combinatie.

  • 18. Monti Antonio’s breedformaat kalander.

  • 19. SZK: borduren met rechts op de stand de positioneerunit.

  • 20. X-rite Pantone’s virtuele decoratieunit.

  • 21. Cruse 3D-scanner in actie.

  • 22. HP’s slaapkamerdecoratie.

  • 23. Latexprint op Pongs Silencio 5.

  • 24. Latexprint op BMG Vescom Felt.

  • 25. Latexprint op Endutex’ Skinprint.

  • 26. HP’s badkamerdecoratie.

  • 27. HP Indigo 20000 decoratieprint.

  • 28. Veika’s Dimense met ‘Ecodeco’.

  • 29. Sefar’s Vision-glas.

  • 30. Matsui’s pigmentinkt-principe.

  • 31. Polymeermantel om pigmentkorrel.

  • 32. Zimmer Colaris.

  • 33. DyStar’s processtappenoverzicht van textielinkten.

  • 34. Tony Naschberger, MD-Zimmer.

  • 35. Bookshop op Heimtextil.

  • 36. Eén van de circa 400 designstands.

  • 37. Workshop digitale Deco Show.

  • 38. ‘Immersive Landscape’.

  • 39. PostCouture-Collection.

  • 40. Green Workspace.

  • 42. European Digital Textile Conference.

  • 41-Debbie McKeegan, Digetex.

  • 43. Tansy Fall, WTiN’s editor.

  • 44. Mutlu Chaouch Orozco, WTiN’s analyst.

  • 45. Prof. Dr. em. Marc Van Parys.

Voor interieur- en comfortarchitectuur (1) was een ‘interior & contracting textiles’park neergezet. (2) En het ‘wereldrecord behangen’ bleek een 4 x 24 uurs beursevenement met de bedoeling om zoveel mogelijk behangmeters te plakken op een honderdmeterslange wand, voor het Guinness Book of Records. Dat soort van mini-evenementen, plus de aanwezigheid van TV-persoonlijkheden en andere bekende mensen, droegen hun steentje bij tot de aantrekkelijkheid van de beurs.

Stabiele opkomst

Al een paar jaar kan Heimtextil het aantal exposanten en bezoekers op een stabiel niveau houden. In 2018, 2017 en 2016 steeds ongeveer 70.000 bezoekers. 2018 telde 2.975 exposanten; in 2017 waren dat er 2.963. De beursorganisatie doet pogingen om daarin groei te creëren, maar het lijkt alsof de aandacht voor (print)techniek verslapt. Voor decoratiematerialen loopt het als een trein. Nieuwe decoratiemogelijkheden en markten brachten heel veel nieuws. We liepen overal langs.

