Solvent en UV hebben hun plaats naast elkaar

29 november 2018

Kris Berghs, Sales Manager Mutoh Europe, legde tijdens een seminarie op Sign2Com uit waarom er vandaag nog geen inkt-technologie bestaat die 100 % geschikt is voor alle printtoepassingen. Hij bracht tevens een stand van zaken omtrent de inkt-trends in Europa. Een verslag.

  • Kris Berghs, Sales Manager Mutoh Europe.

  • Waarde creëren met UV en solvent.

  • Solvent en LED UV zijn complementaire oplossingen. Wie begrijpt hoe ze elkaar aanvullen, kan er maximaal zijn profijt mee doen.

Is solventtechnologie dood?

Mutoh levert zowel (eco)solvent- als UV-printers. Het heeft daarmee een goede kijk op marktontwikkelingen maar het zijn toch vooral de grafieken van internationaal marktonderzoeksbureau Infosource die duidelijk aantonen dat solvent nog steeds springlevend is. Het aantal verkochte solventmachines daalt weliswaar maar hun aantal is nog steeds veel groter dan dat van UV en Latex. In 2017 waren er 63.465 solventprinters (67,5 %) in Europa geïnstalleerd tegenover 16.520 latexprinters (17,5 %) en 14.066 UV-printers (15 %) waarvan het marktaandeel gestaag toeneemt (UV-printers tot het formaat van 23 inch zijn niet in de cijfers opgenomen). Hiervoor zijn verschillende verklaringen. Eén ervan is de investeringskost op basis van de gebruikte technologie die Kris Berghs berekent als kost/m2 productiecapaciteit. Die bedraagt voor solvent- en latexmachines met een aanschafprijs tussen 8000 en 35.000 euro (de high end systemen worden buiten beschouwing gelaten) gemiddeld 1500 euro. Voor UV-printers met een aanschafprijs tussen 45.000 en 500.000 euro, bedraagt de mediaan van de kost/m2 productiecapaciteit 10.000 euro. Door de hogere aanschafprijs van UV-printers zijn het dus vooral grotere bedrijven met een hogere omzet die erin investeren. Dit soort van bedrijven heeft wel meestal een gemengd machinepark met solvent-, latex- en UV-printers in huis. Kleinere firma’s investeren omwille van de aanschafprijs en de lagere kost/m2 productiecapaciteit vooral in solvent- en latextechnologie. Met de duurdere UV-machines worden hogere productiesnelheden gehaald hetgeen wordt vertaald in een groter aantal geprinte m2: UV (33 % van het printvolume in Europa), latex (14 %) en solvent (53 %).

De mainstream sign&display markt is behoorlijk bevolkt, de prijscompetitie is fel en dus zou de opvatting kunnen ontstaan dat goedkoop de oplossing is. Maar waarschuwt Kris Berghs: “Pas op voor goedkoop! UV levert naast een hogere productie, ook nog eens meer toegevoegde waarde. Met andere woorden, met UV-toepassingen kan meer worden verdiend.” In cijfers vertaald, bedraagt de waarde van de output die met de UV-inkttechnologie wordt gerealiseerd 43 %, latex komt aan 14 % en solvent is goed voor 43 %. En er dient volgens Berghs nog een kanttekening te worden gemaakt: UV LED haalt de kost/m2 productiecapaciteit drastisch naar beneden: 5000 euro/m2 voor bijvoorbeeld UV hybride tegenover 10.000 euro/m2 vroeger, en UV rol-naar-rol 3000 euro/m2 tegenover gemiddeld 1500 euro/m2 voor solvent. UV LED kan dus ingezet worden om de kostprijs van bestaande applicaties te verlagen of voor nieuwe toepassingen. Sinds het eerste kwartaal van 2017 is de verkoop van UV RtR overigens spectaculair gestegen. Dan maar alles met UV? “Neen,” zegt Berghs, “hoewel de markt wel graag een inkttechnologie zou verwelkomen die geschikt is voor alle toepassingen. Maar er is niet één universele solvent-, UV- of latexinkt die alle optimale functionele eigenschappen in zich verenigt.”

UV of solvent?

