RAI ontvangt nieuw evenement

08 maart 2018

  • Marcus Timson en Frazer Chesterman.

Wat is ‘Pure Digital’?

Het is het digitale-printevent voor de creatieve sector. De bedoeling is om leiders uit de creatieve sector de weg te tonen naar innovatieve digitale printtoepassingen en de ondersteunende technologie. De digitale druk kan immers in allerlei domeinen toegepast en geïntegreerd worden – thuis, in de verkoop, op het werk en in de vrije tijd. Daarin kunnen we slagen door de schijnwerpers te richten op het verbluffende potentieel en de kracht van de gesynchroniseerde digitale output en op de onvermijdelijke verschuiving naar ‘digital print 4.0’.

Wat is ‘digital print 4.0’?

De digitale technologie verbindt mensen en processen die vroeger los van elkaar stonden. Nu zien we een toekomst waarin ontwerpen en strategische marketingcampagnes volledig geïntegreerd zijn om zo goed mogelijk op de veranderende omstandigheden en op nieuwe kansen in te spelen. De digitale druk kan daarbij aan de vraag naar een flexibele, snelle en efficiënte drukproductie tegemoet komen.

We zien een toekomst waarin digitale drukkerijen aanvaard worden als kernspelers van de creatieve gemeenschap. Waarin verleners van printdiensten van onmisbare waarde zijn voor andere spelers in het creatieve proces. We zijn van mening dat om succes te boeken, zowel de creatieve aanpak als de printproductie op elkaar afgestemd moeten worden om meerwaarde te creëren, om doeltreffend op gebeurtenissen te reageren en om verbluffende resultaten voor de klanten te produceren. In de wedren naar dat soort van innovatieve productie moet je eerst, snel en onbeschroomd zijn.

Waarom met ‘Pure Digital’ van start gaan?

Om een unieke oplossing voor een probleem te bieden. De digitale druk vertegenwoordigt altijd nog maar een klein percentage van de volledige printproductie. Om dat te veranderen, moeten we er volgens ons voor zorgen dat de creatieve sector inspiratie in de digitale druk vindt en moeten we de vraag naar drukwerk stimuleren. Ook al omdat creatief digitaal drukwerk de klant een meerwaarde biedt en het voor het printbedrijf een grotere winst oplevert.

Tijdens de onderzoeksfase voor dit event echter gaven de OEM’s zonder enige uitzondering als feedback dat de kracht en het potentieel van de digitale druk onderbenut blijven in de digitale printproductie van vandaag. Bovendien vertegenwoordigt de digitale druk op haar beurt slechts een relatief klein stukje van de globale druktaart.

Volgens IT Strategies “zijn digitaal gedrukte eindproducten op de internationale commerciële en industriële markten, de kantoormarkt buiten beschouwing gelaten, goed voor gebruikersuitgaven van meer dan 57 miljard dollar. Dat is ongeveer 9 % van de vergelijkbare analoge uitgaven. Wat de fysieke output betreft, vertegenwoordigt de digitale druk ongeveer 1,3 % van alle analoge druk – of 668 miljard A4-pagina’s tegenover ongeveer 51.000 miljard analoog gedrukte A4-pagina’s.”

Als mensen hogerop in de aanvoerlijnen, dichter bij de consument, (namelijk ontwerpers, creatief directeurs, marketingdirecteurs van merken en bureaus) alle mogelijkheden en de waarde van de digitale druk zouden kennen, dan zijn we overtuigd dat de toestand zoals we die net geschetst hebben, zal veranderen en dat de vraag naar digitale druk zal toenemen.

Wie komt er naar ‘Pure Digital’?

Creatief directeurs, ontwerpers, interieurontwerpers, merkbeheerders, marketingdirecteurs, architecten, verpakkingsontwerpers, pop-upshops, winkelinrichters, evenementenbureaus, ambachtsmensen, leveranciers van marketing- en printdiensten.

Ik dacht dat dit een event voor de creatieve sector was. Waarom zouden drukkers komen?

Drukkers die zichzelf als een deel van de creatieve sector zien, zullen ‘Pure Digital’ bezoeken. Dat hangt niet af van de omvang van hun bedrijf, maar veeleer van hun visie en overtuiging dat er meer toekomst zit in de creatie van producten die klanten een nieuwe waarde kunnen bieden en tegelijk hogere winsten opleveren.

Hoe lokt u de bezoekers naar de beurs?

Mensen komen naar events om inspiratie op te doen, om te leren, om problemen op te lossen en om contacten met collega’s te leggen. De ervaring die we bezoekers aan ‘Pure Digital’ bieden, stelt hen in staat om de allernieuwste creatieve toepassingen voor digitale druk te zien, te horen en te voelen en om te ervaren hoe snel, flexibel en fantastisch digitale druk vandaag in feite is.

De beurs is echter ontworpen door en voor de creatieve sector. Dit is geen conventionele grafische beurs. Zo is er een design- en printstudio waar je ontwerpers live aan het werk kunt zien, komen topdesigners spreken en zijn er tal van mogelijkheden om te netwerken. Op de beurs zullen ook leidende printermerken en -leveranciers aanwezig zijn: de top uit de sector die de volgende generatie van ontwerpers, creatieve directeurs en marketingmensen warm wil maken voor het potentieel van de digitale druk.

Wie stelt wat tentoon?

