Kuifje reist met de bus

08 maart 2018

Het vervoersbedrijf Keolis heeft zich een nieuwe grafische identiteit aangemeten. Een stap die luister bijgezet werd door een partnership met het Musée Hergé. 20 voertuigen met de afbeelding van Kuifje en zijn vrienden rijden tijdelijk rond in België om de zichtbaarheid van de twee partners te vergroten.

Met 2.600 autocars en bussen op Belgisch grondgebied is het Frans-Canadese Keolis het grootste bedrijf voor personenvervoer over de weg in België. Busverhuur, taxidienst, openbaar vervoer, schoolbussen, busreizen in België en het buitenland … het aanbod diensten dat Keolis aanbiedt, oogt indrukwekkend.

Nadat Keolis Belgium zijn nieuwe visuele identiteit onthuld had, sloot het een partnership met het Musée Hergé om de zichtbaarheid van zowel het busbedrijf als het museum te vergroten. Daarvoor werden 20 voertuigen versierd met de beeltenis van personages die Hergé bedacht had – op elke flank een beeld uit de verhalen van Kuifje en op de achterzijde een artistiek portret van Hergé die de weggebruikers uitnodigde om het museum in Louvain-la-Neuve te bezoeken. De bussen in kwestie waren al de hele maand januari op onze wegen te zien. Het ging meer bepaald om bussen voor schoolvervoer die via dochterondernemingen van Keolis Belgium in Vlaanderen, Brussel en Wallonië ingezet werden. Ze waren versierd met Kuifje (in verschillende outfits), Kapitein Haddock, Bobby, professor Zonnebloem, en Jansen en Jansen.

Op weg met Kuifje

Publi Dema, het bedrijf uit Deinze dat gewoonlijk ook de belettering op de bussen van Keolis verzorgt, stond in voor de bekleding van de bussen. Voor die operatie had Publi Dema veertig enorme zelfklevers met portretten van personages van Hergé vervaardigd. Het zelfklevend vinyl waarop de personages met een HP Latex 360 printer gedrukt waren, werd vervolgens voorzien van een transparante, glanzende film om het drukwerk tegen de UV-stralen te beschermen. Met een snijplotter werden de personages ten slotte uitgesneden.

Omdat de eigenaars van de rechten op het werk van Hergé strikte voorschriften voor eventuele reproducties hanteren, kwam het grafische concept van de grafische studio van Moulinsart S.A. Om een optimale leesbaarheid te garanderen, kozen Keolis Belgium en het Musée Hergé voor zo groot mogelijke beelden en beslisten ze om elk van de twintig bussen met één personage te associëren. De personages werden gekozen uit de 24 albums van Kuifje – de enige beperking was dat de figuren in volle actie moesten zijn en dat uit de tekening dynamiek moest spreken. Op basis van die richtlijnen selecteerde Barbara Duriau, een graficus van de studio Moulinsart, personages uit het werk van Hergé en werkte ze de achtergrond zoals die in de strips getekend was, weg. Een werkje dat moest gebeuren met respect voor de stijl van Hergé, de bekende klare lijn. Dat de personages uitvergroot werden om ze op de bus aan te brengen, mocht die stijl niet aantasten. Tijdens een volgende stap, werden de personages digitaal ingekleurd, waarbij ook de vergroting de originele kleuren zo getrouw mogelijk moest weergeven. De positie van het personage op de bus werd gekozen volgens de beweging die het personage maakt. Daarbij werd erop gelet om het logo van Keolis niet af te dekken en in de juiste kleur weer te geven.

De komst van de 20 Keolis/Kuifje-voertuigen in België was meteen een aanleiding voor de onderneming om een selfiewedstrijd op de sociale media te organiseren. Het publiek werd uitgenodigd om zich met de versierde bussen op de foto te zetten – iets wat tot 15 februari kon.

Nieuw logo

Het nieuwe logo dat Keolis ingevoerd heeft, is een ontwerp van het Franse agentschap Saguez & Partners. Volgens het vervoersbedrijf stemden het oude logo en het bijhorende lettertype, die uit 2001 dateerden, niet meer overeen met de nieuwe, internationale ambities van het bedrijf. Het mannetje dat in de letter ‘i’ van het oude logo te zien was, oogde inderdaad wat kinderlijk en deed geen eer aan het beeld van de marktleider die Keolis wil zijn.

Over het nieuwe logo: “Met een ronde typografie, waarbij de letters toch scherpe uiteinden vertonen, drukt het logo de waarden – luisterbereidheid en partnerships met lokale gemeenschappen – en het dynamisme van het bedrijf uit. Daarbij worden twee kleuren gebruikt: laguneblauw dat voor innovatie staat en taupe voor de lokale verankering.”

Aurela Ricciardi