Pure Digital, evenement voor de creatieve industrie

03 mei 2018

Pure Digital werd aangekondigd als het digitale printevent voor de creatieve sector. De bedoeling: de creatieve industrie de weg tonen naar innovatieve digitale printtoepassingen en de ondersteunende technologie. De digitale druk kan immers in allerlei domeinen toegepast en geïntegreerd worden - thuis, in de verkoop, op het werk en in de vrije tijd. Pure Digital werd voor de eerste keer van 17 tot 19 april in Amsterdam georganiseerd. We bezochten de beurs en noteerden alvast dit.

  • Op de stand van Antalis was er veel aandacht voor het Europese productassortiment van flexibele media voor grootformaat, dat onder de merknaam Coala in de markt wordt gezet: papier, zelfklevende producten, magnetische media, bannermateriaal, textiel, behang, enz.

  • Durst stelde werk tentoon van partners zoals het Duitse MB Digitalprint. Dat bedrijf toonde beprinte houten panelen naast beprinte aluminium composietmaterialen voor badkamertoepassingen. MB Digitalprint is een industrieel printbedrijf dat werkt met UV-machines van Durst. Bezoekers konden mooie en lijvige catalogi van het printproductiebedrijf meenemen. Daarin veel foto’s met tekst en uitleg over alle mogelijke applicaties. MB Digitalprint is gegroeid uit een schrijnwerkersbedrijf. Het digitale printbedrijf biedt projectbegeleiding aan zijn klanten aan. De volledige onderneming telt meer dan 500 werknemers. Voor een belangrijke hamburgerketen richt de firma tot 4 restaurants per dag in.

  • Sihl startte 10 jaar geleden met behangpapier. Om de afstand tussen designers, architecten, interieurarchitecten en projectplanners te verkleinen, werd bij wijze van test in Zwitserland een departement voor adviesverlening en projectbegeleiding opgericht: Sihl Easy2Wall. Producten die op de stand onder de aandacht werden gebracht, waren ondermeer behangpapiersoorten uit de Glass Textile familie. Die kunnen met dye sublimation inkten worden bedrukt en gereinigd worden met alcoholhoudende detergenten en met desinfecterende producten. Geschikt om gebruikt te worden in ziekenhuizen, kindercrèches, publieke ruimten, enz. Een ander product was het zelfklevende en herpositioneerbare polyestertextiel Wallgrafx Prime 240FR Satin. Dat product heeft een zwarte rugzijde waardoor contrastrijke ondergronden goed worden afgedekt.

  • Op de stand van de Filmolux Group is ons ondermeer het akoestisch textiel van fabrikant Pongs opgevallen. Akoestisch textiel combineert functionele en esthetische eigenschappen (het materiaal kan worden beprint). Het zorgt ervoor dat het geluid wordt geabsorbeerd en gereduceerd. Filmolux kon een mooi voorbeeld tonen van een toepassing in een fitness-club. Nog op de stand van Filmolux, Tecosmart. Dat is een niet beprintbare meubeldecoratiefolie die is samengesteld uit een zelfklevend papier met krasvaste coatinglaag. Filmolux voert momenteel 10 van de 40 beschikbare standaarddecoraties.

  • Frank Seemann maakt promotie voor JuicyWalls van behangpapierfabrikant Erfurt. Met de JuicyWalls software kan digitaal beprint behang online worden ontworpen en besteld. Digitaal beprint behang maakt nog maar een klein gedeelte uit van de totale productie van dit traditierijke Duitse familiebedrijf met meer dan 500 werknemers. Er wordt geprint op HP Latex en Xeikon. Via JuicyWalls.com kan naast digitaal behangpapier ook printwerk op hard plaatmateriaal en andere dragers worden besteld.

  • Mimaki heeft de gewoonte mooie toepassingen te tonen. Hier ondermeer objecten afkomstig van zijn kleuren 3D-printer. Maar er was meer zoals beprinte objecten, interieurdesign, enz.

  • Chester Frazerman, een van de organisatoren van de eerste Pure Digital.

  • Productiebedrijf Probo dat als onderaannemer werkt voor andere printbedrijven, richtte de exposantenbar in met materialen die in zijn ateliers werden beprint. Vloeren, wanden, decoratietextiel, alles digitaal bedrukt!

