De grote trends bij de interieurdecoratie

29 november 2018

Een van de onderwerpen van de seminaries die voor het eerst georganiseerd werden op Sign2Com, de beurs voor visuele communicatie in Kortrijk Xpo, was de interieurdecoratie. Terry Raghunath, bij HP bevoegd voor de commerciële ontwikkeling van de gedrukte interieurdecoratie, schetste de belangrijkste trends en kansen op de markt.

  • Terry Raghunath, bij HP bevoegd voor de commerciële ontwikkeling van digitaal gedrukte interieurdecoratie.

  • De top 3 van de belangrijkste criteria bij de keuze voor een interieurdesign op maat.

  • Een interieur van McDonald’s.

  • Reproductie op behangselpapier van motieven uit het Franse kasteel van Marly – in een luxehotel in Zuid-Afrika.

  • De nieuwe interieurs van Houzz.

  • Het nieuwe supermarktconcept van Delhaize in Nijvel.

Er zijn heel wat aanwijzingen dat de vraag naar interieurs op maat – net zo goed voor woonkamers als voor kleinhandelszaken en zelfs hele winkelcomplexen – een sterke groei kent. En de digitale druk kan een belangrijke rol spelen om aan die groeiende vraag naar design op maat tegemoet te komen. Het is aan de sector van de ‘print & sign’ om op de ‘rijdende’ trein te springen en om de kansen die de digitaal gedrukte interieurdecoratie biedt, te benutten.

Voor Terry Raghunath is het duidelijk dat de wereld van het digitaal printen en de spelers uit de designsector nog maar weinig onderlinge banden hebben. En dat terwijl de digitale printbedrijven de sector van de interieurdecoratie toch heel wat te bieden hebben. We mogen echter signs en gedrukte decoratie ook niet met elkaar verwarren. In het eerste geval worden de producten snel en zo goedkoop mogelijk geproduceerd en geïnstalleerd. In de wereld van de decoratie daarentegen gaat men op zoek naar artistieke ontwerpen die buiten het alledaagse vallen. Het esthetische aspect van het ontwerp, de beelden op maat en het originele karakter van het design zijn de drie belangrijkste criteria die de sector van de interieurdecoratie bij zijn keuzes hanteert.

Bij een interieur op maat wordt de decoratie gezien als een middel om een sfeer te creëren zodat de consumenten zich, alleen al op basis van de ruimte, hun bezoek zullen herinneren. De beleving van de consument is voor het merk een manier geworden om zich te onderscheiden. Dat idee is geïnspireerd op het economische concept van de beleving zoals Pine en Gilmore dat gepopulariseerd hebben. En vertaald naar de marketing betekent dit dat de bedrijven evenementen voor hun klanten organiseren – evenementen die moeten bijblijven zodat de herinnering als het ware het product wordt. Daarbij vertoont het creëren van een beleving vier dimensies: ontspanning (pret), opvoeding (leren juist of goed te consumeren), schoonheid (de visuele omgeving naar waarde schatten) en evasie (uit het alledaagse stappen).

Een groot aantal hotels, restaurants, handelszaken en zelfs moderne werkplekken passen dat concept op de interieurdecoratie toe. “Wanneer je in een stimulerende en comfortabele omgeving eet, zal het eten lekkerder smaken,” zei Don Thompson in 2014, de voorzitter van McDonald’s. Ondertussen hebben de hedendaagse vestigingen van McDonald’s nog maar weinig gemeen met die van de begindagen. Vandaag vallen ze op door een esthetisch en comfortabel design en door nieuwe decors, die bestudeerd werden om een warme en moderne sfeer in het leven te roepen. De rode en gele kleuren die kenmerkend zijn voor het merk, hebben de plaats geruimd voor warmere tinten. Ook de kunststof is uit het interieur verbannen. Het materiaal dat vandaag gebruikt wordt, is van een hogere kwaliteit (hout, leder, enz.) en er is wifi. Dat alles zet de klant ertoe aan om langer te blijven, om zijn tijd te nemen en om niet meer alles snel te consumeren. Ook het meubilair werd veranderd, waarbij sterker gepersonaliseerde zones gecreëerd werden, met grote gezinstafels bijvoorbeeld, of knusse hoekjes voor een tête-à-tête. McDonald’s heeft op gespecialiseerde architectenbureaus een beroep gedaan om nieuwe decors te creëren en om verschillende sferen te creëren. Tegelijk ging er ook aandacht naar de materiaalkeuze om de akoestiek in de vestigingen te verbeteren. Voor de Amerikaanse fastfoodreus was dat een manier om zijn blazoen op te poetsen en om opnieuw de toegenomen concurrentie van de andere fastfoodketens aan te kunnen.