Printers

Op deze beurseditie werden geen textielprinters geëxposeerd door Durst, Efi-Reggiani, (nauwelijks) door HP, SPGPrints, Stork en Zimmer. Wel hadden Efi, Stork en Zimmer stands waarop veel textielsamples waren te zien. Durst was er zelfs helemaal niet bij en was alleen bij monde van een spreker op WTiN’s ‘Digital Textile Conference’ vertegenwoordigd. Echte highend op de beursvloer producerende textielprinters waren er van Aleph, Kornit, MS en Robustelli. Andere printers werden gedemonstreerd door Epson, GoTx, Mimaki en Mutoh. Eerder en ook nu waren er op de beurs geen softsignageprinters van fabrikanten zoals Agfa, ATP Color, DGI, Gandy, MTEX en Roland DG. Monti Antonio was de enige sublimatiekalanderleverancier die zijn technieken demonstreerde.Het grootste Heimtextilnieuws kwam van Kornit en Xeikon die verrassende verkopen op de beurs konden melden. (3) Bovenop Kornit’s Allegro 180 cm brede roll2roll singlepass zevenkleuren-textielprinter viel op een hard magenta schildje te lezen Sold to: V. (name confidential). Kornit liet op de stand uitlekken dat V. voor Vriesco International Fabrics in Leeuwarden-NL stond. Daaronder huist de gordijnenwebwinkel ‘A House of Happiness - Gordijnen speciaal voor jou gemaakt’; YouTube: ‘A House Of Happiness - Gordijnen (NL)’. Na de beurs zou de Allegro naar Leeuwarden verhuizen. Op de stand van Kornit werd de de Allegro inlijn gedemonstreerd met Zünd’s snijtafel S3 L-1200, die overigens niet meegaat naar Vriesco. (4) Naast de snijmachine naaide een jongedame de lapjes stof vlot semi-dicht tot kussenovertrekjes. Zeg maar: een demo van een productielijn voor de allereenvoudigste on demand bestellingen, gerealiseerd op een Kornit Allegro printsysteem dat nog veel meer kan dan dit. De totaalprijs voor de Allegro-opstelling bedroeg 490.000 euro, dit is ‘end2end’. (5) Aleph gaf demonstraties - op Fespa 2016-Hamburg was dat met een 220 cm breed systeem- op een 320 cm brede LaForte sublimatietransferprinter met vacuümtransportband op 70 g/m2 transferpapier. Dezelfde printer zou met stickybelt-doorvoertransport voor directe textielprint inzetbaar zijn. De LaForte print aan 300 x 300 dpi of meer met 108,25 mm brede Kyocera printkoppen; per kleur twee nozzlerijen en max. 1200 dpi in multipass in max. 8 kleuren. Lijstprijs demomachine: 350.000 euro. (6) Durst kwam uitsluitend naar buiten via Martin Winkler, Durst’s segmentmanager textielprint op de WTiN’s ‘Digital Textile Conference’. Zijn overzichtstabel toonde voor 2016 aan wereldwijde digitaal geprinte textieloutput van 870.065 m2. In 2021 wordt dat volgens Durst 1.948.804 m2; dat is meer dan het dubbele! Daarvan maakte hij een afsplitsing naar displaytextiel/softsignage: 305.292 m2 en in 2021 wordt dat volgens Durst 596.306 m2; +95 % dus. Verder zette hij Durst’s Alpha Series in de schijnwerpers (waarvan wereldwijd al meer dan 250 exemplaren zijn verkocht), die zijn uitgerust met geïntegreerd wassysteem plus airknife en Durst’s Greentex-Pigmentinkt. Winkler ondersteunde zijn betoog met video opnames, hoogscorende echtheids- en kwaliteitstabellen maar ook samples. (7) Durst’s samplevoorbeelden, geprint met zowel reactieve- als pigmentinkt op een zijdeachtige stof, vertoonden geen verschil in kleurkracht, helderheid en kleurtoon. (8) Op de stand Epson-Fortex-Robustelli werd gedemonstreerd wat deze gecombineerde portfolio aan te bieden heeft voor kleine oplagen textielsublimatieprint en wallpaperprint. Epson’s 162,6 cm brede tienkleuren SureColor S80600 met verwarmde uitloopplaat demonstreerde Wallpaperprint met watergebaseerde Epson UltraChrome GS3-inkten op max 1440 x 1440 dpi. Max. output 52,3 m2/u in twee passes. Een sample booklet vol met prints bevatte al dan niet oppervlakte-gestructureerde film/papier/textielsubstraten van 3M, Avery, FelixSchoeller, Filmolux (o.a. stucco), Heytex en Sihl; sommige van de materialen zijn zelfklevend. Lijstprijs van de printer: 24.556,95 euro. De in werking getoonde achtkleuren SureColor F9300 met een breedte van 162,6 cm - eveneens met verwarmde uitloopplaat- was Epson’s nieuwste textielsublimatietransferprinter die in twee passes 60,1 m2/u transferprint produceert op max. 720 x 1440 dpi. Een hogere output van 108,6 m2/u met een lagere resolutie zou al verkoopbaar zijn. Lijstprijs van de machine op de beurs: 19.999 euro. (9) Epson’s 180 cm brede Robustelli ‘Monna Lisa Evo Tre’ was de beursoplossing van de Japanse fabrikant