Squid/PantoonBenes/BuroCad samenwerking op Interieur Biennale in Kortrijk

29 november 2018

Fabrikant Squid, distributeur Pantoon Benes en productiebedrijf Burocad namen deel aan de Interieur Biennale in Kortrijk en toonden er de meer commerciële toepassingen van de Squid raambekleding. Squid is een Belgisch zelfklevend transparant textiel voor raambekleding, dat van binnen naar buiten doorzichtig is maar overdag de inkijk belemmert. Johan Bonner – General Manager Squid: “We kleedden het restaurant aan met Squid om aan te tonen dat de stijlvolle uitstraling van het materiaal ook in bedrukt formaat een commerciële ruimte meer tot haar recht laat komen. En het is nog antibacterieel ook, een must voor hospitality omgevingen.”

Beltex neemt volgende stappen in Belgische en Franse markten

Beltex, een Belgische leverancier van bedrukbare media voor de grootformaatsector, viert haar tienjarig bestaan met een nieuwe textielcollectie. Om aan de stijgende marktvraag naar meer en innovatieve substraten te voldoen, investeerde het bedrijf in een uitbreiding van het substraatgamma voor sublimatie.

Beltex is al tien jaar distributeur van de gecoate technische textielkwaliteiten Endutex. Nu is er de nieuwe textielcollectie Soyang als aanvulling van de huidige portfolio.

Beltex beheert haar volledige stock in België. Het stelde recent een nieuwe partner aan voor transport en logistiek, met een vestiging in Eupen. “Of onze klanten nu in België of in Frankrijk zitten, ze denken, creëren en handelen snel. We willen geen tijd verspillen. Daarom investeren we in Belgisch stockbeheer in de Drielandenregio om onze klanten extra en sneller van dienst te kunnen zijn.”

JCDecaux en Proximus werken samen om inzicht te krijgen in de bezoekersstromen in winkelcentra

Reclame-exploitant JCDecaux werkt samen met Proximus om zicht te krijgen op het publiek in winkelcentra voor een betere exploitatie van zijn digitale reclamepanelen.

Dat werd op 8 november aangekondigd tijdens het Think Things 2018 evenement (over de mogelijkheden van IoT) van Proximus in het Auditorium 500 op Brussels Expo.

JCDecaux exploiteert meer dan 160 digitale reclamepanelen in 30 winkelcentra in België. Het wilde inzicht krijgen in de bezoekersstromen in de winkelcentra, om de advertentietarieven voor zijn digitale reclamepanelen beter te kunnen definiëren en een betere planning van reclameboodschappen op zijn panelen mogelijk te maken. In de oplossing worden wifi-signalen gebruikt voor het tellen van de bezoekers, die dan op hun beurt worden gecombineerd met de anonieme socio-demografische data van Proximus. De gegevens worden geëxtrapoleerd want niet iedereen is klant bij Proximus.

Veerle Colin (foto), Marketing Director JCDecaux, vertelde dat de oplossing vanaf de lente van 2019 operationeel wordt.

Ricoh in industrieel printen met overname LAC Corporation

Ricoh neemt LAC Corporation over en breidt hiermee haar mogelijkheden op het vlak van industrieel printen uit. LAC beschikt over unieke inkjettechnologie voor het rechtstreeks printen op driedimensionale oppervlakken zoals zijkanten van auto’s, vrachtwagens, vliegtuigen, banden en glazen flessen.

LAC heeft een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt inkt met een hoge viscositeit, op een afstand van maximaal 100 mm, rechtstreeks op driedimensionale objecten te printen. LAC Corporation is gevestigd in Tokyo. Het startte in 1983 met de ontwikkeling van electronica en data processing apparatuur. Maar de focus verschoof al snel naar de ontwikkeling van digitale printsystemen voor nichemarkten. Als voorbeeld vermeldt LAC hun Vehicle Art Robo waarmee direct op het chassis of de trailer van een vrachtwagen of op een autobus in full colour kan worden geprint: «Aan aanzienlijke lagere kosten dan met andere methoden zoals bijvoorbeeld het wrappen met film.»

GSI Printing legt de boeken neer

Grootformaatdrukkerij en digitaal printbedrijf GSI Printing uit Kontich heeft op 16 oktober de boeken neergelegd.

GSI Printing is een onderdeel van meerderheidsaandeelhouder Koramic Visual Communication (57 % sinds 2018, het Franse IOC bezit 43 %), een bedrijf van de bekende Belgische ondernemer Christian Dumolin. Het noodlijdende New Roels Display (NRD Display) dat in oktober 2016 door IOC, de toenmalige moedermaatschappij van GSI Printing, werd overgenomen en verhuisd werd naar de gebouwen van GSI Printing in Kontich, is sinds 5 december 2017 in vrijwillige ontbinding. Koramic Visual Communication telt nog meer grootformaatdruk- en printbedrijven waaronder Hecht Printing Solutions uit Braine-l’Alleud (Hecht zelf nam op 17 juni 2013 Zebra Graphics over), Creaset uit Braine-l’Alleud en fabrikant van communicatietextiel Wollux uit Moeskroen. De hoofdzetel van Koramic Visual Communication is op hetzelfde adres in Moeskroen als dat van Wollux gevestigd.