Kris Berghs: “Het ontwikkelen van inkten gaat gepaard gaat met het maken van keuzes.” Berghs lijst op Sign2Com Mutohinktfamilies op en plaatst er de technische uitdagingen naast:

watergebaseerd: noodzakelijk voor sublimatietextiel. Het droogproces, en dus het verbruik van energie, vormt een uitdaging.

solvent: kostenefficiënt, volwassen, werkpaard, moet steeds weer opnieuw worden uitgevonden (UMS-, eco-solventinkt, …). Meer omtrent solventinkt: een druppel solventinkt maakt het oppervlak week, pigment/hars wordt geabsorbeerd door het oppervlak, het solvent verdampt waadoor het pigment/de hars geïntegreerd in het printmedium achterblijft. Daardoor is het beeld zeer bestendig, schuur- en wrijfvast, resistent aan reinigingsmiddelen.

Met het heruitvinden van solvent wordt ondermeer de intelligente selectie van minder agressieve solventen bedoeld. Het gebruik ervan leidt tot minder veiligheidsoverwegingen, een geringe geur, een milieuvriendelijker karakter. In de Mutoh UMS-inkt bijvoorbeeld, is het werkzame aandeel van harsen fors toegenomen ten nadele van de vloeistof (het solvent) waarin ze zijn gemengd. De functie van het solvent is die van snel verdampende drager voor hars en pigment, en niet langer hoofdzakelijk die van werkzame component, waardoor de schadelijkheid voor werkomgeving en milieu afneemt.

UV: hoge ontwikkelingskosten, groot potentieel, lost niet alle applicatiebehoeften op.

UV LED inkt varieert van zeer zachte flexibele inkt tot en met een rigide inkt die niet meer kan worden gevouwen maar die dan weer de hoogste chemische weerstand en schuurvastheid heeft. De verschillende eigenschappen van de verschillende UV-inktsoorten zijn het resultaat van de inktsamenstelling waaronder het gebruik van mono-functionele of de soort van multifunctionele monomeren in de inkt. De Mutoh LED-UV Flex inkt geprint en gelamineerd op Cast PVC laat bijvoorbeeld een stretch toe van 180 % (100 mm wordt 180 mm).

Solvent- en UV-inkt: Pro’s en Con’s

flex & stretch

Op het vlak van stretch worden UV-inkten overtroffen door solventinkten. De Mutoh UV Flex inkt moet om te wrappen worden gelamineerd.

glans

De UV-inktlaag verhult de glans van het substraat. De glans van een UV-print wordt bepaald door de inkt, de curing en de niet-geprinte gedeelten. Er zijn verschillen tussen gedeelten met en zonder inkt. Oplossing: lamineren of printen op transparante media.

Gemiddeld tot uitstekend behoud van glans met solventinkten. Een glanzend medium blijft glanzend. Geen verschil tussen geprinte en niet geprinte gedeelten.

resistentie

UV heeft hoogste chemische resistentie en schuurvastheid.

solvent: in vergelijking met UV inkt heeft solventinkt een beperktere chemische resistentie en schuurvastheid.

Conclusie: voor seizoens- en evenement gerelateerde toepassingen is UV inkt het meest geschikt.

Opgelet: bij UV-prints met een lage densiteit (de druppeltjes vormen geen gesloten inktlaag, er is een klein contactgebied), kan de inkt door de UV van de zon hard en broos worden en bijgevolg loslaten. De hechting of adhesie kan worden verbeterd door een vernislaag mee te printen of te lamineren. Voor intensieve binnentoepassingen moeten UV prints niet worden gevernist of gelamineerd.

duurzaamheid bij buitengebruik

solventinktpigmenten zitten in het medium en zijn daarom beter beschermd tegen zonlicht dan UV inktpigmenten. Voor buitenshuis is solventinkt beter dan (LED) UV inkt, wanneer niet wordt gelamineerd. UMS inkt haalt een duurzaamheid voor buitengebruik tot 3 jaar zonder lamineren.

UV inkt: outdoor bestendigheid tot 15 maanden zonder lamineren. Gelamineerd: van 24 tot meer dan 60 maanden afhankelijk van het gebruikte laminaat.

Conclusie

Solvent en UV zijn elk afzonderlijk niet geschikt voor alle toepassingen. Elke inkt-technologie biedt andere functionele voordelen. Met de beide technologieën naast elkaar kan een groot aantal toepassingen optimaal worden afgedekt.

Solventinkten zijn beter geprijsd maar toepassingen met UV-technologie leveren meer toegevoegde waarde op: wit, vernis, speciale effecten zoals reliëf, vele verschillende media.

Solventinkten moeten steeds weer opnieuw en opnieuw worden uitgevonden, de verkoop van LED UV printers vertoont de laatste maanden een serieuze stijging.

Alain Vermeire