Gepersonaliseerde stoffen 2.0 voor unieke kledingstukken

08 maart 2018

Het online platform Happy Sunday speelt in op de trend ‘huisgemaakt’ en biedt daarbij stoffen aan die u zelf online kunt personaliseren en waar u dan later, bij u thuis, uw eigen kleren mee kunt maken.

  • Van links naar rechts: Uyen Nguyen en Kevin Blanco Valle, oprichters, Ilva Godroli, marketing, en Laurie Bonnefoy, kwaliteitsbewaking.

Het begrip ‘do it yourself ‘ is sinds enkele jaren in trek en dat heeft Happy Sunday, een Luikse startup, goed gezien. Het concept is eenvoudig: unieke kledingstukken creëren met stoffen die via een online platform een gepersonaliseerde print krijgen. Het volstaat om het motief te uploaden, de lengte van de gewenste stof te kiezen, en aan te geven waar en hoe groot het motief op de stof gedrukt moet worden. Happy Sunday neemt de zaken vervolgens in handen en zet zijn digitale printer aan het werk. De startup heeft die printer verworven als finalist van de ‘e-Start & Go’ van 2015. Bij die wedstrijd trok het project de aandacht van VentureLab (een netwerk om ondernemers in Luik te steunen) wat de startup de kans gaf om middelen te verzamelen. Het bedrijfje krijgt ook steun van Digital Wallonia. Na twee jaar waarin de twee oprichters, Kevin Blanco Valle en Uyen Nguyen, hun ideeën verder uitwerkten, gingen ze in september 2017 met hun startup van start

“Een van de waarden waar we voor staan, is dat de consument weer meester wordt over zijn kledij en om dat mogelijk te maken, bieden we alternatieven voor de massaconsumptie aan,” vertelt medeoprichtster Uyen Nguyen. De stoffen zijn van hoge kwaliteit en worden uit Groot-Brittannië ingevoerd. De creaties zijn dus 100 % Europees. Maar dat heeft een prijs: de stof kost 22,90 € per meter (1,50 x 1 m), personalisatie inbegrepen. “We zijn niet op zoek naar de laagste prijs. Je eigen kleding maken is duur, maar het gaat om een korte, lokale keten. Ethisch gezien is dat beter,” voegt Uyen Nguyen er nog aan toe.

Hoewel Happy Sunday nog maar net uit de startblokken is, oogt het begin veelbelovend: “Onze startup gaat geleidelijk van start, maar je ziet wel dat de mensen belangstelling hebben voor dit project.” In eerste instantie mikt de startup op naailiefhebbers, op ambachtelijke kleermakers die kleine hoeveelheden gepersonaliseerde stoffen nodig hebben, maar ook op modestudenten. Op termijn willen Kevin Blanco Valle en Uyen Nguyen ook het grote publiek bereiken, u en ik dus.

Volgens Happy Sunday leeft er sinds enkele jaren weer een vernieuwde belangstelling voor het naaiwerk: “Het aantal ateliers, naaicursussen en online lessen blijft maar aangroeien”. Naaien, wat gedurende jaren in de ogen van sommigen een oudmodische hobby was, is dus weer helemaal in. De oprichters van Happy Sunday: “Zoals het ambacht weer hip geworden is dankzij de 3D-druk of de lasergravure, willen wij het naaiwerk moderniseren door stoffen digitaal te bedrukken. We willen ook de beperkingen elimineren die vroeger aan de creativiteit gesteld werden, door het accent te leggen op de authenticiteit van ieders creaties.”

Happy Sunday gebruikt de nieuwste digitale technieken om stoffen te bedrukken en het voor couturiers en iedereen via een online platform toegankelijk te maken. Alle bestellingen worden volledig ter plaatse, in Luik, vervaardigd. Daarvoor beschikt Happy Sunday over twee machines: een inkjetprinter voor stoffen die met pigmentinkten werkt, en een machine om de inkt te drogen en te laten hechten.

Het Luikse platform biedt verschillende types van stof in bamboe en katoen aan (popeline of serge). Tegen eind januari 2018 zal het aanbod uitgebreid zijn met satijn- en crêpezijde.

Om je gepersonaliseerde stof te creëren, hoef je alleen maar je motief (in PNG, JPEG of GIF – max. 10 Mb) naar www.happysunday.co te sturen. PDF- en vectorbestanden kunnen ook wanneer ze via een gepersonaliseerde service passeren. Er zijn overigens al bijna 80 verschillende motieven beschikbaar op de website, waarvan sommige alleen voor particuliere doeleinden gebruikt mogen worden.

Aurela Ricciardi