Uit je comfortzone treden om te groeien

25 januari 2018

Heel wat professionele grafici bezoeken de Fespa om naar nieuwe diversificatiedomeinen uit te kijken. Dat blijkt uit de enquête Print Census 2015 van de beurs in kwestie. U krijgt hier een overzichtje van wat niet-grafische vakbeurzen u kunnen bieden.

Fespa Global Print Expo - Berlijn, Duitsland 15 - 18 mei

“De internationale grafische industrie gaat door een transitie en heel wat leveranciers van print-diensten, vooral de handelsdrukkers, kampen met een erg concurrerende omgeving. Om te groeien, moeten ze daarom hun aanbod uitbreiden of nieuwe nicheactiviteiten ontwikkelen zodat ze zich van de concurrentie kunnen onderscheiden,” stelt Roz Guarnori, Divisional Director bij Fespa. “Het goede nieuws is dat de grootformaatdruk nog sterke groeikansen biedt. Bovendien kunnen de instapkosten bij die technologie relatief beperkt blijven. En voor drukkers die al kennis hebben van digitale workflows, van kleurbeheer enz., hoeft die sprong niet zo groot te zijn. Maar om een nieuwe technologie in huis te halen en om in nieuwe markten te stappen, doet men er wel goed aan om eerst met experts te spreken. En dan is er geen betere plek dan de Fespa Global Print Expo om de adviezen te verzamelen waar beroepsmensen nood aan hebben,” gaat Roz Guarnori voort.

Elk jaar organiseert de Fespa (Federation of European Screen Printers Associations) haar beurs in een andere grote Europese stad. In Europa is het evenement de referentie in de sector met 20.456 bezoekers in 2017. Leveranciers van printdiensten bezoeken de beurs om nieuwe methoden te ontdekken waarmee ze hun diensten kunnen uitbreiden en hun bedrijf kunnen doen groeien. De volgende editie vindt plaats van 15 tot 18 mei 2018 in Berlijn (Duitsland). “Met elk jaar meer dan 500 exposanten is de Fespa ongetwijfeld het platform bij uitstek om nieuwe technologieën op het vlak van de grootformaatdruk internationaal te lanceren. Het is dus de eerste plek om te bezoeken als u wilt weten hoe de innovaties in dat domein de groeiplannen van de bedrijven kunnen ondersteunen,” stelt Roz Guarnori.

De bezoekers hebben er niet alleen toegang tot constructeurs van printers, maar ook tot gespecialiseerde leveranciers van inkten en materialen met eigenschappen die heel sterk door de toepassingen bepaald worden. De editie 2018 van de beurs voorziet een volledige zaal voor mediasubstraten en onderstreept daarmee de belangrijke rol van die media in de diversificatie van de toepassingen. Daarnaast worden er twee zalen voorbehouden voor de textieldruk. Daarmee speelt de beurs in op de groeiende belangstelling van de markt voor de productie van soepele signs (soft signage), mode en decoratie met textieldruk. Volgens de Fespa wordt dat de grootste speciale zone die ooit tijdens een van haar evenementen gepresenteerd werd. In totaal vult de beurs Fespa 10 zalen van de Messe Berlin met inspirerende toepassingen. De Fespa wil op die manier de ruime waaier van mogelijkheden voor grootformaat tonen, van signs over materialen voor verkooppunten tot bedrukt textiel en bedrukte decoratie.

Roz Guarnori heeft nog enkele tips voor klassieke drukkers die hun productaanbod willen diversifiëren: “Grafische ondernemers hebben er belang bij om in hun zoektocht naar nieuwe bedrijfskansen verder te kijken dan de traditionele markten. Ze doen er ook goed aan om zich te concentreren op nieuwe print-segmenten waarin het nog mogelijk is om zich te onderscheiden. Dat kan door speciale toepassingen te ontwikkelen, zoals de digitale textieldruk of geprinte decoratie allerlei, of door een online bedrijfsmodel uit te werken met de web-to-print-technologie om het klantenbestand uit te breiden.” Wetenswaard is dat er naast de stands ook een gevuld en gratis seminarieprogramma over de trends op de markt en in de technologie aangeboden wordt – en ook daar zijn ideeën te rapen. Het is soms nodig om uit zijn comfortzone te treden en om zich onder te dompelen in een bad met ideeën en kennis die de verbeelding op een andere manier stimuleren,” besluit Roz Guarnori.