voor ‘direct2fabric’ textielprinten voor een groot aantal lopende meters. Deze Robustelli print èn fixeert direct op polyestertextiel. Dus na fixatiedroging is de print kant-en-klaar gesublimeerd voor eindgebruik. Robustelli’s Monna Lisa is nu uitgerust met de nieuwste Z-vormige Xaar 5601 printkop met dropletgrootte van 8 pl. In de printshuttle zitten nu 4 koppen x 8 kleuren = 32 printkoppen. Die vernieuwing heeft de outputrange omhooggestuwd. De outputrange loopt van 658 m2/u op 300 x 600 dpi bij 1 bidirectionele pass tot 147 m2/u op 1200 x 1200 dpi bij 4 bidirectionele passes. De gedemonstreerde Robustelli koste met inlijn fixatiedroger/opwikkelaar 450.000 euro. (10) De Europese distributeur PigmentInc uit Grootebroek (NL), gaf demonstraties op een 190 cm brede GoTx-4190 textielprinter voor pigmentinkten. Deze is uitgerust met 4 Epson/DX7-koppen voor een outputvolume van 204,3 m2/u bij 1 bidirectionele pass op 360 x 360 dpi, tot 12,2 m2/u bij 16 bidirectionele passes op 1440 x 1440 dpi. De 4-koppenuitvoering kost 65.000 euro en de 2-koppenuitvoering 43.000 euro. Bij zo’n printer hoort een 190/260 cm brede fixatiedroger; de GoTx-1900FX à 21.000 euro of GoTx-2600FX à 25.000 euro. Voor moeilijke substraten die moeten voorbehandeld worden, levert PigmentInc een GoTex-PT1900 pretreatment-unit à 19.000 euro. De unit is ook leverbaar op een breedte van 260 cm. In Grootebroek is Pigment-Ink’s ‘European Demo and Support center’ gehuisvest, met alle demomachines voor softsignage en DTG-print (Direct To Garment). GoTx’ stand stond op Heimtextil rug-aan-rug met ‘Alubest’, de Poolse distributeur van PigmentInc. Een dubbele exposure dus. In België werkt Kevin Blanco Valle van ‘Happy Sunday SPRL’ in LuikWallonië met de GoTx GoT-2190: de printer met 2 Epson/DX7-koppen en ook de GoTx-1900FX fixatiedroger (www.happysunday.co). Een reportage over Happy Sunday leest u elders in dit magazine. (11) Een HP Latex 300 Series demonstreerde als enige Latexprinter om de hoek van HP’s stand, overtuigende toepassingen (lees verderop). (12) Mike Horsten, business manager LFPro HP, betoogde met haperende video’s op de WTiN’s ‘Digital Textile Conference’ dat HP’s Gen3-Latex nu inzetbaar is voor polyestertextiel, gaassubstraten, linnen, katoen en katoenachtige stoffen, en voor de geluidsabsorberende textielsubstraten van Pongs. Ook benadrukte hij HP’s Latex pluspunten voor softsignage applicaties ten opzichte van die waarin gewerkt wordt met de huidige UV-inkten. HP’s Gen3-Latex heeft geen last van de typische UV-geur, geen krakende inktlaag en droogt door-en-door, in tegenstelling tot UV-inkt op textiel, aldus Horsten. Zelfs backlitprints gaan goed met HP’s Gen3-Latex. (13) Op de stand van Mimaki waren er demonstraties op een 195 cm brede TS300P-1800. Dat is Mimaki’s lowcost sublimatietransferprinter, perfect geschikt voor mode, kleding, sportkleding, meubelstoffen. Verder de 320 cm brede TS500P-3200 sublimatietransferprinter en de 190 cm brede Tx300P-1800B stickybelt-printer voor sublimatie-, disperse dye-, pigment-, reactieve- of zure inkttoepassingen op rekbaar textiel. Mimaki claimt dat met de Tx300P serie twee verschillende typen textielinkten tegelijk toepasbaar zijn. Dus geschikt ‘om op één en dezelfde printer met pigmentinkten op katoentextiel te printen en met sublimatie-inkt op polyester, zónder het tijdverlies en het gedoe waarmee het wisselen van inkttypen anders gepaard gaat’. (14) MS demonstreerde twee 320 cm brede roll2roll JP4 sublimatietransfer-textielprinters in verschillende uitvoeringen. Omdat de markt ernaar vraagt, gebeurt de opwikkeling bij het ene model aan de voorzijde met een IR-droogunit boven de uitloop. Bij het andere model loopt de print aan de voorzijde weer onder de printer door naar de achterzijde om daar te worden opgewikkeld in dezelfde unit als waarin de afrolling plaatsvindt. Dat laatste is een langer traject waarbij de IR-droger onder de printer weggebouwd zit. Beide typen hebben dezelfde Kyocera printkoppen met 4 -72 pl droplets. Lijstprijs van de JP4 is ongeveer 250.000 euro. Deze JP4 zou zich ook voor directe print met MY-pigmentinkten op polyestertextiel lenen. (15) Mutoh zette vooral haar gebruik van Matsui’s watergebaseerde DigiAce pigmentinkten op de ValueJet 1938TX in de kijker (lees ook bij ‘materialen’). Die printte direct op ‘Premier Textile’. Mutoh’s ValueJet 1948WX printte fullcolour op sublimatietransferpapier van Coldenhove.