Producenten van printtechnologie, machines, inkten, software, materialen en verbruiksgoederen nemen als exposanten deel, net als bepaalde OEM’s. Ze zullen toepassingen tonen en sommigen zullen klanten op hun stand hebben om creatieve mensen aan te spreken over de inspirerende printmogelijkheden die vandaag bestaan.

Hoe halen bezoekers het meest uit dit event?

We zijn van mening dat samenwerking erg belangrijk is. Er is een leidende groep leveranciers van printdiensten die ongeveer 3 % van de markt vertegenwoordigen en die de creatieve kracht van print weten te verkopen. De anderen gaan om met drukwerk alsof dat een verbruiksgoed is waar alleen de prijs van tel is. Dat remt de groei van de digitale druk omdat de kennis van het potentieel dat de digitale druk inhoudt, zo tot een klein gedeelte van de markt beperkt blijft.

Kunt u iets meer zeggen over de ervaring die u op het event in het leven wilt roepen?

We zijn van mening dat de bezoeker bereid moet zijn om een tocht te ondernemen. En om dat voor elkaar te krijgen, moeten wij en de exposanten een ervaring in het leven roepen die de bezoekers bijblijft en hen inspireert. Daarom trekken we vooraanstaande grafici aan als sprekers en stellen we ontwerpers in de ontwerpstudio een platform ter beschikking waar ze hun talent kunnen bewijzen door met behulp van digitale druk toepassingen voor verschillende omgevingen tot leven te brengen (thuis, werk, verkoop en vrije tijd). Van verpakkingen over interieurdesign tot het printen van documenten – dit wordt een demonstratie van wat de creatieve sector de voorbije jaren links heeft laten liggen omdat ze haar aandacht door de digitale marketing liet opeisen.

Waarom koos u Amsterdam om met dit event van start te gaan?

Amsterdam is de gedroomde locatie voor een event zoals ‘Pure Digital’. De stad bruist van creativiteit en speelt een leidersrol in sectoren zoals mode, interieurdesign en architectuur. Het is ook een belangrijk mediacentrum. Volgens de site ‘iamsterdam’ telt de stad meer dan 16.000 mensen die in de creatieve sector werken, voor Nederlandse en buitenlandse bedrijven. Dat maakt de aantrekkingskracht van de stad duidelijk en dat is geen toeval. De creatieve sector in Amsterdam heeft een lange geschiedenis en samen met Londen, Parijs en New York neemt Amsterdam een vooraanstaande positie op dat domein in. Voor een organisator van een beurs die de schijnwerpers wil richten op de creativiteit van de digitale druk, is dat uiteraard van erg grote waarde.

Amsterdam is ook de grootste Engelstalige stad van Europa, buiten het VK, wat het internationale profiel van de stad als een locatie voor een creatief event nog sterker maakt.

Ten slotte, en dat is een pragmatische overweging, is er in Nederland in 2018 geen event waar de digitale druk centraal staat. Dat gaf ons de gelegenheid en de ruimte om dit nieuwe event te lanceren.

‘Pure Digital’ loopt samen met ‘Building Holland’. Welke meerwaarde biedt dat?

‘Building Holland’ is de belangrijkste beurs in de Benelux voor de bouwsector (zowel exterieur als interieur). Dat creatieve evenement wordt bezocht door meer dan 12.000 mensen, waaronder architecten en interieurontwerpers. ‘Pure Digital’ bevindt zich op dezelfde site zodat het voor beide evenementen eenvoudig is om bezoekers van de andere beurs aan te trekken en die en de exposanten een meerwaarde te bieden.

Verwacht u dat dit event er alleen voor Nederland is?

Nee, dit is een Europees evenement. Maar we hebben Amsterdam gekozen om zijn unieke creatieve profiel en omdat de stad het op een na belangrijkste knooppunt voor personenvervoer van Europa is. De stad is gemakkelijk bereikbaar, zeker voor wie in Noord-Europa woont of werkt.

Welk soort van drukwerk verwacht u dat er op ‘Pure Digital’ getoond wordt?

De focus ligt op de digitale druk en dat bij alle toepassingen – grootformaatdruk, documenten, decorprints, verpakkingsdruk – waar de creatieve sector mee kennis moet maken. De aandacht gaat daarbij vooral naar creativiteit en toepassingen, naar mogelijkheden om te personaliseren, naar de wijze waarop de digitale druk ontwerpers de vrijheid geeft om met nieuwe, innovatieve designs te experimenteren, en naar de snelheid waarmee de digitale druk een eindproduct levert. En we zijn ervan overtuigd dat dit de aspecten zijn waar de creatieve sector meer over wil weten.

Hoe verkoopt u dit event?

We maken gebruik van alle beschikbare platforms om een nieuwe gemeenschap aan te spreken: inzichten van vooraanstaande denkers, blogs, onderzoeksrapporten, webinars en mini-events. We stellen verscheidene ontwikkelingsgroepen samen met belangrijke figuren uit de creatieve keten in Amsterdam om de juiste ervaring te creëren, maar ook om onze missie bij andere mensen uit de creatieve sector en met een hart voor print bekend te maken.

We hebben ervaring met het lanceren van beurzen waarin nieuwe markten aan bod komen en daarom zijn we ervan overtuigd dat we nieuwe waarde voor onze klanten zullen creëren en dat we het profiel van de digitale druk zullen versterken.

Pure Digital: van 17 tot 19 april in de RAI in Amsterdam

Interview met medeoprichters Frazer Chesterman en Marcus Timson