  • Industrial Inkjet Ltd (IIJ) is een Engelse technolgie-integrator, die met Konica Minolta inkjetkoppen een machine voor behangpapierdruk heeft gebouwd. De pers heeft een printbreedte van 562 mm. Het printsysteem zit in de bèta-fase en haalt afhankelijk van de uitvoering een snelheid van 30 of 40 m/min. De max. snelheid zal uiteindelijk 54 en 80 m/min. bedragen. Er wordt geprint met watergebaseerde latexinkten. IIJ maakt kleuren en zwart-wit printmodules voor heel veel verschillende toepassingen. Het heeft ongeveer 295 installaties in de markt.

  • Gastspreekster Renate Boere van Studio Renate Boere maakte een boek over het werk van kunstenares Christie van der Haak. Het oorspronkelijke zwart-wit werk werd digitaal ingekleurd. In de tekeningen van Christie van der Haak vervult het gestructureerde patroon altijd een belangrijke functie. Het werk in het boek was aanleiding voor een interieurdecoratie in ondermeer het Gemeentemuseum Den Haag en voor het bekleden van een gebouw in Miami. Of met andere woorden: de samenwerking tussen kunstenares Christie van der Haak, Renate Boere en printproductie, heeft onverwacht geleid tot unieke decoratieprojecten buiten het boek die internationaal werden opgemerkt en nog meer projecten opleverden. Een warm pleidooi voor samenwerking.

  • Richard Askam stelt Print Island voor met ondermeer Wide Press Beach, Litho Bay, Digital Cove, Labels Lagoon, Short Run Beach, enz. Iedereen op het eiland kent elkaar maar het is zo moeilijk een boot de bouwen om het eiland te verlaten. Motivational speaker Askam riep op om te starten met het bouwen van boten en naar andere landen (markten) te varen.

  • Pure Digital werd in dezelfde hal als bouwbeurs Building Holland georganiseerd. Het was een manier om digitale decoratieprint bij de bouwsector onder de aandacht te brengen.

  • Allerlei promotiematriaal voor het fictieve merk van schoonheidsproducten Elemental. Van flyer, object tot poster, alles geprint op de printsystemen van Canon.

  • Terry Raghunath - “Ik ben een Nederlander, klein van gestalte en heb een vreemde naam” - sprak over megatrends in interieur decoratie. Terry is de interieurevangelist van HP. “Dankzij TripAdvisor veranderen hotels nu om de 5 i.p.v. om de 7 jaar van interieurdecoratie. De trend is duidelijk: meer beleving. De markt is groot en divers: retail, restaurants, werkomgeving, ziekenhuizen, particulieren, enz. Op het scherm het Museum of Ice Cream in de VS, dat instagram-vriendelijk werd aangekleed.”

  • Juriaan van Beelen van Nettl riep op om wat te doen aan ‘zieke’ werkplekken. Print kan helpen om de prestaties en het welbevinden van mensen op de werkplek te verbeteren. Juriaan baseerde zijn pleidooi op wetenschappelijk onderzoek over de ideale werkomgeving. Netll is een franchising-formule voor webdesign, drukwerk en digitaal grootformaat. De van oorsprong Engelse keten, ging in de zomer van vorig jaar in Nederland van start. In Nederland zijn nu 26 partners. De eerste partner in België is D4D.be in Peer.

  • Aroja Xorfex is een bedrijf uit Tsjechië dat is gespecialiseerd in de bouw van industriële inkjetmachines. Het bedrijf maakt gebruikt van de inkjetkoppen van Konic Minolta en werkt met LED UV-inkt. Zo heeft het bij een houtverwerkingsbedrijf een machine geplaatst die houten panelen beprint tot een breedte van 1 m en een lengte van 8 m. Het is met de machine ook mogelijk om de randen van de vlakke panelen te beprinten. Op Pure Digital werden toepassingen van variabel printen met UV-inkt op cilindrische voorwerpen getoond. Ook daarvoor heeft het bedrijf printapparatuur ontwikkeld. V.l.n.r. op de foto: Jan Skopik en Tomas Wolf, de twee zakenpartners van het bedrijf.