Andere machines

Heimtextil had voor bezoekers nog meer interessante apparatuur in petto. Een dubbel Belgisch succes werd geboekt op de stand van Xeikon. (16) Twee klanten tekenden ‘op de beurs’ voor de aankoop van Xeikon’s WallPaper Suite, die op de stand werd gedemonstreerd op de snelle (30 m/min) 52 cm brede CX500 digitale drukpers die 150 g/m2 LahnPaper éenzijdig in fullcolour beprintte. Zowel K&L Wall Art GmbH als PPS Imaging GmbH, -beiden gevestigd in Berlijn- kozen voor een 51,2 cm brede simplex Xeikon 8500 à 12 m/min voor hun WallPaper Suite. Dus een langzamere en ook goedkopere versie dan de op Heimtextil getoonde CX500. De aansturing van de pers gebeurt met de Xeikon X-800 workflowoplossing. Prijs van de democonfiguratie met inlijn randsnij- en oprolsysteem bedraagt ongeveer 835.000 euro.(17) Fotoba toonde op deze expo een grootformaat schoonsnijsysteem voor grote billboards; in de demo met teksten van internetdrukkerij Flyeralarm erop. Die Fotoba-combinatie van JRU320 met XLE170WP had een totaalprijs van 70.000 euro. (18) Monti Antonio was met haar model 901-3600 de enige textielsublimatiekalander leverancier op de beurs. Monti Antonio’s kalanderpersen staan bekend om de olieverhitte transferdrums, voor een zeer stabiele temperatuur en kleursublimatie over de volle breedte tot 540 cm. De 360 cm demokalander had een lijstprijs van 80.000 euro. Dealer voor België is TTS in Waddinxveen-NL. (19) ZSK borduurmachines uit Krefeld demonstreerde naast haar ZSK Sprint-6 borduurmachine, ook haar ‘Tree EPS’ beeld-positioneringssysteem van Smake GmbH. In een extern positioneerframe/station projecteert Smake’s LED-projector het beeld op het shirt. Na akkoord en opklikken van het spancontour op het T-shirt is de borduurpositionering op het frame gedefinieerd. Wanneer het frame met daarop het T-shirt en de spancontour onder de borduurmachine wordt gebracht, is de juiste stand verzekerd. Tijdwinst: niet meer inrichten op de stilstaande borduurmachine zelf, maar vooraf en offline. Verkoop rechtstreeks via ZSK, wiens vertegenwoordiger meldde dat ZSK op de beurs een contract met een Poolse klant gesloten had voor levering van 40 borduurmachines aan een webshopketen. (20) X-rite Pantone demonstreerde het ‘Total Appearance Capture Ecosystem’. Een lange naam voor een complex systeem met meerdere modules. Kortweg komt het neer op een inscan- en projectiestation, waarmee het gedigitaliseerde dessin in 3D rondom een voorwerp kan worden geprojecteerd (virtueel gedrapeerd als het ware): rondom een jasje, op een paar schoenen, een koffiemachine, enz. Op die manier kunnen in 3D-gedecoreerde ontwerpen ter goedkeuring aan opdrachtgevers worden voorgelegd. De prijs voor dit ontwerpsysteem van X-rite bedraagt ongeveer 240.000 euro (21) Cruse demonstreerde weer haar ‘DC SynchroLight 3D-TableScanner’; zeg maar een verticale digitale camera met een YX-bewegende modeltafel. Steeds meer blijken 3D-scans voor (museale) giclée-prints van zo’n scanner te komen. Die scans geven mooie- nèt echte reliëfschaduwrandjes in de geprinte reproducties. Fotorama in Wevelgem zegt als enige in België over een ‘Cruse Large Format Scanner’ te beschikken. Cruse’s grootste scantafelformaat is 150 x 250 cm. Prijsniveau is afhankelijk van het formaat en de bijkomende uitrusting en varieert van 50.000 euro tot 250.000 euro. Verkoop: rechtstreeks via Cruse in Wachtberg (D)

