Sign2Com 2018 was een mooie editie

29 november 2018

De organisatoren en standhouders hebben van Sign2Com een mooie beurs gemaakt. De nationale print & signexpo in Kortrijk was beslist een bezoek waard want zakelijke gesprekken verlopen er in een ongedwongen sfeer en het aanbod op de beursvloer was representatief voor een groot gedeelte van de markt. Er vielen bovendien een aantal echt nieuwe machines te bekijken voor wie niet op Fespa in Berlijn was geraakt. Nieuwe materialen en toepassingen boden voer voor inspiratie. Uiteindelijk sloot de beurs af met 3577 bezoekers (exclusief studenten). We noteerden het volgende.

De opblaasbare foodtruck

X-Treme Creations, de producent van opblaasbare objecten (inflatables, 3D blowups) uit Zaventem, is een veelvuldig winnaar van internationale awards en een bekende naam in de branche. Van de opblaasbare foodtruck op de foto zijn er verschillende versies. De foodtrucks worden ook verhuurd. Het idee werd geboren uit de samenwerking met een Nederlands cateringbedrijf dat er nu een zevental in bezit heeft. “Opblaasbare voertuigen worden voor steeds meer toepassingen gebruikt. Voor infostands, pop-upbeursstands, popupdiscobars, enz. Ze kunnen op maat van de klant worden ontworpen en gefabriceerd,” zegt Dolf Dix van X-Treme Creations. “Een fieldmarketing bureau liet een opblaasbare KBC-truck als infostand voor evenementen maken en in Nederland voert een politiecorps promotie met een opblaasbare politieauto. We zijn voor de foodtrucks destijds van een eenvoudige schets vertrokken. Het is spannend om te ervaren hoe ideeën zich uiteindelijk tot nieuwe dingen ontwikkelen en te zien hoe ver je daarmee komt.”

Opblaasbare voertuigen openen nieuwe markten voor inflatables.

Een betaalbare web-to-print oplossing

Four Pees is gespecialiseerd in software voor productieautomatisatie en kwaliteitscontrole. Het bedrijf uit Sint-Amandsberg bij Gent stelde op de beurs de SaaS-software Pressero voor. Four Pees omschrijft deze web2print-software als een flexibele oplossing voor kleine en middelgrote bedrijven die geen speciale webkennis van de gebruiker vereist. Grafische en signbedrijven kunnen er een B2B-portaal mee bouwen om drukwerk- en printproducten aan te bieden in een webwinkel. Een volledige pakket met alle functionaliteiten kost minder dan 6000 euro. Met het pakket kan de gebruiker onbeperkt B2B-sites voor zijn klanten creëren. Per maand wordt nog een abonnementsgeld van 600 euro voor service en hosting (want Software as a Service/SaaS) aangerekend. “Dat servicebedrag kan door de gebruiker (licentiehouder) dan weer over zijn verschillende klanten worden verdeeld waardoor de prijs per klant erg voordelig uitkomt,” zegt Tom Peire, CEO van Four Pees. “De softwareoplossing kan worden geïntegreerd in een workflow of gekoppeld worden aan een MIS-systeem.” Op de foto: links Michiel Van den Saffele, Application Specialist Four Pees, rechts Tom Peire, CEO Four Pees.

Een betaalbare W2P-software die geen speciale kennis vereist.

BSO brengt toepassingen van leden voor het voetlicht

BSO, de Belgian Sign Organization, toonde op haar stand een aantal mooie realisaties van enkele van haar leden. ‘Reflex’ is een multifunctioneel uithangbord voor zowel binnen- als buitentoepassingen. Het uithangbord heeft aan de voorzijde gefreesde letters uit PVC of Plexiglas met een max. hoogte van 150 mm. Letters kunnen bijgeplaatst of vervangen worden. De 3 mm dikke Forex-achterplaat kan beprint worden en is eenvoudig in het frame in en uit te klikken. Onrechtstreeks aangestraalde verlichting met kleur naar wens of RGBW-verlichting in 4 kleuren kan draadloos worden aangestuurd via een app op iPhone of Android. Breedte van het uithangbord is 50 cm, eenvoudig uitbreidbaar tot 300 cm. Leverancier: Kambel (www.kambel.be).

Van producent Kalisign uit Rijsel (Lille) werd de signtoepassing ‘So Thin’ getoond. Ledverlichting kan in tot 2 mm dunne letters en letterschreven (zoals op het voorbeeld te zien is) worden ingegoten voor een egale verlichting van het overigens perfect afgewerkte sign. Minimum diepte van de letters bedraagt 3 cm. De sign-controller kan via een smartphone worden bediend. De fabrikant biedt gedurende 5 jaar een volledige garantie op 10.000 LED-lichturen.

‘Neon Effect’ is een andere signtoepassing waarvoor print&sign-bedrijven en lichtreclamespecialisten bij fabrikant en leverancier Kalisign terecht kunnen. Voor het neoneffect zoals op de foto, werd LED-verlichting in de afgeronde letters aangebracht. Het levert een neon vintage look met de voordelen van LED-verlichting op, aldus nog fabrikant Kalisign. Geschikt voor binnen en buiten en volledig personaliseerbaar (kleur, afwerking, grootte, design). Kalisign laat fabriceren in zijn fabriek in Guangdong, China.

Multifunctioneel uithangbord – LED-verlichting in 2 mm dunne letters – LED met neon-look.

