Identic: de toekomst is multichannel

23 november 2017

Identic, printbedrijf van oorsprong, heeft een multichannel-strategie en rolt die succesrijk uit. Klanten kunnen bij de firma terecht voor een 360 ° aanpak van hun marketingcommunicatie.

  • Thierry en Charlotte Paquit

  • Identic is een atypisch printbedrijf met stevige wortels in printing on demand. In 2005 werd al een eerste web-to-print platform gecreëerd

In oktober 2015 publiceerde de organisator van de Drupa een met harde cijfers gestaafd globaal rapport over het thema ‘de impact van internet op print.’ Daarin stond ondermeer het volgende te lezen: “Interactiviteit is het orderwoord nu drukwerkklanten zich bewust worden van directe 1-2-1 communicatie met hun publiek via het internet en mobiele technologieën. Crossmedia campagnes met data acquisitie/analyse en het gebruik van verschillende kanalen (bv. PUR’s, e-mail, SMS) worden in toenemende mate door klanten gevraagd. Drukkers moeten de realiteit van een internet-gestuurde multichannel digitale toekomst onder ogen zien en dienovereenkomstig investeren.”

Print alleen volstaat niet

Thierry Paquit, Managing Director van Identic, is het met die conclusie volmondig eens. “De klanten van onze firma zijn bedrijven, uitgeverijen en onderwijsinstellingen. Een mooi gedeelte van haar omzet realiseert Identic bij de marketingafdelingen van commerciële ondernemingen. De budgetten verschuiven er van print naar digitaal. Marketingafdelingen hebben voor louter print, maar weinig belangstelling. Identic anticipeerde op deze ontwikkeling en haalde de competenties in huis om klanten ook met online communicatie verder te helpen. De headline van onze nieuwe bedrijfsbrochure verwoordt het heel duidelijk: ‘Van print tot web’. Het dienstenaanbod is vandaag veel ruimer: digitaal printen, creëren van webshops en landingspagina’s, organiseren van sociale media campagnes, starten en onderhouden van blogs, faciliteren van elektronische nieuwsbrieven, enz. De bekendheid van Identic bij die marketingafdelingen, heeft de introductie van onze uitgebreidere dienstenportfolio beslist vooruit geholpen. Met print alleen red je het niet meer.”

Multichannel hoort erbij

Identic heeft 20 mensen in dienst. Vier ervan zijn IT’ers, waarvan twee ontwikkelaars. Dat is procentueel een aardig aantal. Charlotte Paquit, Client Account en dochter van Thierry Paquit: “We beweren niet de grote specialisten in alles te zijn, maar we hebben wel de middelen in huis om snel de multichannel strategieën en ideeën van klanten technisch te vertalen en uit te voeren. Die strategieën en marketingcampagnes kunnen door grote gespecialiseerde communicatieagentschappen zijn bedacht. Dat is ook helemaal niet erg. Vaak zitten we zelfs samen met de verschillende partijen aan tafel omdat men een beroep wil doen op onze technische en logistieke expertise. Je kan trouwens niet in alles de beste zijn. Voor de inhoud van elektronische nieuwsbrieven die we in opdracht samenstellen, opmaken en verzenden, werkt Identic samen met verschillende externe content providers die elk gespecialiseerd zijn in een vakgebied. En zo zijn er wel meer samenwerkingen.”

Thierry Paquit: “Identic komt uit de print business, een sector die een structurele daling kent. We verloochenen onze printachtergrond niet maar de toekomst is duidelijk: het is print én digitaal. Het aanbieden van digitale diensten is overigens niet zo vreemd voor onze firma. Identic is een atypisch grafisch bedrijf met diepe wortels in printing on demand. Voor de just in time productie van onder andere gebruikershandleidingen, werd in 2005 al een eerste web-to-print platform gecreëerd. Vorig jaar lanceerden we een marketing-portaal waarmee bedrijven hun crossmedia communicatie efficiënt kunnen beheren.”

