Waar of niet waar?

03 mei 2018

Alain Vermeire

Aan experten annex energieke sprekers, de zogenaamde motivational speakers, is er geen gebrek. Je hoeft er niet zoveel voor te kunnen, of net wel: je moet de gave van het woord en de lichaamstaal beheersen. Dat is voor de meeste gewone stervelingen een moeilijk te nemen horde. Maar als je de gave van het woord onder de knie hebt, mag je rustig uit de nek staan kletsen. Je mag een loopje nemen met de waarheid. Er is toch niemand die achteraf de feiten controleert. Een inspirerende speech is amusement voor het publiek en een bron van inkomsten voor de spreker. Elke goed gebekte acteur, volksjongen, marktkramer, enz. komt voor de rol van motivational speaker in aanmerking. De sector doet er niet toe. Het gaat namelijk over het afsteken van een overtuigend verhaal.

Richard Askam is een professionele spreker waarnaar we met aandacht luisterden op de recente beurs Pure Digital in Amsterdam. Hij dreef op milde wijze de spot met zijn talent als redenaar maar had wel een punt: het gaat om het vertellen van een goed verhaal. Askam zei dat hij het grootste gedeelte van zijn professioneel leven in de wijnbusiness bedrijvig was geweest. “Ik werd ingehuurd om de wijnconsumptie de hoogte in te praten, kennis over wijn te delen en verspreiden. De mensen zagen mij als een expert. Het gaat in de wijnbusiness om het vertellen van verhalen want het product is strikt genomen niets meer dan alcohol in een vloeistof. Ik vertelde over de unieke combinatie van ondergrond en wijnrank, over de wijnboer die gezeten op zijn ezel bij valavond op de wandelweg langsheen de zuidflank zijn wijngaard overschouwt. Het ging om het vinden van toegevoegde waarde waardoor wijn werd ervaren als meer dan een basisproduct. En met print is het net hetzelfde als met wijn,” klonk het uit de mond van Askam die mee de bekende Coca-Cola campagne met de gepersonaliseerde blikjes coördineerde. “De CocaCola campagne ging niet over print, maar wat print bij een consument teweegbrengt. En het bleek voor de frisdrankenfabrikant een ongelooflijk schot in de roos.”

“Verspreid het evangelie van het digitaal printen. Dicht de kloof tussen productie en design. Je komt nu over klanten en potentiële klanten meer te weten als in de periode van voor het internet. De mogelijkheden zijn immens. Het avontuur is net gestart,” declameerde Askam.

We denken dat het waar is – dat over het avontuur en potentieel. Maar … vergeet dus vooral ook niet verhalen te bedenken om jouw producten aan de man te brengen en op te vallen in de menigte.