Nautasign: HPLatex vlabed en UVgel van Canon

Zowel Nautasign als Pantoon toonden de spikspinternieuwe 160 cm brede HPLatex R1000. Het is de enige hybride watergebaseerde vlakbedprinter ter wereld. De grotere broer, de HPLatex R2000 Plus met een breedte van 2,5 meter, werd op Fespa Berlijn in mei gelanceerd en daar uitvoerig gedemonstreerd. De output van deze nieuwe hybride printers is geschikt voor binnen- en buitentoepassingen. De Latex-printers van HP maken gebruik van één soort inkt, de watergebaseerde Latexinkt R-Series, voor alle mogelijke substraten. De kostprijs van het wit is dezelfde als die voor CMYK.

Een andere hightlight op de stand van Nautasign (en eveneens op de stand van Canon) was de vierkleuren Canon Océ Colorado 1640 die werkt met de UVgelprinttechniek. LED-droging maakt de 1625 mm brede printer geschikt voor dunne of warmtegevoelige materialen uit kunststof. Zowel van Peter Van de Vyvere van Nautasign als van Roel Wijnants van Canon vernemen we dat er bij offsetdrukkerijen veel belangstelling voor deze printer bestaat. Het printsysteem beschikt ondermeer over twee mediarollen met de mogelijkheid om media automatisch te wisselen en in te voeren. 10.000 stickers kunnen dan bijvoorbeeld aan een productiesnelheid van 57 m2/uur worden geprint, verkiezingsaffiches aan de hoogste snelheid van 159 m2/uur. De printkwaliteit vertoont een hoge glans waardoor lamineren niet nodig is. Nog op de stand van Nautasign, een 1625 mm brede HPLatex 570 en de snelle 1626 cm brede 9-kleuren Epson SureColor SC-S80600 ecosolventprinter voor een max. snelheid van 95,1 m2/uur.

Vlakbedprinter met HP Latex-inkten – mogelijkheid om affiches snel en kwaliteitsvol te printen op de Canon Colorado.

Printolia, beprint kwaliteitstextiel en creëert stopping power

Guy Roelants lanceerde het merk Printolia op de vorige Sign2Com in 2016. Roelants staat met Printolia garant voor topkwaliteit en kan nu een totaaloplossing van displaysystemen + gesublimeerd textiel aanbieden (textiel beprint met de dye sublimatie techniek). Printolia werkt enkel voor doorverkopers. Het stelt de mogelijkheid van een end-to-end service voor printen en confectie van de textieldoeken op formaat van de frames voor. “De klant kan hierdoor op beide oren slapen. De textielprints zullen perfect in de frames passen zodat onaangename verrassingen bij montage uitgesloten zijn.” Printolia heeft de creatieve configuratiemogelijkheden met gewone buizenframes ook uitgebreid. Voor de verschillende framedesigns zijn aparte merken bedacht. “Printolia begint waar vele andere leveranciers stoppen. We willen laten zien dat we meerwaarde kunnen bieden door meer te halen uit alledaagse buizenframes.” De prachtige beursstand met de ‘Food Markt’ als thema was een illustratie van wat Guy Roelants met framedisplays met beprint textiel onder de paraplu van Printolia voor elkaar krijgt: gebogen frames; textielframes met gemakkelijk te installeren oprolbare back-lit LED-gordijnen; animatie door middel van LED-verlichting achter de geprinte textieldoeken, enz. De getoonde oplossingen trekken de aandacht en verhogen de stopping power.

Meer met gewone buizenframes – frames, printen + confectioneren als totaalservice.

Epson: textielprinten en een compacte signage projector

Epson demonstreerde zijn SureColor-gamma van printers voor verschillende toepassingen: van textielprinten over wrappen tot het printen van hoogwaardige foto’s. De Japanse technologiegigant toont op internationale beurzen en nu voor de eerste keer in België, zijn grote interesse voor textielprinten ten behoeve van de modewereld. Op de stand kon je enkele ontwerpen zien van een minicollectie voor de herfst van het modecollectief Alter Era. Alter Era is het jonge modelabel van Alicia Declerck en Zhanna Belskaya waarmee Epson ook heeft samengewerkt voor de Brussels Fashion Days. De ontwerpen van Alter Era werden via een papiertransfer geprint op textiel met de Epson SC-F9300. De patronen van Alter Era waren de rode draad in het Epson-portfolio van printvoorbeelden op de stand. Een paspop was ingepakt met zelfklevend materiaal met Alter Era-motief, dat was geprint op de SC-S80600. Op een SC-P10000 fotoprinter werden de beelden van een fotoshoot afgedrukt. Het model op de foto’s was getooid in textiel met Alter-Era design. Ter plaatse werden t-shirts en draagtassen voorzien van een leuk ontwerp door middel van een SC-F2100 Direct-To-Garment printer. Ook sublimatieprinten werd live gedemonstreerd.

Epson verwacht een grote markt voor digitaal textielprinten voor decoratie- en modetoepassingen. Het nam daarvoor in 2016 de in het Italiaanse Como gevestigde printerfabrikant Robustelli, bekend van de Monna Lisa-printers, en in 2015 de firma For.Tex (Como, voor- en nabehandeling van textiel) over. De Monna Lisa-textielprinters zijn beschikbaar in drie breedtes: 180, 220 en 320 mm. Volgens een Epson-medewerker printen er in de streek van Como meer dan 100 van deze machines de klok rond op textiel in opdracht van kleine en grote merken.

Epson is markleider in digitale projectoren voor het klein- en middensegment. Op de stand werd de LightScene EV-100 gedemonstreerd (2345 euro excl. BTW). De signage projector kan eenvoudig afspeellijsten laden via bijvoorbeeld een SD-kaart. Met de projector kunnen scherpe, levendige en sfeervolle projecties worden geprojecteerd op wanden, plafonds of vloeren van verkooppunten, bars, ontmoetingsruimtes, clubs, enz. De mogelijkheden met de projector kunnen een aanvulling zijn voor het klassieke signage-repertoire van de signmaker.