GSI Printing ontstond destijds uit het samenbrengen van de digitale drukkerij Grafic Screen en de grootformaat offsetdruk-activiteiten van het vroegere Print & Display.

Papyrus Viscom verkoopt de eerste Mutoh vlakbedprinter in Europa aan Nederlandse klant

Papyrus Viscom heeft eind september op de Belgische signbeurs Sign2Com in Kortrijk, de zeer recent gelanceerde Mutoh PerformanceJet PJ-2508UF vlakbedprinter verkocht aan TM Print & Sign in Borculo in Nederland. De verkoop is een Europese primeur.

TM Print & Sign is actief op het gebied van autobelettering, reclameborden, vlaggen en textiel printen en vele andere reclame-uitingen. Het bedrijf is marktleider in Nederland en België op het vlak van sousafoonhoezen (beprinte hoezen voor de klankbekers van koperen blaasinstrumenten). Alles wordt in eigen beheer geproduceerd.

De PerformanceJet 2508UF is de eerste echte vlakbedmachine van de Japanse fabrikant Mutoh. De LED UV printer met formaat van 2540 x 1250 mm kan worden geconfigureerd als 2 x CMYK of CMYK met wit en vernis en beschikt over grey scale printkoppen. De PJ-2508UF kan printen op substraten tot 100 mm dikte met een gewicht tot 50 kg/m2 Samen met de PJ-2508UF is er ook geïnvesteerd in een nieuwe Mutoh ValueJet 1638UR 64»/162 cm roll-to-roll UV LED printer en een nieuwe ValueJet 2638X 102»/260 cm roll-to roll solvent printer.

Op de foto van links naar rechts: Dirk Pollet, Sales Representative Mutoh Europe - Kenji Yasuhara, Managing Director Mutoh Europe - Keir Te Morsche, eigenaar TM Print & Sign - Eric Kleene, Sales Representative Papyrus Viscom - David Goris, Business Unit Manager Papyrus Viscom.

LEDskin van beMatrix alweer bekroond

De Belgische producent beMatrix ontwikkelde een oplossing die een LED-tegel integreert in een bestaand modulair kadersysteem. Recent won beMatrix een If Design Award 2018 met LEDskin en werd beMatrix ook nog uitgeroepen tot winnaar van de European Business Award (categorie: omzet tot 25 miljoen euro tijdens de grote Europese finale in Warschau, Polen. Eerder werd LEDskin bekroond met de prestigieuze Red Dot Award: Product Design 2017.

Summa neemt CadCam Technology over

De Belgische fabrikant van snijsystemen voor de print- en signindustrie Summa, neemt het Engelse CadCam Technology over. De laatste is gespecialiseerd in lasersnijtechnologie voor de textielsector.

Summa uit Gistel verwerft CadCam Technology Ltd (CCT) en zijn dochterbedrijf GS UK Ltd. CCT is gevestigd in Nottingham en ontwikkelt en fabriceert lasersnij- en graveersystemen. Belangrijke markten voor de fabrikant zijn ondermeer soft signage (sign toepassingen met textielsubstraten), kleding en veredeling van kleding.

GS is een distributiebedrijf dat fungeert als testcentrum voor CCT en is leverancier van machines, software en producten aan de textielindustrie.

Door de acquisitie breidt Summa zijn technologieplatform met een laserproductlijn voor de signindustrie en meer specifiek voor de textielindustrie uit.

Roland Heroes verlengt campagne

De Roland Hero Awards zetten mensen en ideeën in de bloemetjes die de levendige, ondersteunende en boeiende Rolandcommunity maken tot wat ze is. De campagne, die werd gelanceerd in april, richt de spotlights op hun ondernemerschap, creativiteit en passie, die een drijvende kracht vormen voor de innovaties van Roland. Klanten uit de hele EMEA-regio delen volop hun verhalen. In ruil daarvoor krijgen ze alvast een vermelding als Roland Hero in de online erelijst. Daarnaast maken ze kans om uitgeroepen te worden tot winnaar van de campagne. Als bedanking mag hij of zij een onvergetelijke reis maken.

Roland-klanten die interesse hebben om ook deel te nemen, kunnen naar www.rolandhero.com gaan en hun heldenverhalen indienen vóór 31 december 2018, de uiterste inzendingsdatum. De voorwaarden zijn toegankelijk via de website.

Febelgra gaat branchevereniging voor print & sign-bedrijven opzetten

Febelgra wil onder de paraplu van de internationale vereniging van print & sign bedrijven Fespa, een Belgische belangenvereniging voor de sector uitbouwen. Daarvoor werd het startschot op de recente Sign2Com-beurs gegeven.

Op de foto: Ann Kestens en Bart Roosen van Febelgra. Voor meer informatie: bart.roosen@febelgra.be

Sign2Com seminarieprogramma

Voor de eerste keer was er een uitgebreid seminarieprogramma op Sign2Com. U krijgt een verslag van een aantal uiteenzettingen in aparte artikels of in het verslag over de beurs vanaf pagina 5. Ook M&C ontbrak in Kortrijk niet op het appèl.