Materialen en substraten

Heimtextil’s beste en meest uitgebreide presentatie van substraten kwam van HP. (22) HP’s focus voor decoratie was helemaal gericht op interieurtoepassingen, vormgegeven in verschillende huisonderdelen zoals de slaapkamer, huiskamer, badkamer, het bureau, de vestibule, bar, zithoek. Van vloeren tot en met wanden, gordijnen, meubelstoffen. Alles met Latex-inkten geprint en voorzien van een uitstekend sample book. (23/24) Opvallende reliëfgestructureerde wandsubstraten waren ‘Pongs Silencio 5’ en ‘BMG Vescom Felt/Tabby embossed finished’; beiden met Latexgeprinte motieven op slaapkamerwanden (zie foto 22). (25) Eén smaakvolle meubeltoepassing trok zeer onze aandacht: twee fauteuils gestoffeerd met een stevig Latex-geprint ‘Leatherprint’ en iets dunner ‘Skinprint’ van het Spaanse Endutex; beiden met leeroppervlakte-imitaties en in dikte verschillende tricotachtige rugzijden. (26) Een overigens fraaie badkamerdecoratie toonde iets wat echt niet kon: Latexgeprint ‘HP PVSfree durable smooth wallpaper’, op de wasbak gekleefd met een voelbaar opstaande rand, waar water en zeep zorgen dat de fraaie beplakking snel waardeloos wordt. Net zo rond een afvoerrooster van een douchevloer. (27) Met een kleurkrachtige op een digitale pers HP Indigo20000 gedrukte decoratieprint op ‘Van Merksteijn W310 media’ voor een Heimtextil showvestibule, toonde HP ook zijn interesse voor de productie van rol2roll behangprint. Begrijpelijk dat men het succes op dit vlak niet alleen aan Xeikon wil overlaten. Toch een opmerking hieromtrent: een HP Indigo 20000 werkt op 76 cm breedte, terwijl standaard behangrollen inclusief overlapbreedte 53 cm zijn. (28) Het Litouwse Veika was er met het exclusief ontwikkelde PVC-vrije foamsubstraat ‘Ecodeco’ à 3,50 euro/m2 en de bijbehorende 160 cm brede Dimense-Latex-printer à 70.000 euro, met 20 m2/u output. We maakten eerder met deze oplossing kennis op Fespa-Hamburg 2017. Op dat foamsubstraat ‘Ecodeco’ creëert de printer een reliëf/embossing-effect. Dat ontstaat in een vervolgsectie van de Dimense, door niet-gelakte foamdelen tot max. 1 mm reliëfdikte te laten zwellen. Gevraagd naar de verkooporders, zei men dat er in Europa inmiddels tien Dimensesystemen zijn verkocht. Nog niet in de Benelux, maar wel twee in Duitsland. De verkoop in de Benelux verloopt vooralsnog rechtstreeks. (29) In Heimtextil’s openingspresentatie werden verschillende toepassingen voor gelaagd glasdesign met het productassortiment ‘Vision’ van het uit de zeefdrukwereld bekende Zwitserse Sefar getoond. Toepassingen wellicht voor de buitenomgeving maar ook voor interieurdecoratie.