Epson breidt programma voor digitaal textielprinten gestaag uit – beeldprojectie als aanvulling voor de signmaker.

Appfactory: media voor grootformaat en HP Indigo

Appfactory heeft nu ook gecertificeerde media (zowel vellen tot 50 x 70 cm als rollen) voor HP Indigo digitale persen. Op Sign2Com presenteerde het bedrijf een nieuw substraat voor vloeren: de Master FloorSticker. Een zelfklevend materiaal uit polysterfilm met lichte textuur, dat kan beprint worden met (eco)solvent-, UV- en Latex-inkt en niet dient gelamineerd te worden. Het is verkrijgbaar in de breedtes van 1372 en 1524 mm en in 224 g/m2. Het all-in-one substraat zoals het door Appfactory wordt beschreven, is krasbestendig en R10 anti-slip gecertificeerd. Een ander materiaal voor grootformaattoepassingen is DecoStick Mettalic. Deze inkjetmedia uit polyester zijn verkrijgbaar in 3 metaalkleuren: zilver, goud en roos goud; met metaaleffect aan beide zijden of aan een zijde; met verwijderbare of permanente lijmlaag; geschikt voor binnen- en buitentoepassingen en waterbestendig; in de breedtes van 1372 en 1524 mm en een dikte van 76 g/m2. Het metaaloppervlak kan perfect worden gesneden en de contouren gemakkelijk uitgepeld. Toepassingen: letters, logo’s, metaaldecoratie, enz.

Nieuwe zelfklevende materialen waaronder vloerstickermedia en metaalkleurige media.

ReclameOnline.be investeert in twee Agfa-printers

Het snelgroeiende bedrijf ReclameOnline.be /Publi-FDM kondigde op de beurs Sign2Com aan dat het investeert in twee grootformaat inkjetprinters van Agfa Graphics.

Reclameonline.be & Publi-FDM zijn de bedrijven van Franky De Meyer. Op Sign2Com werd de aankoop van twee nieuwe printsystemen van Agfa op feestelijke wijze aangekondigd. Het gaat om: een hybride 2,5 meter brede Agfa Tauro HS2500 LED met 6 kleuren + wit (samen 32 koppen), die in 2-pass modus een snelheid haalt van 275 m2 per uur; een 6-kleuren 3,3 meter brede rol-naar-rol Anapurna RTR 3200i die is uitgerust met een meshkit. De printers zullen worden gekoppeld aan de Asanti-workflow van Agfa.

ReclameOnline.be/Publi-FDM is een snelgroeiend bedrijf. Het werd in september 2013 door Franky De Meyer opgericht en telt inmiddels 22 medewerkers. De Meyer investeerde sindsdien ongeveer 2,4 miljoen euro in machines. De machines worden in een nieuwe hal van 700 m2 in de vestiging in Sint-Lievens-Houtem geplaatst. De totale bedrijfsoppervlakte beloopt er nu 2200 m2. Franky De Meyer zegt 150 tot 300 orders per dag te hebben maar wil groeien naar 500 orders per dag. Het bedrijf heeft 4000 variabelen van producten in zijn assortiment en ziet de vraag naar levering op dezelfde dag sterk toenemen.

ReclameOnline.be is het online web- en printshopplatform van de firma die haar diensten hiermee ook als onderaannemer aan andere productiebedrijven en voortverkopers aanbiedt. Op de foto: Franky De Meyer (links) en Niko Dheedene van Agfa Graphics.

Nieuwe investeringen voor snel groeiend bedrijf – produceren in onderaanneming.

Papyrus: breed Mutohgamma en topkwaliteit met ChromaLuxe-sublimatie

Papyrus pakte op zijn stand uit met onder andere drie pas gelanceerde printers van Mutoh waaronder de vlakbedprinter PerformanceJet PJ-258UF UV-LED printer (2540 x 1250 mm en een max. dikte van 10 cm), waarmee we voor het eerst kennismaakten in mei op de Fespa in Berlijn. De printer heeft 4, 6 of 8 koppen en een max. resolutie van 605 x 1200 dpi. Een andere nieuwigheid op de stand was de Mutoh Value Jet 1638UR rol-naar-rol UV LED printer. Printbreedte 1615 mm, tot 1440 dpi, 4 of 6 kleuren. Nog te zien was de Mutoh ValueJet 1638UH hybride (voor flexibele en vlakke materialen tot 15 mm dik) UV LED printer met een printbreedte van 1615 mm, verkrijgbaar in 4 of 6 kleuren. David Goris van Papyrus stelt vast dat de UV-printtechniek zijn weg heeft gevonden naar de lagere marktsegmenten. Dat kan gedeeltelijk worden verklaard door het wijdverspreide geloof dat je met UV-inkten op elk materiaal kan printen, en de techniek dus geschikt is voor alle toepassingen. Niets is echter minder waar, zegt David Goris. Kris Berghs van Mutoh hield later over de sterktes van de verschillende inkttechnieken een boeiende uiteenzetting op één van de seminaries tijdens Sign2Com (zie elders in dit magazine). De conclusie van Berghs en Goris is dat er niet één printtechnologie bestaat die optimaal geschikt is voor alle applicaties. Moderne solventinkten met een slimme selectie van minder agressieve solventen, zijn nog steeds een noodzakelijke en geschikte aanvulling voor het moderne machinepark van de signmaker. David Goris: “Er ontbreekt van de kant van de plaatfabrikanten bijvoorbeeld nog veel informatie over hoe UV-inkt zich gedraagt op verschillende soorten van kunststofmaterialen bij buitentoepassingen. Er moet nog veel worden getest. Wie zijn klanten optimaal en volledig wil kunnen bedienen heeft het best ook een ecosolventprinter in huis.”