Heimtextil - Frankfurt, Duitsland 9 - 12 januari

Als u het niet gepland had, is het te laat om er dit jaar nog naar toe te gaan (9 - 12 januari). Maar ‘Heimtextil’ mag hier niet ontbreken. Het gaat immers om de internationale vakbeurs voor meubelstoffen en interieurdecoratie en mikt op sectoren zoals interieurinrichting, design en architectuur. De beurs is een must geworden voor producenten, handelaars, kopers en beslissers. Badstoffen, beddengoed, tafel-textiel, gordijnen, tapijten, kussens, muurtextiel en zonneschermen - het zijn maar enkele van de toepassingen die op de beurs aan bod komen. Onder de meer dan 2000 exposanten ook een dertigtal constructeurs van printers, en daarnaast nog leveranciers van inkt en software. Wat de drukoplossingen betreft, tekenden Aleph, EFI Reggiani, Epson, HP, Kornit Digital Europe, Mimaki, MS Printing Solution, Mutoh, PigmentInc en Xeikon (vooral voor de muurdecoratie) present. Het is Heimtextil niet ontgaan dat onze samenleving verstedelijkt en daarom sensibiliseert de beurs de professionals voor de manier waarop de ‘Maker Movement’ de industriële productie aan het veranderen is, meer bepaald met de digitalisering van de Do-It-Yourself. De volgende Heimtextil wordt van 8 tot 11 januari 2019 in Frankfurt georganiseerd.

Printed Electronics Europe - Berlijn, Duitsland 11 - 12 april 2018

Dit evenement dat aan de gedrukte elektronica gewijd is en waar eindgebruikers en leveranciers elkaar kunnen ontmoeten, legt de focus op de commercialisering van gedrukte, organische en flexibele elektronische producten. De beurs biedt een volledig overzicht van de eisen van de eindgebruikers, van de mogelijkheden en van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Bedrijven kunnen er zich een idee vormen van de capaciteit en de kostprijs van de producten en kunnen kennis maken met projecten rond de nieuwste technologische evoluties. Gelijktijdig met Printed Electronics Europe worden andere evenementen georganiseerd waar sensoren, 3D-druk, grafeen of nog 2D-materialen centraal staan.

Sign2Com - Kortrijk Xpo, Kortrijk 16 - 18 september 2018

De Belgische beurs voor visuele communicatie en signage vindt om de twee jaar plaats in Kortrijk Xpo. De beurs verenigt spelers uit de reclame-, signage-, media- en communicatiewereld.

InPrint - Milaan, Italië 20 - 22 november 2018

Op InPrint, de beurs voor de industriële druk, staan drie toepassingsgebieden centraal: de functionele druk, de decoratieve druk en de verpakkingsdruk. De beurs is een trekpleister voor specifieke bedrijven, zoals systeemintegratoren, materiaalontwikkelaars en fabrikanten die oplossingen voor de industriële/decoratieve druk zoeken. Een van de belangrijke onderwerpen dat geregeld terug de kop opsteekt bij discussies over de beurs is het potentieel van de DTS (Direct-to-Shape) als markt. Het gaat om een druk-procedé waarbij driedimensionale voorwerpen in hun eindvorm direct bedrukt worden. Talrijke fabrikanten tonen zich op de beurs met DTS-printers op basis van de UV-inkjettechniek. Marco Boer, ondervoorzitter van IT Strategies, ziet drie markten waarvoor DTS relevant kan zijn: verpakkingen, reclamevoorwerpen zoals geschenken en bedrijfsgadgets (USB-stick, sleutelhanger, gsm-hoesje …), en de markering van half of volledig afgewerkte producten (druk van het logo of informatie op uiteenlopende soorten van producten). Gebruikelijke toepassingen zijn glazen of plastic flessen, blikjes … of nog cosmetica- of medicijndoosjes. Bij verpakkingen biedt de directe bedrukking het voordeel dat de afvalhoeveelheid die met etiketten gepaard gaat, vermindert. Die technologie wordt bijvoorbeeld vaak toegepast op glazen houders, zoals bierflesjes.

Aurelia Ricciardi