Een innoverende scenografie rond Magritte in het Atomium

08 maart 2018

50 jaar na de dood van René Magritte herdenkt Atomium Expo de kunstenaar met een 3D-tentoonstelling. In dit eerbetoon aan de Belgische surrealistische schilder krijg je geen originele werken te zien, maar loop je wel langs en door gigantische reproducties en gedrukte decors.

  • ‘La clairvoyance’ (De helderziendheid) van René Magritte in een 3D-reproductie.

  • De deur uit ‘La réponse imprévue’ (Het onverwachte antwoord), in 3D gereproduceerd voor de tentoonstelling ter ere van René Magritte.

  • De reusachtige, gedrukte reproducties van de werken van Magritte zijn vervaardigd door Impact Visual Communication Bvba uit Westmalle.

  • De beroemde appels van Magritte fungeren als stoelen in het filmzaaltje.

Een bericht voor de liefhebbers: het Brusselse Atomium organiseert een speelse tentoonstelling ‘Atomium meets Surrealism’ naar aanleiding van de 50e sterfdag van René Magritte. Die kleine tentoonstelling loopt in een van de negen bollen van het Atomium waar ze 400 m2 en 2 niveaus inpalmt. De tentoonstelling mikt met haar speelse en opvoedende karakter in de eerste plaats op jongeren en scholen, maar toont tegelijk ook meer dan genoeg materiaal dat digitale en grootformaatprintbedrijven kan inspireren. In het Atomium hangen immers geen originele werken, maar tref je wel gigantische reproducties, 3D-decors en didactische panelen aan. De theatrale scenografie van WPG Uitgevers België en Arrano, de producenten van de tentoonstelling, houdt bovendien rekening met de architectuur van het Atomium. Arrano staat meer bepaald bekend om de grootschalige spektakels en evenementen die het organiseert, zoals Cavalia, FC De Kampioenen, enz.

Negen belangrijke werken van de schilder werden niet alleen gereproduceerd, maar ook tot decor omgevormd. Daaronder ‘Les amants’ (De geliefden), ‘Le fils de l’homme’ (De mensenzoon), ‘Le double secret’ (Het dubbel geheim), ‘L’empire des lumières’ (Het rijk der lichten), ‘La clairvoyance’ (De helderziendheid). Op het eerste niveau dompelen uitvergrote 3D-reproducties van de schilderijen de bezoeker meteen onder in het universum van Magritte. Een aan elk werk aangepaste verlichting en een geluidsband maken de theatrale scenografie volledig. De tentoonstelling loopt voort op het tweede niveau waar je opmerkelijke citaten van Magritte over zijn kunst en over het surrealisme in het algemeen kunt lezen, en waar je films en documentaires kunt bekijken. Sommige composities en mise-en-scènes geven de bezoeker de kans om op uiteenlopende manieren een interactie met het werk aan te gaan: door het materiaal aan te raken, door selfies te maken of nog door op reusachtige appels te gaan zitten en een film te bekijken. Verscheidene kenmerkende elementen uit de werken van Magritte hebben een tastbare vorm gekregen, zoals wolken, opgehangen vogels, deuren of nog reusachtige kaders.

XL-druk

De extragrote, geprinte reproducties werden vervaardigd door Impact Visual Communication Bvba, een bedrijf dat op het internet ook bekend is onder de naam go4impact.be. De onderneming uit Westmalle is gespecialiseerd in de productie en installatie van XL-drukwerk voor uiteenlopende klantengroepen – musea, kunstenaars, reclamebureaus, enz. Impact Visual Communication maakt gebruik van inkjet- en sublimatiesystemen waarmee het een ruime waaier materialen tot vijf meter breed kan bedrukken. Voor de tentoonstelling over Magritte in het Atomium werden verschillende drukdragers gebruikt: van sandwichpanelen voor de kleinere reproducties tot doek en zelfklevers voor het werk in XL-formaat.

Zeven schilderijen werden op reusachtige doeken die grote stukken van de muren bedekken, of op zelfklevende films gereproduceerd. Daardoor konden de kleinste details uit de werken van Magritte naar voren gehaald worden. Om die gigantische reproducties te vervaardigen, zette het digitale printbedrijf een UV-printer Durst Rho 500 (van rol tot rol) in waarmee de polyesterdoeken werden bedrukt. Zulke doeken met een bekleding in PVC zorgen voor een matte weergave van het beeld en worden vooral gebruikt voor grootformaattoepassingen zoals toneeldecors, stands en dergelijke. De scenografen lieten ook reproducties op zelfklevende film vervaardigen, die ze op de vloer en op verticale structuren aanbrachten. Voor die toepassing viel de keuze op verschillende zelfklevende vinyls met een sterke hechting op vloeren en panelen. De vinyls werden met ecosolvents op een printsysteem van Mimaki bedrukt en kregen vervolgens een matte beschermlaag. Volgens Joachim Van Dyck van Impact Visual Communication was dat een delicate opdracht die meerdere tests vergde om de kleuren van de verschillende substraten op elkaar af te stemmen.

De tentoonstelling ‘Atomium meets Surrealism’ loopt tot 10 september 2018, van maandag tot zondag, van 10 tot 18 uur.

Aurelia Ricciardi