Papyrus heeft een exclusieve samenwerking met ChromaLuxe. De laatste is fabrikant van premium vlakke substraten voor hoge definitie sublimatieprints. Printen op ChromaLuxe betekent fotografische kwaliteit en levendige kleuren. Die fotografische kwaliteit valt moeilijk online te verkopen omdat een beeldscherm die superieure kwaliteit nu eenmaal niet kan visualiseren. ChromaLuxe is een grote naam bij fotografen, maar waarom zou dat ook niet het geval kunnen zijn voor bijvoorbeeld hoogkwalitatieve decoratietoepassingen? Het is de reden waarom Papyrus de samenwerking met Chromalux en een aantal andere partners is aangegaan en een end-to-end oplossing aanbiedt: Chroma- Luxe voor het plaatmateriaal (aluminium, MDF, staal, hardboard, natuurlijk hout, fenolic); Sawgrass voor de dye sublimatie inkten; Mutoh voor de sublimatieprinters; Sefa voor de hittepersen.

Mutoh vlakbedprinter Performance-Jet PJ-258UF UV-LED - hoge definitie sublimatieprints met ChromaLuxe.

Canon ziet UVgel voor een breed spectrum van toepassingen

Canon is de fabrikant van de UVgel Colorado waarvan er een vijftiental in de Benelux staan opgesteld. Het toestel werd in maart 2017 gelanceerd. Roel Wijnants van Canon vertelt dat ongeveer de helft van de toestellen bij offsetdrukkerijen zijn geplaatst, waar ze vaak voor het printen van affiches (op maco-, blueback-papier, enz.) worden ingezet maar ook voor het beprinten van baches zoals voor de recente lokale verkiezingen. De schatting is dat ongeveer een derde van het volume afkomstig van de Colorado’s bestemd is voor papiertoepassingen, een derde voor zelfklevende toepassingen. De Colorado wordt door klanten ook ingezet voor het beprinten van behangpapier omdat de UVgel printtechniek maatvast is en voor het printen op PVC-film. Een zeefdrukkerij printte de voorbije drie maanden 10.000 m2 aan media op zijn machine die volgens Canon vanaf 7.000 m2/jaar rendabel is.

Canon heeft een Photoshop plug-in waarmee 3D-reliëf printeffecten kunnen worden gesimuleerd. Een printbedrijf kan de plug-in door zijn eindklanten laten gebruiken die dan na het ontwerpproces een verpakte PDF zullen aanleveren. De PDF wordt vervolgens uitgepakt en vertaald om te worden geprint op de Arizona vlakbed-printer. Canon heeft van dit hele proces een gebruiksvriendelijke oplossing gemaakt.

Om dichter bij de Europese markt te zijn, verhuist Canon zijn Océ Arizona grootformaat printerproductiefaciliteit van Vancouver, Canada, naar Poing in Duitsland. De productie moet daar worden verhoogd en er zullen 100 nieuwe banen worden gecreëerd. Volgens Canon komen er ook nog eens 50 onderzoeks- en ontwikkelingsfuncties bij op de locatie in Venlo in Nederland.

Canon produceert al enkele jaren modellen van de Océ Arizona grootformaat printerserie op de Poing-site. Vanaf eind september 2018 zal elke vlakbedprinter van Canon uit Duitsland komen. Naast de uitbreiding van het eigen team wordt ook het leveranciersnetwerk verruimd. Volgens Canon zal door de verhuis van de Canadese productiefaciliteit de productie in Poing met meer dan 30 procent toenemen. Vanaf oktober 2018 worden dagelijks drie Océ Arizona systemen gefabriceerd.

Canon wil met de verplaatsing van zijn volledige vlakbedproductie naar een gecentraliseerde Europese fabriek, zijn marktpositie in Europa vergroten. Ook de levertermijnen van machines aan Europese klanten zullen hierdoor kunnen worden verkort.

De Océ Arizona vlakbed printerserie werd meer dan tien jaar geleden geïntroduceerd. Volgens Canon worden wereldwijd 7.000 machines gebruikt.

Colorado UVgel kent groeiende belangstelling – Photoshop plug-in voor reliëfprinten – Europese fabriek voor Arizona- printers.

PantoonBenes: driemaal daags een ander interieur

PantoonBenes vernieuwde drie maal per dag het interieur van de bar op zijn stand. Het demonstreerde dat dit met de juiste media geen lastig karwei is:

De muren in de bar werden bekleed met: X8 Self Adhesive Textile Opaque; X8 Spray & Up Washable; Neschen Easy Dot Mat; Printable Ferrous + base.

De per thema wisselde kaders in de bar: plaat: Forex plaat en houten plaat, beprint met HP Latex R1000; Canvas: Fredrix Canvas Tempo; Lichtbak: HP Durable Backlit Fabric.

De retro koelkast: Avery Dennison MPI 1105 Easy Apply RS & Avery Dennison Supreme Wrapping Film.

Voor de volledigheid geven we nog de informatie mee van de 3 permanente wanden vooraan de bar: Aslan Premium Blackboard Film BB 910 ( beprint met HP Latex R1000); Mactac WW Textured Wall Film Veneziano; Avery Dennison MPI 2000 + gelamineerd met Mactac Permafun Peach Skin.