Materialen-inkjetinkten

(30/31) Heimtextil’s aandacht ging voor inkjetinkten op entrylevel textielprinterniveau, uit naar Mutoh’s samenwerking met het Japanse Matsui. Dit vanwege de successen in Japan en de V.S. met de watergebasseerde DigiAce pigmentinkten op textiel zonder een na-coating bewerking; alleen dus door middel van inlijn droging. Voor de allerhoogste was- en wrijfvastheid beveelt men vooralsnog gebruik van voor-behandeld textiel aan. Het werkingsprincipe (het gepatenteerde dyestone mechanism) wordt uitgelegd in de schema’s waarop duidelijk de wateroplosbare polymeermantel rond de pigmentkorrel zichtbaar is, die deze bij 150°C vasthecht op en tussen de textielvezels (http://matsui-color.com). (32) Qua inkjetinkten voor industriële textielprintsystemen zoals Zimmer’s Colaris, was er sprake van een nauwe samenwerking tussen machinebouwer Zimmer en inktfabrikant DyStar. Beiden hadden het over de Jettex 4.0-inktgeneratie als een overtreffende trap van 3.0 met ‘new formulation chemicals’. Dit in de inktsysteemgroepen: reactieve, VAT-, disperse, sublimatie-, zure en pigmentinkten. Jettex Black R-KC-02 scoort nu 40 % dieper zwart dan de marktstandaard voor zwarte textielinkt. (33) DyStar’s diagram toonde de verschillende post-print processtappen die nodig zijn voor verschillende textielinktsystemen. Dat verklaart opnieuw de stijgende populariteit voor de tweestappen-sublimatietransferprint op polyester. Jettex’ vat-inkt (kuipkleurstof) scoort in alle opzichten excellent. Die vatinkttoepassing fixeert kleuren in twee ‘natte’ postprintstappen. Een extra postprint-bad (vat of kuip) her-oxideert kleuren op de vezels. Het eindresultaat voelt heel zacht aan. De totale printprocescondities voor Jettex’ vat-inkten zijn complex en functioneren alleen op cellulosevezels zoals katoen, linnen en rayon. Zimmer heeft het op zich genomen -gezien de hoge kwaliteitsscores- de vat-inkttoepassing te populariseren via één postprintprocesstap; óók voor digitaal printen. Daar wordt het nu nauwelijks/niet toegepast. Zimmer ziet daarvoor een toekomst voor high end textielproducten, waarvoor de licht-, wrijfen wasbestendigheid doorslaggevend zijn. (34) Desgevraagd bevestigde Zimmer’s Managing Director Tony Naschberger dat Zimmer voor het beoogde doel -naast Dy-Star- ook samenwerkt met de Spaanse inktfabrikant Colorobbia in Valencia. Die is bekend van pigmenten voor het printen op keramische tegels. ‘A second-source-supply’ was zijn uitleg.

Mogelijkheden

Heimtextil bood creatieven veel mogelijkheden om zich te verdiepen in textielprintdesigns. (35) Verschillende bookshops op de beursvloer reikten veel ideeën aan. Opvallend veel meertalige boeken met cd’s met copyrightvrije designfiles. Beeldresolutie is voor textielprint niet zo kritisch als voor drukwerk. Een tapijtprint-ondernemer vertelde dat hij 30 dpi al toereikend vindt voor laagpolige on demand tapijtprint. (36) Voor het prikkelen van de fantasie was het goed toeven in Heimtextil’s hal 4.2. Daar werden op de ongeveer 400 designstands van ontwerpers, kleine ondernemers, designcollectieven, enz., kleurrijk geprinte ontwerpen getoond. Veel jonge standbezoekers maakten overwegingen hoe ze die ontwerpen konden vertalen naar de eigen textiel-, behang- en tapijtproducties. (37) DecoTeam organiseerde continu ‘Digitale Deco-Shows’ op haar stand. Daarbij ontwierp het publiek op uitgeleende tablets en met ‘materialo.com’-software eigen interieurdecoratie. De deelnemers werden hiervoor deskundig bijgestaan door een moderator en de Duitse TV-vedette Enie van de Meiklokjes. De decoratieshows hadden veel succes bij een geestdriftig meewerkend publiek. (38) Drie ontwerpers hadden een duidelijke inbreng in de realisatie van het ‘Immersive Landscape’, een leuke tapijtcollage. In opdracht van ‘Mooi Carpets’, ‘Object Carpet’, Gerriets en AiT-Selma lieten zij hiermee de designmogelijkheden met tapijten zien. (39) Heimtextil’s themapark ‘The Future is Urban’ toonde de PostCouture-Collection van kleding en huishoudelijke goederen, vervaardigd uit gerecycled PET. Dat is omgevormd tot een zacht aanvoelende viltachtige stof. Die PostCouture-Collectie is ontworpen in samenwerking met vijf getalenteerde ontwerpers van de Antwerpse Academie: Sofie Nieuwborg, Emmanuel Ryngaert, Sofie Gaudaen, Kjell de Meersman en Marie-Sophie Beinke. De herkenbare assemblagetechniek via lasercut geeft een extra dimensie aan de collectie, zowel esthetisch als conceptueel. Alle items uit de Post-Couture Antwerp-Collection kunnen als digitale ontwerpbestanden worden gedownload, waarmee gebruikers naar een lokale ‘Makerspace’ (uitgerust met een lasersnijtafel zoals in de signbranche) gaan om hun eigen kleding of goederen te maken. (40) Datzelfde themapark had ook een paviljoen ‘Green Workspace’, erg voordehandliggend volgepropt met groene varenachtige planten, waartussen ook nog iemand met een laptop werkte. Verder nog een ‘Green Village Lecture Area’. Bij dit alles Heimtextil’s “Green Directory’. Het geeft aan hoe graag de Frankfurter beursorganisatie haar ‘groene kant’ wil laten zien. Zij het op cosmetische wijze. (41) Debbie McKeegan, oprichterster Digetex (www.digetex.co.uk) stelde dat het een opwindende tijd is voor design en de textielindustrie. Over toekomstige mogelijkheden zei ze: “De wereldwijde textielproductie zal de komende vijf jaar worden getransformeerd. Aangezien bedrijven proberen de distributiekosten te verlagen en de time2market korter moet, zal ‘local sourcing’ de roep naar een andere manier van produceren doen toenemen. Fast Fashion vereist een andere aanpak. Er zal een grotere behoefte aan attractieve ontwerpen ontstaan.”