  • Aroja Xorfex is een bedrijf uit Tsjechië dat is gespecialiseerd in de bouw van industriële inkjetmachines. Het bedrijf maakt gebruikt van de inkjetkoppen van Konic Minolta en werkt met LED UV-inkt. Zo heeft het bij een houtverwerkingsbedrijf een machine geplaatst die houten panelen beprint tot een breedte van 1 m en een lengte van 8 m. Het is met de machine ook mogelijk om de randen van de vlakke panelen te beprinten. Op Pure Digital werden toepassingen van variabel printen met UV-inkt op cilindrische voorwerpen getoond. Ook daarvoor heeft het bedrijf printapparatuur ontwikkeld. V.l.n.r. op de foto: Jan Skopik en Tomas Wolf, de twee zakenpartners van het bedrijf.

Op de stand van Antalis was er veel aandacht voor het Europese productassortiment van flexibele media voor grootformaat, dat onder de merknaam Coala in de markt wordt gezet: papier, zelfklevende producten, magnetische media, bannermateriaal, textiel, behang, enz.

Durst stelde werk tentoon van partners zoals het Duitse MB Digitalprint. Dat bedrijf toonde beprinte houten panelen naast beprinte aluminium composietmaterialen voor badkamertoepassingen. MB Digitalprint is een industrieel printbedrijf dat werkt met UV-machines van Durst. Bezoekers konden mooie en lijvige catalogi van het printproductiebedrijf meenemen. Daarin veel foto’s met tekst en uitleg over alle mogelijke applicaties. MB Digitalprint is gegroeid uit een schrijnwerkersbedrijf. Het digitale printbedrijf biedt projectbegeleiding aan zijn klanten aan. De volledige onderneming telt meer dan 500 werknemers. Voor een belangrijke hamburgerketen richt de firma tot 4 restaurants per dag in.

Sihl startte 10 jaar geleden met behangpapier. Om de afstand tussen designers, architecten, interieurarchitecten en projectplanners te verkleinen, werd bij wijze van test in Zwitserland een departement voor adviesverlening en projectbegeleiding opgericht: Sihl Easy2Wall. Producten die op de stand onder de aandacht werden gebracht, waren ondermeer behangpapiersoorten uit de Glass Textile familie. Die kunnen met dye sublimation inkten worden bedrukt en gereinigd worden met alcoholhoudende detergenten en met desinfecterende producten. Geschikt om gebruikt te worden in ziekenhuizen, kindercrèches, publieke ruimten, enz. Een ander product was het zelfklevende en herpositioneerbare polyestertextiel Wallgrafx Prime 240FR Satin. Dat product heeft een zwarte rugzijde waardoor contrastrijke ondergronden goed worden afgedekt.

Op de stand van de Filmolux Group is ons ondermeer het akoestisch textiel van fabrikant Pongs opgevallen. Akoestisch textiel combineert functionele en esthetische eigenschappen (het materiaal kan worden beprint). Het zorgt ervoor dat het geluid wordt geabsorbeerd en gereduceerd. Filmolux kon een mooi voorbeeld tonen van een toepassing in een fitness-club. Nog op de stand van Filmolux, Tecosmart. Dat is een niet beprintbare meubeldecoratiefolie die is samengesteld uit een zelfklevend papier met krasvaste coatinglaag. Filmolux voert momenteel 10 van de 40 beschikbare standaarddecoraties.

Frank Seemann maakt promotie voor JuicyWalls van behangpapierfabrikant Erfurt. Met de JuicyWalls software kan digitaal beprint behang online worden ontworpen en besteld. Digitaal beprint behang maakt nog maar een klein gedeelte uit van de totale productie van dit traditierijke Duitse familiebedrijf met meer dan 500 werknemers. Er wordt geprint op HP Latex en Xeikon. Via JuicyWalls.com kan naast digitaal behangpapier ook printwerk op hard plaatmateriaal en andere dragers worden besteld.

Mimaki heeft de gewoonte mooie toepassingen te tonen. Hier ondermeer objecten afkomstig van zijn kleuren 3D-printer. Maar er was meer zoals beprinte objecten, interieurdesign, enz.

Productiebedrijf Probo dat als onderaannemer werkt voor andere printbedrijven, richtte de exposantenbar in met materialen die in zijn ateliers werden beprint. Vloeren, wanden, decoratietextiel, alles digitaal bedrukt!

