Is uw website klaar voor de mobiele navigatie?

13 september 2018

Het massale gebruik van smartphones en de efficiëntie van het 3G/4G-internet werken de online verkoop in de hand. Dat impliceert dat almaar hogere eisen aan de gebruikerservaring op het internet gesteld zullen worden. Na de ‘responsive web design’ worden de ‘progressieve wb apps’ de norm voor een goed werkende e-commerce of zelfs m-commerce.

Enkele jaren geleden had men de mond val van de ‘responsive web design’, een concept dat we als een aanpasbare website kunnen omschrijven. Het tijdschrift Mashable nomineerde het begrip zelfs als het ‘woord van het jaar 2013’: wat ook het schermtype was (pc, tablet, smartphone, enz.), de website moest zich automatisch aan de grootte van het scherm aanpassen om een optimale leesbaarheid te garanderen. Een ‘responsieve’ gebruikerservaring vergt dus dat de karaktertekens en lay-out zo min mogelijk aangepast worden, terwijl je de pagina’s ook in alle richtingen moet kunnen doorlopen.

Vandaag echter staan de Progressive Web Apps (PWA’s in het jargon) klaar om de norm op het vlak van de responsieve design te worden. De PWA’s die in 2015 oorspronkelijk door Google ingevoerd werden, kunnen de kloof tussen browsers en de oorspronkelijke mobiele apps overbruggen waardoor ze zich als de nieuwe norm aandienen. Die hybride toepassingen – tussen webpagina’s en eigen toepassingen in – combineren de nieuwste functies van de browsers met het beste van de gebruikerservaring op mobiele toestellen. De PWA’s bieden eenzelfde gebruikservaring als de browser. Bovendien lijken ze op een app en werken ze als een app, maar hoef je niets te downloaden. Het volstaat om de site vanuit de mobiele browser op je scherm te registreren. En dat is een eerste voordeel: de App Store wordt overbodig en het geheugen van het toestel raakt niet overladen. Een tweede voordeel: een PWA kan op een smartphone ook in de offline modus werken. Een surfer kan dan bijvoorbeeld producten aan zijn winkelmandje toevoegen zonder dat hij op een mobiel netwerk zit. De voorwaarde is wel dat de productpagina geregistreerd is. De PWA’s tonen zich niet alleen snel, soepel en licht, maar beperken ook de ontwikkelingskosten per platform (iOS/Android…). Kortom de PWA’s zorgen ervoor dat het surfen op een mobiel toestel even prettig is als het surfen op een vast toestel en verbeteren dus de mobiele toegang tot de websites.

Norm van de e-commerce

Google blijft bedrijven die gebruikers een optimale mobiele ervaring bieden, promoten en naar voren schuiven. Dat is de reden waarom de PWA’s de nieuwe must zijn bij het ontwerpen van websites. Heel wat gebruikers klikken weg van een website wanneer die niet na drie seconden geladen is. De laadsnelheid van een website is het eerste criterium waar rekening mee gehouden moet worden. En een PWA wordt zo goed als ogenblikkelijk geladen. Sinds juli 2018 is de snelheid waarmee pagina’s geladen worden, overigens ook voor mobiele toestellen een referentiefactor geworden. Voordien werd alleen rekening gehouden met de snelheid waarmee de pagina’s op een pc verschenen.

Bij de e-commerce bezorgen de PWA’s de klanten een betere toegang tot de mobiele sites en dus tot de m-commerce (mobile commerce). Volgens Bernd Zipper, een Duitse expert in de grafische sector, wordt de m-commerce hoe langer hoe belangrijker, ook in de sector van de online druk. Volgens hem zou het aantal mobiele aankopen tegen eind 2018 met 35 % kunnen groeien. De Belgische e-shopper voert zijn online aankopen meestal uit via een laptop of via een pc. In 2017 echter is het aantal aankopen via een smartphone al met 5 % toegenomen. 33 % van de e-shoppers voert wel eens een aankoop via zijn smartphone uit. Dat blijkt alvast uit de cijfers van het pan-Europese onderzoek door de DPD Groep naar het gedrag van e-shoppers.

Als gebruikers almaar meer mobiele toestellen gebruiken, begrijpt u wel waarom het zinvol is om te kijken of uw website compatibel is met mobiele toestellen. U moet immers weten dat de trage websites die Google in aparte lijsten onderbrengt, verder achteraan in de zoekresultaten te vinden zijn. Volgens een studie van Roasta Research, op basis van gegevens van Google, neemt het cijfer van de surfers die afhaken (percentage surfers dat een site verlaat wanneer maar één pagina te zien is), toe wanneer de site traag is. Om de prestaties van je website te controleren en om de compatibiliteit ervan met de mobiele navigatie te verifiëren, biedt de tool Google PageSpeed Insights een eerste analyse van hoe vaak een website vanop een mobiel toestel bezocht wordt, en hoe vaak van op een pc. Page-Speed Insights geeft vervolgens suggesties om de snelheid van de pagina te verhogen. Sommige bekende online drukkers, zoals Pixartprinting of Smartphoto, hebben zich overigens al aan het werk gezet om hun mobiele compatibiliteit te verbeteren.

Aurelia Ricciardi