Branche heeft sterk innovatiepotentieel

29 november 2018

Alain Vermeire

De brede basis van de markt zijn kleinere lokale aanbieders, die graag op maat van de klant werken. Het zorgt voor stabiliteit in de branche, goed voor zowel signbedrijven als leveranciers. Signspecialisten printen, werken af en installeren veel van het fraais dat wordt geprint en gesneden op hun machines. Het installeren is grotendeels manueel werk dat niet kan worden geautomatiseerd. Met de servicegarantie dat de print & sign-opdrachten ook kwaliteitsvol zullen worden aangebracht, kan de lokale gespecialiseerde signmaker zich onderscheiden van het schier oneindige onlineaanbod dat met lage prijzen bepaalde segmenten van de markt aan het inpalmen is.

Digitaal printen is een dynamische markt die in een snel tempo volwassen is geworden ten nadele van zeefdruk. Een voordeel ten opzichte van offsetdruk is dat met inkjet op veel meer substraten en rechtstreeks op objecten kan worden geprint. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Het is een troefkaart die geen enkele andere druktechniek in handen heeft.

Maar opgelet. Terwijl studies over toekomstige trends in digitaal printen nuttig zijn, kunnen nieuwe technologieën of een veranderende economie een invloed hebben op de richting die grootformaat uitgaat. Bepaalde technieken zijn robuust geworden of staan te trappelen om het laboratorium te verlaten. Het blijft zaak om de ogen open te houden en met transities mee te zijn.

De print & sign-sector in West-Europa kent een matige groei. Er is bij de gespecialiseerde productiebedrijven te weinig innovatie terwijl er toch groeimotoren in de vorm van nieuwe toepassingen zijn. Fabrikanten moeten en blijven proactief met nieuwe ideeën komen. Signbedrijven die vroeg inzetten op technologische shift of nieuwe toepassingen, hebben meer kans om bij de winnaars te zijn. Print service providers kunnen kiezen om in een marktniche te duiken, het aanbod te verruimen voor een groter aantal klanten of een nieuw zakenmodel te introduceren. De branche heeft een sterk innovatiepotentieel maar het blijft onderbenut.

Denk na over welke nieuwe activiteiten je wil ontplooien en hoe je dit gaat realiseren. De mate van succes hang af van de daadkracht en moed om dingen te doen. Hou er rekening mee dat het internet de slagader is van de economie van de 21ste eeuw. Blijf niet ter plaatse trappelen terwijl de wereld verandert. En zorg vooral voor nieuwe klanten.