Markten

(42) Tijdens de drukte van Heimtextil op de beursvloer, werd WTin’s ‘European Digital Textile Conference’ onder leiding van (43)Tansy Fall, WTiN’s editor Industry Digitalisation, georganiseerd. (44) WTiN’s analyst digital innovation, Mutlu Chaouch Orozco, zette relevante ontwikkelingen in de wereldmarkt voor digitaal geprint textiel in de kijker. De belangrijkste vaststellingen zijn:

Digitaal printen vertegenwoordigt volgens WTiN nog maar 4,6 % van de totale textieldrukmarkt. Dat percentage stijgt maar langzaam via ‘nieuwe business’ en een stijgende output wanneer bestaande machines worden vervangen.

Die vervangingsmarkt wordt volgens Orozco vooral bediend door de breedformaat printerfabrikanten Efi-Reggiani, Durst, Konica Minolta, MS en SPGPrints.

Het ‘new business’ textielprintsegment wordt bediend door DGI, Epson, Kornit, Mimaki en Mutoh. Orozco noemde specifiek Aleph-LaForte (een conferentiesponsor) en ook enkele bekende Aziaten.

Voor beide segmenten werden fabrikanten als ATP Color, d.gen, en Roland DG niet vermeld,.… (nvdr)

Momenteel bedienen 75 printerfabrikanten de digitale printermarkt en er zijn nog een paar grote leveranciers ‘onderweg’.

De huidige printermarktaandelen zijn volgens Orozco: Durst 4 %, Konica Minolta (Nassenger) 4 %, Efi-Reggiani 13 %, Mimaki 3 %, Atexco 12 %, Zimmer 3 %, Robustelli 5 %, MS 20 % en overigen 36 %.

Tot de eerste helft van 2017 werd wereldwijd op meer dan 37.486 printers textiel digitaal beprint, samen goed voor 1,57 miljard m2 digitaal beprint textiel. 2016 vertoonde een stijging van 29 % ten opzichte van 2015. Prognose voor 2020: 47.000 digitale textielprinters die circa 2,5 miljard m2 textiel digitaal zullen beprinten.

Wereldwijd verloopt ongeveer 60 % van alle textielprint volgens het sublimatietransfer- en 40 % volgens het directe fixatieproces, behoudens Zuid-Amerika. Daar ligt de verhouding andersom.

De totale textielprintproductie gebeurt voor 37 % in Azië (China en India), 38,5 % in Europa (incl. Turkije en heel Rusland), 9,6 % in Noord-Amerika, 5,0 % in Zuid-Amerika, 3,5 % in Afrika, 4,4 % in Arabië en Iran en 2 % in Australazië. 50 % van alle printtextiel komt uit de top-5 regio’s: China, India, Italië, Turkije en VS.

(45) Tijdens de Q&A-ronde op de conferentie, zei Prof. Dr. em. Marc Van Parys dat in België de textiel(wetenschap) niet meer zo sexy is als weleer.

Jan Vroegop