Ook bij PantoonBenes was de hybride HP Latex R1000 een opvallende nieuwkomer. Via de geprinte samples op stijve media konden de bezoekers kennismaken met de outputkwaliteit van het nieuwe toestel. Nog te zien waren ondermeer een Roland DG SolJet Pro4 XR-640 zevenkleuren printer/snijplotter die werkt met eco-solventinkten, de Surecolor S80600 van Epson en een Esko Kongsberg-snijtafel. Een nieuwigheid bij de transfermaterialen is een transferpapier voor tonerprints op stijve materialen. Met andere woorden je hebt zoals bij dye sublimatie wel het geval is, hier geen speciaal behandelde objecten nodig. Gewone voorwerpen in aluminium, plexiglas, harde plastiek, keramiek, glas, hout, enz. kunnen op eenvoudige wijze van een print worden voorzien. Dit en meer staat te lezen in de nieuwe transfercatalogus van PantoonBenes.

De hybride HP Latex R1000 als opvallende nieuwkomer – tonertransfer op harde materialen – inventieve ideeën met materialen.

Nieuwe eigenaren voor de Lunado Group

Een van de bekende groothandels in de signbranche, de Nederlandse Lunado Group, is overgenomen door de investeerders Jack van de Winkel en Egbert Smelt. Erik de Jong, bedrijfsleider en al jarenlang het gezicht van Lunado, heeft zijn toekomst nog meer verbonden aan het bedrijf door mede-eigenaar te worden.

Precies 25 jaar na de oprichting besloot oprichter en directeur, Luuk Mieloo, om een meerderheidsbelang te verkopen aan Egbert Smelt en Jack van de Winkel. Zij zullen het bedrijf ondersteunen in de verdere groei en professionalisering. Egbert Smelt was al enige tijd betrokken bij Lunado als management consultant en is per 1 augustus algemeen directeur van het bedrijf. Luuk Mieloo zal bij Lunado betrokken blijven als aandeelhouder en adviseur van de directie.

“De ervaring die de nieuwe eigenaren inbrengen, maakt het mogelijk om onze ambitieuze plannen versneld uit te voeren”, aldus Erik de Jong, per 1 augustus verantwoordelijk voor de dagelijkse activiteiten bij Lunado. “De doelstelling van Lunado is al sinds jaar en dag een partner te zijn voor wederverkopers in de reclame- en sign markt. Dit beleid willen we beslist niet veranderen, maar wel verbeteren door nog sneller te schakelen en te innoveren.” Displayspecialist Lunado gaat ook een printservice uitbouwen om klanten perfect geconfectioneerde textieldoeken op het gepaste formaat voor zijn displaysystemen en frames te kunnen aanbieden.

Op de foto van links naar rechts: Eric de Jongh, Egbert Smelt, Dennis Kok (Sales Manager), Alex Doeves (Marketing & Communicatie, nu ex-Lunado).

Frames en een aangekondigde printservice.

Fujifilm bouwt Acuityfamilie verder uit

Fujifilm toonde op zijn stand de Acuity Select HS UV-vlakbedprinter. Van de Acuity-printers zijn er wereldwijd ongeveer 6000 geïnstalleerd. De Acuity-familie kreeg er op Fespa 2018 met de Acuity Ultra en de Acuity B1 twee nieuwe telgen bij. De 3,2 en 5 meter brede Acuity Ultra UV-vlakbedprinter heeft 3,5 picoliter greyscale printkoppen aan boord, heeft standaard 6 kleuren en print tot 236 m2 per uur. De machine kan tegelijkertijd op 3 rollen afdrukken. Fujifilm schat het potentieel op ongeveer 15 machines voor de Benelux. De Acuity B1 (1050 x 750 mm, tot 10 cm dik materiaal) wordt door Inca, de fabrikant ervan, in de markt gezet als de Onset-M. De Acuity B1 is een in/uitleggeautomatiseerde vlakbedprinter met een hybride droging (UV LED + UV), 7 picoliter inktdruppeltjes en verkrijgbaar met 4 of 8 kleurkanalen. Snelheid tot 200 vel per uur. Nog op de stand van Fujifilm, de hybride Acuity LED 1600II voor een max. snelheid van 33 m2 per uur.

Fabrikant toont vlakbed en hybride printer.

Vivalyte: verlichtingsoplossingen met LED

Vivalyte uit Wevelgem is een gespecialiseerd producent van LED-verlichtingsoplossingen voor binnen- en buitentoepassingen. De attractieve stand maakte meteen duidelijk wat een aantal van die oplossingen zijn.

De dynamische lightbox combineert print met LED video-animatie. Het animatiedesign, dat zelf kan worden gecreëerd, kan met een USB-stick of via het internet worden opgeladen naar een dynamische LED controller voor de LED-panelen die zich achter de print bevinden. De oplossing is veel goedkoper dan een full-motion videoscherm en zorgt toch voor een pak meer stopping power (meer dan 20 % volgens Vivalyte). De dynamische lichtbox is er voor elke afmeting. Op de beursstand werd de LED-animatie gecombineerd met de print van een bootje op een rivier.

Neonverlichting is trendy. Neon is back. Vivalyte heeft met LED-verlichting een alternatief voor neon. De LED’s zijn in UV-resistente flexibele (buigbare) silicone LED-slangen ondergebracht. Er zijn LED-slangen in verschillende diktes, met verschillende kleuren van LED-verlichting of met RGB LED’s. Bij het voorbeeld op de stand met de gitaarspelende cowboy zitten de LED-slangen in een uitgefreesde contour geklemd. Het resultaat is puik.