Een ander voorbeeld is het luxehotel Marly in Zuid-Afrika. Dat inspireert zich op het 17de-eeuwse kasteel van Marly in Frankrijk. De producent van behangselpapier Robin Sprong heeft voor dat project panelen met trompe-l’oeil motieven uit het kasteel gereproduceerd. Het behangselpapier dat met de latextechniek met die motieven beprint werd, siert nu de gangen van het hotel.

Trendy werkplekken passen op hun beurt de indeling van de ruimte aan om een knusse en comfortabele omgeving te creëren waarin men zowel kan werken als ontspanning nemen. In Londen heeft Houzz – een online platform voor architectuur, interieurdecoratie en renovatie – in 2016 zijn lokalen verbouwd om een familiale werkomgeving voor zijn personeel in het leven te roepen. In samenwerking met een bedrijf voor interieurdecoratie heeft Houzz ruimtes gecreëerd die de teamleden ertoe aanzetten om met elkaar in gesprek te gaan en om van elkaar te leren. Zo werd de vloer van een hele verdieping volledig vrijgemaakt waarna er met glazen wanden vergaderruimtes gecreëerd werden. Het idee was om een huiselijke omgeving te creëren die de medewerkers, die uit verschillende Europese landen komen, zouden weten te appreciëren. De vergaderzalen en ontspanningsruimtes verwijzen elk naar uiteenlopende kamers in een woning en zijn geïnspireerd op stijlkenmerken uit verschillende Europese landen. Zo zagen bijvoorbeeld een Engelse tuin, een Zweeds salon uit het midden van de 20e eeuw, een Britse bokszaal, een Parijse loft, enz. het licht. Voor dat decoratieproject waren uiteenlopende types van materiaal nodig, zoals behangselpapier, prints, enz.

De concurrentie van de e-commerce dwingt de grootwarenhuizen om zich opnieuw uit te vinden. Dat is de reden waarom Carrefour en Delhaize onlangs nieuwe concepten voor hun supermarkten in België gelanceerd hebben. De indeling van de winkelruimte werd volledig herdacht om mee te surfen op de trend van de biologische producten en de korte keten.

Het belang van de dragers

Al die trendy interieurconcepten zouden nergens staan zonder de materialen en de technologie van de digitale druk. En daarbij is heel wat mogelijk, zowel op de vloer als op de muren: behangselpapier, zelfklevend vinyl, synthetisch leder, textiel en films met achtergrondverlichting, zelfklevend vloervinyl, geluiddempend weefsel, enz. Allemaal materialen die bedrukt kunnen worden om de ruimtes op te fleuren en om een sfeer in het leven te roepen die bij de doelstellingen van het merk aansluit. “De dragers liggen aan de basis van het product en de dienstverlening,” zegt Terry Raghunath. En uiteraard legde hij als spreker op het seminarie ook de link met de HP Latex-druktechnologie. De printsystemen HP Latex die met inkten op waterbasis werken, worden wegens hun milieuvriendelijke eigenschappen (geurloos, zonder solvent, geen vluchtige organische componenten) naar voren geschoven als een goede oplossing voor de interieurdecoratie.

Aurelia Ricciardi