A la carte

Identic heeft een ruim dienstenpakket dat steunt op drie pijlers: advies en creatie (grafische studio, content marketing, crossmedia); print en logistiek; web en mobiel (webontwikkeling, ontwikkeling van mobiele apps, toepassingen met AR). Charlotte Paquit: “Klanten pikken uit het ruime pakket wat ze nodig hebben. We hebben klanten die enkel voor het grafisch ontwerp een beroep doen op Identic, andere klanten bestellen en beheren al hun marketingmateriaal via een gepersonaliseerd B2B-marketingportaal, voor een internationale klant levert Identic dan weer Web-to-PDF diensten in het kader van een distributed print model. Identic haalt zelf graag de expertise in huis, alleen al om op de juiste manier te kunnen uitbesteden. Het sterke punt van de firma is dat haar team kan ingezet worden voor de concrete implementatie van marketingplannen die elders werden uitgetekend en dat we zelf snel en voor een redelijk budget een digitale en/of printcampagne kunnen opzetten voor klanten. We durven zeggen dat we een interessante partner voor KMO-bedrijven zijn, die met hun kleinere budgetten moeilijker bij de grote communicatieagentschappen terecht kunnen. Persoonlijke adviesverlening blijft een waardevol element van de klantenrelatie. Wij zetten daar volop op in en hebben de tools in huis om projecten of initiatieven te concretiseren.”

Projectmanagement

Identic nam in 2014 na de faillissementsaanvraag van Proxess-Maes, de handelsfondsen, een deel van de printers en afwerkmachines en 8 medewerkers over van de curator. Thierry Paquit: “De overname zorgde voor kruisbestuiving en meer competenties op het vlak van marketingcommunicatie, IT en automatisatie. De kennis van projectmanagement werd door de acquisitie eveneens aangescherpt en uitgebreid waardoor we een stap hoger konden zetten op de waardeladder. Projectmanagement is niet nieuw voor ons. Identic beheert bijvoorbeeld al tien jaar de productie van gebruikershandleidingen voor machines gemaakt door de Amerikaanse machinebouwer Bobcat. Dit betekent dat wij meer dan 150 verschillende handleidingen maken in één van de 24 beschikbare talen en deze naar een van de 220 dealers sturen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Door het beheer hiervan uit te besteden, kon Bobcat zijn stock tot nul herleiden. Het webplatform dat Identic hiervoor ontwikkelde stuurt alle processen van de bestelling aan en biedt de klant de mogelijkheid om de kosten en transacties in realtime op te volgen. Er zijn meer van deze cases. U kan ze op onze website lezen.”

Focus op digitaal talent

Over welke talenten zullen toekomstige medewerkers van Identic moeten beschikken? Thierry Paquit: “Op het vlak van aanwervingen denken we concreet aan een commerciële medewerker voor het Nederlandstalig landsgedeelte, met ervaring in digitale marketing die goed de 360 ° aanpak van Identic begrijpt. Grafici zullen meer kennis moeten bezitten van webdesign en kunnen programmeren in HTML5, PHP, enz. Inhoudcreatie is de basis van veel maar daarvoor werken we nu samen met externe medewerkers die specialist zijn in hun sector. Voor kaasgroothandelaar Vache Bleue en de IRIS-groep, gespecialiseerd in schoonmaak en aanverwante diensten, onderhouden we bijvoorbeeld de sociale media accounts en blogs. Het digitale is niet meer weg te denken uit de bedrijven. De toekomstige medewerkers die we willen aantrekken zullen over digitale competenties moeten beschikken om in lijn te zijn met onze strategie en die van onze klanten.”

Ambities en financiering

Thierry Paquit: “We denken na over mogelijk strategische keuzes om de waarde van de firma te behouden en te vergroten. Een bedrijf moet bewegen. We investeren op een bedachtzame manier zonder het nemen van veel risico’s. Sinds 2003 heeft Identic nooit verlies geleden. De firma heeft genoeg cash op de balans om dingen te doen. Wanneer we weten in welke richting het bedrijf zal uitgaan, dan wordt het gaspedaal ingedrukt. We willen het marcom-team van Identiek nog versterken en het printvolume op onze printsystemen vergroten door onder andere het aantrekken van meer werk afkomstig van uitgeverijen en onderwijsinstellingen. We presenteren ons eveneens als partner voor de piekmomenten van offsetdrukkerijen. Voorts bekijken we met veel aandacht de evolutie van het inktjetprinten dat zich tussen digitale toner en offset komt nestelen, en gaan we tools introduceren voor een zeer gemakkelijke en efficiënte online samenwerking met klanten. De groei van Identic zal overduidelijk gebaseerd zijn op digitaal printen én digitale communicatie.”

Alain Vermeire