Chester Frazerman, een van de organisatoren van de eerste Pure Digital.

Industrial Inkjet Ltd (IIJ) is een Engelse technolgie-integrator, die met Konica Minolta inkjetkoppen een machine voor behangpapierdruk heeft gebouwd. De pers heeft een printbreedte van 562 mm. Het printsysteem zit in de bèta-fase en haalt afhankelijk van de uitvoering een snelheid van 30 of 40 m/min. De max. snelheid zal uiteindelijk 54 en 80 m/min. bedragen. Er wordt geprint met watergebaseerde latexinkten. IIJ maakt kleuren en zwart-wit printmodules voor heel veel verschillende toepassingen. Het heeft ongeveer 295 installaties in de markt.

Gastspreekster Renate Boere van Studio Renate Boere maakte een boek over het werk van kunstenares Christie van der Haak. Het oorspronkelijke zwart-wit werk werd digitaal ingekleurd. In de tekeningen van Christie van der Haak vervult het gestructureerde patroon altijd een belangrijke functie. Het werk in het boek was aanleiding voor een interieurdecoratie in ondermeer het Gemeentemuseum Den Haag en voor het bekleden van een gebouw in Miami. Of met andere woorden: de samenwerking tussen kunstenares Christie van der Haak, Renate Boere en printproductie, heeft onverwacht geleid tot unieke decoratieprojecten buiten het boek die internationaal werden opgemerkt en nog meer projecten opleverden. Een warm pleidooi voor samenwerking.

Richard Askam stelt Print Island voor met ondermeer Wide Press Beach, Litho Bay, Digital Cove, Labels Lagoon, Short Run Beach, enz. Iedereen op het eiland kent elkaar maar het is zo moeilijk een boot de bouwen om het eiland te verlaten. Motivational speaker Askam riep op om te starten met het bouwen van boten en naar andere landen (markten) te varen.

Pure Digital werd in dezelfde hal als bouwbeurs Building Holland georganiseerd. Het was een manier om digitale decoratieprint bij de bouwsector onder de aandacht te brengen.

Allerlei promotiematriaal voor het fictieve merk van schoonheidsproducten Elemental. Van flyer, object tot poster, alles geprint op de printsystemen van Canon.

Terry Raghunath - “Ik ben een Nederlander, klein van gestalte en heb een vreemde naam” - sprak over megatrends in interieur decoratie. Terry is de interieurevangelist van HP. “Dankzij TripAdvisor veranderen hotels nu om de 5 i.p.v. om de 7 jaar van interieurdecoratie. De trend is duidelijk: meer beleving. De markt is groot en divers: retail, restaurants, werkomgeving, ziekenhuizen, particulieren, enz. Op het scherm het Museum of Ice Cream in de VS, dat instagram-vriendelijk werd aangekleed.”

Juriaan van Beelen van Nettl riep op om wat te doen aan ‘zieke’ werkplekken. Print kan helpen om de prestaties en het welbevinden van mensen op de werkplek te verbeteren. Juriaan baseerde zijn pleidooi op wetenschappelijk onderzoek over de ideale werkomgeving. Netll is een franchising-formule voor webdesign, drukwerk en digitaal grootformaat. De van oorsprong Engelse keten, ging in de zomer van vorig jaar in Nederland van start. In Nederland zijn nu 26 partners. De eerste partner in België is D4D.be in Peer.

Aroja Xorfex is een bedrijf uit Tsjechië dat is gespecialiseerd in de bouw van industriële inkjetmachines. Het bedrijf maakt gebruikt van de inkjetkoppen van Konic Minolta en werkt met LED UV-inkt. Zo heeft het bij een houtverwerkingsbedrijf een machine geplaatst die houten panelen beprint tot een breedte van 1 m en een lengte van 8 m. Het is met de machine ook mogelijk om de randen van de vlakke panelen te beprinten. Op Pure Digital werden toepassingen van variabel printen met UV-inkt op cilindrische voorwerpen getoond. Ook daarvoor heeft het bedrijf printapparatuur ontwikkeld. V.l.n.r. op de foto: Jan Skopik en Tomas Wolf, de twee zakenpartners van het bedrijf.

Alain Vermeire