Lokale reclame op de fiets

03 mei 2018

Wanneer de reclamefietsen van Velocom door de straten kruisen, wekken ze telkens weer de aandacht van de voorbijgangers. De mobiele en lokale reclame heeft de fiets ontdekt voor een ludieke en milieuvriendelijke aanpak.

  • In Brussel neemt de reclame de fiets.

  • Charles Druet en Aurel Zola, zaakvoerders van Velocom.

Misschien hebt u ze in Brussel al zien rijden? Groene fietsen die reclamepanelen van 4 m2 of een etalage in plexiglas voorttrekken. De fietsers die deze mobiele reclame in de straten van de hoofdstad op sleeptouw nemen, kunnen op plaatsen komen die verboden zijn voor auto’s waardoor ze nieuwe doelgroepen bereiken. De zaakvoerders van Velocom onderstrepen dat ze met hun fietsen meer dan 50.000 mensen per dag bereiken. En volgens Velocom lijkt dat te lonen: “De handelaars stellen tijdens de duur van de mobiele campagne vast dat ze meer omzet draaien.

Aurel Zola en Charles Druet zijn twee Brusselse jeugdvrienden die er wel iets in zagen om lokale handelszaken, zelfstandigen en evenementen in de kijker te plaatsen. Aurel Zola herinnert zich echter “dat er op de flyers in brievenbussen en de gemeenteblaadjes na, geen aangepast reclameaanbod was”. De twee vrienden komen dan op het idee om een dienst met reclamefietsen aan te bieden. De opening van een nieuw verkooppunt, speciale aanbiedingen en promoties, de lancering van een nieuw product, of een wedstrijd - voor elke behoefte op reclamegebied wil Velocom een oplossing aandragen.

Met de steun van Village Partenaires (crowdfunding en coaching bij de oprichting van een bedrijf) gaan ze in januari 2017 van start. Vier maanden later is de onderneming echt actief en worden er studenten aangeworven. Tweedehands fietsen worden met gerecycled materiaal gerepareerd, terwijl een ambachtsman de aanhangpanelen bouwt. Om de zeilen te drukken, doet Velocom een beroep op het Brusselse PrintLab (voordien Mind Concept). Het grafische concept wordt echter binnenshuis uitgevoerd.

De zes fietsen en hun aanhangwagens (in de herfst wordt dat aantal verdubbeld) hebben als uitvalsbasis een atelier in Elsene. Ze kunnen echter in heel België ingezet worden. Velocom heeft bijvoorbeeld al opdrachten voor ritten in Gent (voor het Jazz Gent Festival), Namen en Antwerpen in het orderboekje staan. Het bedrijf dat nu negen voltijdse medewerkers telt, bekommert zich om de communicatiecampagnes en de affichage. “Maar onze bikers doen meer dan alleen maar rondrijden; ze zijn drietalig en treden ook op als ambassadeurs op het niveau van de communicatie,” preciseert Aurel Zola. De startup stelt ook vooraf uitgestippelde parcours voor volgens de doelgroepen die de klant wil bereiken. De trajecten en de uren werden uitgewerkt op basis van de analyses van Atrium over de bezoekersfrequenties van de Brusselse wijken. Die nieuwe vorm van groene en mobiele reclame biedt een alternatief dat helemaal met de tijdsgeest mee is. “Sinds enkele jaren keren heel wat mensen terug naar een milieuvriendelijkere en ambachtelijke aanpak,” legt Charles Duret uit. “We stellen nu een zekere nostalgie naar de vintage vast, zoals de fiets. Daarnaast willen we ook bijdragen tot een betere mobiliteit in de grote steden.” De prijs voor een mobiele affichecampagne van drie dagen (4 uur/dag) bedraagt 600 euro per fiets. De klant kan kiezen tussen 4 of 6 fietsuren per dag. De prijs voor een mobiele etalage ligt iets hoger. Voor het ogenblik heeft het bedrijf tijdens zijn eerste jaar acht mobiele affichecampagnes gerealiseerd. En in de loop van de volgende maanden staan er nog eens tien geprogrammeerd. Onder andere het festival Couleur Café, het Brussels Major Event en het ING Art Center hebben al reclamecampagnes door Velocom laten rondrijden.

Dit artikel verscheen eerder in Trends Tendances