Smart signage is een andere verlichtingsoplossing. Het is een slim concept waarmee het beheer, de regeling, controle en analyse van verlichting op het terrein (totems, box letters, gevelreclame, lichtkasten, enz.) op afstand en in real time mogelijk wordt via mobiele toestellen of een PC. Er wordt verbinding gemaakt via de cloud.

Tot slot: Vivaclip is een rolgordijn van LED-strips voor backlit-toepassingen, dat gemakkelijk en snel kan gemonteerd worden.

Dynamische lichtbox met LED-animatie – neon-effect met LED’s – verlichtingsbeheer van op afstand.

Digital Dot: 3D-signage maakt het verschil

Digital Dot verdeelt de grootformaat 3Dprinter van Massivit. Op de stand stond de Massivit 1500 opgesteld. Nico Desmedt hield tijdens het seminariegedeelte een gesmaakte uiteenzetting over het gebruik van 3D-printen voor signage. “Klanten vragen om eruit te springen ten opzichte van de concurrentie maar toch gebruiken we allemaal dezelfde toepassingen en materialen. Reclame maken is opvallen door verschil. Dat kan met 3D-signage. Je kan allerlei objecten op uitvergroot formaat in 3D gaan printen maar er zijn nog andere applicaties. Zoals het printen van gevelletters, doosletters, signs, beursstands, beursmateriaal, meubilair, displaysystemen, standenframes, enz. en dat in de meest creatieve vormen. Op leuke locaties kunnen in 3D geprinte beelden en objecten als eye-catcher worden geplaatst waarmee dan druk bezochte selfiespots worden gecreëerd; city art leent zich uitstekend voor fabricatie met 3D-printtechnieken; je kan er mallen voor vacuüm forming mee fabriceren of 2D-prints met 3D-objecten combineren.” Nico Desmedt vertelt dat recente studies hebben uitgewezen dat 3D-advertising vijfmaal meer stopping power en vier maal meer staying power heeft dan 2D-advertising. Een visueel creatieve en 3D-geprinte POS-display met Doritos-chips bij een retailer, zorgde voor een meerverkoop van 40 %. Digital Dot kondigde onlangs nog aan dat het gespecialiseerde 3D-printingservicebureau, 3D Next Level, de eerste Massivit 1800 3D Printer in de Benelux heeft geïnstalleerd.

3D-printen heeft vele toepassingen: reclameobjecten, gevelletters, doosletters, mallen, selfie-hotspots, enz.

Spandex: Belgisch succes met swissQprint en meer dan 200 decoratiefolies in voorraad

Op de stand van leverancier Spandex werd een Nyala Led van swissQprint gedemonstreerd waarmee ondermeer 3D-optische effecten volgens het Droptix-procedé van de fabrikant, werden geprint. Yves Quintens van Spandex meldt een aantal recente swissQprint-installaties in onze contreien: een Oryx 2 UV bij Nickel Creative Solutions in Anderlecht; een Nyala 3 Led met een topsnelheid van 206 m2/uur en formaat van 3,2 x 2 m bij respectievelijk Art Vision International in Wommelgem en Nikkel Signs in Maaseik; een Oryx 3 Led met een max. snelheid van 65 m2/uur en formaat van 2,5 x 2 m aan een Belgische zeefdrukkerij; een Nyala aan Magraf in Anderlecht ; een Oryx aan HVH reclame uit Sint-Katelijne-Waver, een Impala 3 Led aan C&M Printing in Barneveld in Nederland. De Nyala LED van de stand werd na de beurs verkocht aan een klant in West-Vlaanderen.

Op 11 mei van dit jaar verliet de 1000ste UV-printer, een Nyala, de Zwitserse fabriek van swissQprint. Op 21 november 2017 werd in Duitsland de 200ste printer van de Zwitserse fabrikant in gebruik genomen. In Frankrijk staan meer dan 160 printers, in de Benelux meer dan 30. Swiss-Qprint heeft drie hybride machinefamilies: Oryx, Impala en Nyala. Nyala is in zijn categorie al drie jaar na elkaar (2015, 2016 en 2017) de best verkochte printer in Europa. Bij de printers bestaat de mogelijkheid om tot 9 kleuren te printen.

Michaël Buvens (foto) is sinds begin dit jaar General Manager Belgium bij Spandex. Michaël heeft veel ervaring in de signsector en werkte voorheen voor ondermeer Antalis en Igepa. Hij meldt dat Spandex nu meer dan 200 kwaliteiten van de bekende 3M Din-Noc decoratiefolies voor interieur en meubilair op voorraad heeft. Ze zijn vanaf 1 m2 te bestellen.

SwissQprint is een populair merk in Europa – 3M Din-Noc vanaf 1 m2 - nieuwe wind bij Spandex met General Manager Michaël Buvens.

3Motion: op zoek naar medewerkers

3Motion uit Lokeren illustreert met zijn stand en standelementen uit eco-vriendelijke materialen de meerwaarde van creativiteit. 3Motion dat is gespecialiseerd in grootformaatprinten en visuele communictatie met ondermeer opvallende displays, biedt zijn diensten eveneens aan wederverkopers aan. 3Motion telt inmiddels 37 werknemers en was op Sign2Com naar vijf nieuwe medewerkers in verschillende disciplines op zoek.

Met creativiteit meerwaarde creëren.

Probo: design thinking voor nieuwe producten

Probo, het Nederlandse productiebedrijf dat enkel voor wederverkopers werkt, is een vaste waarde op Sign2Com. “Probo verkoopt diensten. Een beursplek is bijgevolg een geschikte ontmoetingsplaats om met mensen aan de praat te raken. Vandaar de keuze voor het Probo-café als concept voor de stand. Iedereen is welkom om een kopje koffie te komen drinken. Onze barista staat klaar voor Probo-café bezoekers. Samen met onze klanten groeien dat is het doel,” zegt Erwin Damberg die later een spreekbeurt zal geven over Design Thinking. Probo startte als eenmansbedrijf in 2001, in 2018 telt het 263 medewerkers. De firma realiseerde in 2017 een omzet van 30 miljoen euro. Het bedrijf biedt zijn klanten de volledige waardeketting aan: van bestellen tot bezorgen. Het groeit met nieuwe klanten en met nieuwe producten. Design Thinking is een methode om tot nieuwe producten te komen. Erwin Damberg: “Echte innovatie komt niet van traditionele partijen. Die worstelen met ingeslepen denkpatronen. Design Thinking helpt om dit te omzeilen, om de eigen aannames opzij te zetten. Bij Probo werken we met multidisciplinaire teams aan nieuwe productlijnen. Een goede oefening is om in het bedrijf in een kwartiertje tijd eens nieuwe en leuke producten te bedenken rondom één materiaal. Aanvaard echter dat innovatie niet de kortste en goedkoopste weg van A naar B moet zijn. Zo werkt het niet. Start met het verzamelen van ideeën. Op die manier zag het zelfnivelerend behang van Probo het levenslicht. Het is een totaaloplossing voor een ‘make-over in één dag’, voor de binnenkant van sociale huurwoningen. Stuccen was geen oplossing want dan moest de huurder de woning uit. We werkten voor het project samen met een huurverenging. We kwamen binnen het team binnen één dag tot meerdere ideeën. We toetsten ze in de praktijk. Het is namelijk belangrijk om ook echt in de huid van de klant te kruipen. Mijn advies voor wie nieuwe producten wil bedenken: werk samen en start vandaag. Textielprinten lag evenmin in onze comfortzone maar Probo is er intussen wel succesrijk mee aan de slag. Zo is Motiflow.com een online platform met meer dan 3000 patronen van 300 designers. Het platfrom is nu een onderdeel van Probo dat de patronen vanaf 1 m2 print op behang, stof of cadeaupapier.” Een ander product van Probo zijn de Akoestische Panelen. Bij Akoestische Panelen is de geprinte stof verlijmd met akoestisch materiaal en gespannen in een zwart aluminium frame voor eenvoudige montage. Het frame is verkrijgbaar in variabele formaten. Het akoestisch materiaal bestaat voor 90 % uit gerecyclede katoenvezels van spijkerbroeken. Samples van de akoestische panelen, echte informatieve en mooie hebbedingetjes, lagen gratis ter beschikking op de stand.

Zelfnivelerend behang - akoestische panelen - motiflow.com - onderaanneming.

L-Shop-Team: grote leverancier van niet-bedrukt textiel

De Duitse groothandel van niet-bedruk textiel L-Shop-Team is sinds 2015 vertegenwoordigd in België. (https://shop.lshop-team.be). De onderneming is gevestigd in de buurt van Dortmund en heeft in zijn programma 5.900 artikeltypes die samen goed zijn voor 98.500 productvariaties. Het beschikt over een 40.000 m2 groot magazijn. De focus ligt op textiel: truien, jassen, polo’s, t-shirts, body warmers, kousen, mutsen, enz. L-Shop-Team Belgium pakte uit met een wel erg originele stand om print- en borduurbedrijven attent te maken op het aanbod. Het volledige gamma kan via de website bekeken en gekocht worden. Er is ook nog steeds de zeer omvangrijke en gedrukte catalogus die General Director Michèle Bassez op de foto in haar handen houdt.

98.500 productvariaties.

Visix: nieuwe 3 meter brede EFI-printer

Visix heeft geïnvesteerd in een EFI Vutek 5R grootformaatprinter die het inzet voor standenbouw- en interieurdesign en voor traditionele banners in pvc voor buitentoepassingen. De 5 meter brede LED-UV rol-naar-rol printer haalt een snelheid tot 460 m2/uur en heeft een resolutie van 1200 dpi hetgeen scherpe 4-punts tekst oplevert. Daarop kunnen naadloos beursdoeken, spanplafonds en theaterdoeken met een breedte van 5 meter worden be - print. Visix uit Roeselare en Krekels uit Lokeren gingen eerder een strategische alliantie aan door participaties in elkaars bedrijven te nemen. Beide firma’s fabriceren promotiemateriaal maar hun gamma is complementair. Visix is voornamelijk actief in het indoorsegment met bijvoorbeeld textielframes voor beurzen en etalages. Krekels is sterk in producten om je merk te laten opvallen op allerlei evenementen door middel van verplaatsbare reclame, zoals met bedrukte tenten, bogen en beachvlaggen. Verschillende van de Startenten van Krekels waren te zien op de beursvloer van Sign2Com.

Van oplossingen met textielframes tot en met verplaatsbare reclame.

Filmolux: nieuwe kleuren en folies in het Easy dot programma van Neschen

De stand van Filmolux was gebaseerd op het ‘The Hotel’ beursconcept van Neschen en Filmolux tijdens Fespa 2018 in Berlijn. De bekende Easy dot range van Neschen werd uitgebreid met 5 nieuwe kleurfolies. Naast goud en zilver zijn nu ook de kleuren rood, geel, groen, blauw en zwart toegevoegd. Geschikt voor binnenen korte termijn buitentoepassingen. De Easy dot krijtbord variant is naast zwart nu eveneens in groen verkrijgbaar. Filmolux presenteerde eveneens de nieuwe Solvoprint Easy dot 180: dat zijn dikkere en zeer opake folies met speciale ‘dot-belijming’ en een dikte van 180 micron. Geschikt om te worden beprint met (eco)solvent-, latex- en UV-inken.

Voor ruwe poreuze oppervlakken en oppervlakken met een lage oppervlaktespanning zoals gips, beton, spaanplaat en polypropyleen-moeilijk te beplakken ondergronden dus-heeft Filmolux twee hightack folies met een extra sterke kleefkracht: voor lange termijn toepassingen is er de polymere versie Solvoprint performace wall-grip; voor korte termijn acties de monomere versie Solvoprint powertack 180. Filmolux biedt daarnaast de bedrukbare textielsoorten van de Duitse textielfabrikant Pongs aan. Die is ondermeer bekend om zijn technische textielkwaliteiten die worden gebruikt voor akoestische textieltoepassingen.

Tecosmart zijn zelfklevende meubelfolies die verkrijgbaar zijn in 44 verschillende designs. De decoratiefolie is op papierbasis en heeft een hoge chemische oppervlakteweerstand.

Filmolux Benelux BV, de directe verkooporganisatie van Neschen Coatings in de Benelux, heeft op haar site (www.filmolux. nl) een interessante blog over signtechnieken en materialen. De informatieve blog is het lezen waard.

Interessante blog op de site van Filmolux – uitbreiding van de Easy dot range – zelfklevende meubeldecoratiefolie.

Igepa: Agfa en Mimaki

Igepa is de exclusieve verdeler geworden van de Anapurna H1650i LED UV-printer van Agfa Graphics. Deze hybride 1,65 m brede printer werd op de stand van de distributeur uit Aalter gedemonstreerd. De Anapurna LED series gebruiken Konica Minolta 1024i printkoppen. Kenmerken: van 7 tot 63 m2 per uur; 12 pcl druppeltjes; CMYKLcLm of CMYK + wit.

Nog op de stand van Igepa, enkele Mimaki-printers. De Mimaki UCJV300-75 is een LED-UV print&cut-systeem met een max. printbreedte van 800 mm. Het werd op de Fespa-beurs in Berlijn gelanceerd. De Mimaki CJV150-130 is een print&cut-systeem met een max. printbreedte van 1361 mm dat werkt met ecosolvent- of met sublimatie-inkt. Mimakiprinters waren ook te zien op de stand van Dimix.

Mimaki maakte tijdens het seminariegedeelte op de beurs de toehoorders attent op de nieuw ontwikkelde milieuvriendelijke LUS-170 LED-UV inkt die Greenguard Gold is gecertificeerd. Dankzij de hoge krasbestendigheid van de LUS-170 is lamineren niet altijd meer nodig. Als mogelijk nieuwe markten voor signmakers signaleerde Ivo van der Lem van Mimaki ondermeer de sectoren van de kapsalons, nagelstudio’s en spa’s. “Het is belangrijk voor hen om zich duidelijk te onderscheiden en een sterk merkimago te vinden waarmee ze kunnen communiceren met hun klanten. Ze gebruiken veel producten die we kunnen personaliseren.”

165 cm brede Anapurna exclusief bij Igepa - sectoren van de healthcare & beauty zijn interessante markten volgens Mimaki.

3logQ: eerste beursdeelname

3logiQ kwam met Mutoh en Summa naar de beurs. Het was de eerste deelname van deze leverancier. Het nog jonge bedrijf 3logiQ werd in februari 2017 opgericht door de drie stichters Wim Vandendriessche, Filip Jonckers en Kristof De Block, allen met een lange staat van dienst in de sector. Nadine Van Dycke - eveneens een bekend gezicht in de branche en naast Filip Jonckers op de foto - is inmiddels bij 3logiQ in dienst. Ook 3logiQ toonde de nieuwe Mutoh PerformanceJet PJ-258UF UV-LED vlakbedprinter. Verder op de stand ondermeer een grote Summa vlakbedsnijtafel en andere toestellen van Mutoh zoals de Mutoh VJ 1638UR, een 162 cm brede rol-naar-rol LED-UV printer en de Mutoh ValueJet 426UF A3+ vlakbed zeskleuren LED-UV printer waarmee voorwerpen tot een hoogte van 70 mm kunnen beprint worden.

Mutoh PerformanceJet PJ-258UF UVLED vlakbedprinter – Summa vlakbedsnijtafel.

Imapress: gepersonaliseerd hogedruklaminaat

Imapress met productie in Ieper fabriceert HPL-panelen (HPL = high pressure laminate), hogedruklaminaten (lagen kraftpapier geïmpregneerd met fenolharsen) die worden afgewerkt met een in melamine geïmpregneerde gepersonaliseerde decorlaag. Door de extreme hitte en druk die tijdens het procedé worden toegepast, is het eindproduct een permanente samensmelting van beeld en HPL, Imapres gebruikt de term CHPL-panelen. De panelen zijn zo duurzaam dat het bedrijf uit Ieper er een 10-jarige garantie op geeft voor binnen- en buitentoepassingen. Het laminaat kan gebruikt worden in ieder klimaat en onder extreme weeromstandigheden. Toepassingen: decors, zitbanken en picknicktafels, informatiepanelen, bewegwijzeringsborden, kasten en deuren, meubilair, enz. Het materiaal kan perfect bewerkt worden (frezen, graveren, boren, enz.). Imapress heeft er de machines voor in huis. Op de foto: Philippe Liébart van Imapres

Eigen productie in Ieper - 10 jaar garantie voor binnen- en buitentoepassingen.

Alain Vermeire